Är i behov av avfuktare i krypgrunden ett nyköpt hus. Besiktningsmannen rekommenderar det. Plasten satt löst också. Jag har absolut ingen koll på detta och kommer behöva anlita något företag som gör det åt mig. Något jag bör tänka på? Vad är en rimlig cirka avgift för att installera en sorptionsavfukare och sätta dit plast ordentligt?
Krypgrund: ca 80kvm2
Rätt trångt. Beläget på bottenvåning, ingen källare. Kedjehus byggt på 70-talet.
Lite smått orolig för högt ljud och brummande. Andra saker jag bör tänka på inför att åtgärda detta med hjälp av ett bolag? Kan man ens våga sig på att göra det själv (jag har dålig koll)
Tack
Rätt trångt. Beläget på bottenvåning, ingen källare. Kedjehus byggt på 70-talet.
Lite smått orolig för högt ljud och brummande. Andra saker jag bör tänka på inför att åtgärda detta med hjälp av ett bolag? Kan man ens våga sig på att göra det själv (jag har dålig koll)
Tack
Produkter som diskuteras: "sorptionsavfukare"
Adsorptionsavfuktare
En adsorptionsavfuktare fungerar så att den suger in fuktig luft och leder den genom en roterande rotor med ett fuktadsorberande material (t.ex. kiselgel). När luften passerar binds fukten till materialets yta. En separat luftström värmer sedan
Läs mer
Urklipp från besiktningen bifogat. Något måste ju göras?D Dilato skrev:
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Allvetare
· Västra götaland
· 10 931 inlägg
Laga hål i plasten, köp mätare och bevaka fuktigheten.. ser det ut sådär efter 50 år lär det inte hända mycket på ett år...
Kan enbart byta och täta plast räcka för att korrigera temperaturen?Dan_Johansson skrev:
Jag tror inte att du behöver göra någonting.V Voffdoff skrev:
Jag har mätt fuktigheten i min krypgrund i dryga 6 mån nu och visst har värdet överstigit "mögel index" till och från några gånger, nästan så att man blivit lite kissig i byxan... Men hittills har det alltid stabiliserat sig under risk för mögel.
Noterat i vårt protokoll var att små mängder mikrobiell påväxt fanns, i min och bekantas uppfattning ser allting ut som nytt. Så jag kommer att övervaka resten av året och sedan utvärdera.
Ser det ut så efter X-antal år så kommer det antagligen fortsätta så.
Byggnadsvårdare
· Ljungby
· 167 inlägg
Hej,V Voffdoff skrev:Är i behov av avfuktare i krypgrunden ett nyköpt hus. Besiktningsmannen rekommenderar det. Plasten satt löst också. Jag har absolut ingen koll på detta och kommer behöva anlita något företag som gör det åt mig. Något jag bör tänka på? Vad är en rimlig cirka avgift för att installera en sorptionsavfukare och sätta dit plast ordentligt?
Tack
Jag har guidat många tusen personer att själva installera avfuktare som sorptionsavfuktare i krypgrund.
Det första man ska tänka på är att lägga byggplast ordentligt över hela, den välstädade, markytan. Det gör så att avfuktningen inte behöver jobba mot ständigt tillkommande markfukt.
Nästa punkt är själva installationen av avfuktaren med dess våtluftslang och fördelning av den avfuktade luften via torrluftslangar, eller om man väljer spirorör vilket blir dyrare och mer tidsödande att installera.
Våtluften ska ledas ut på lämpligt ställe genom ventil i grundmur, gärna åt väderstreck som norr eller nordväst, eller där utblåset inte kan störa, som nära entré, under altan etc.. Ev. lukt som blåses ut får inte störa. Runt våtluftslangen i ventilhålet ska det tätas, fogskum fungerar bra. Alla andra ventilhål ska också tätas.
Det finns fina guider liggande på olika hemsidor, varav jag har skrivit samman några. Det är bara att söka, eller fråga här så sker vidare detaljguidning.
En sorptionsavfuktare låter inte så värst högt. Den brummar definitivt inte utan håller mer ett fläktsusande ljud. Under sovrum kan man för säkerhets skull undvika att sätta avfuktaren. Om det är mindre än 15cm isolering så kan det höras mycket svagt susande upp.
Om man väl har satt sig in i grundprincipen för hur installation i krypgrund går till, så är det enkelt att överföra och anpassa till sitt hus med dess förutsättningar.
Mvh Jerker Andersson
Vid vilka temp-/fuktnivåer rekommenderar du avfuktare?Forskande Fukttekniker skrev:
Hej,
Jag har guidat många tusen personer att själva installera avfuktare som sorptionsavfuktare i krypgrund.
Det första man ska tänka på är att lägga byggplast ordentligt över hela, den välstädade, markytan. Det gör så att avfuktningen inte behöver jobba mot ständigt tillkommande markfukt.
Nästa punkt är själva installationen av avfuktaren med dess våtluftslang och fördelning av den avfuktade luften via torrluftslangar, eller om man väljer spirorör vilket blir dyrare och mer tidsödande att installera.
Våtluften ska ledas ut på lämpligt ställe genom ventil i grundmur, gärna åt väderstreck som norr eller nordväst, eller där utblåset inte kan störa, som nära entré, under altan etc.. Ev. lukt som blåses ut får inte störa. Runt våtluftslangen i ventilhålet ska det tätas, fogskum fungerar bra. Alla andra ventilhål ska också tätas.
Det finns fina guider liggande på olika hemsidor, varav jag har skrivit samman några. Det är bara att söka, eller fråga här så sker vidare detaljguidning.
En sorptionsavfuktare låter inte så värst högt. Den brummar definitivt inte utan håller mer ett fläktsusande ljud. Under sovrum kan man för säkerhets skull undvika att sätta avfuktaren. Om det är mindre än 15cm isolering så kan det höras mycket svagt susande upp.
Om man väl har satt sig in i grundprincipen för hur installation i krypgrund går till, så är det enkelt att överföra och anpassa till sitt hus med dess förutsättningar.
Mvh Jerker Andersson
Byggnadsvårdare
· Ljungby
· 167 inlägg
Rent generellt gäller gränsvärdet 75% relativ fuktighet vid rumstemperatur. Över det tillväxer mögel och även rötsvamp.K Kane skrev:
När man mäter relativ fuktighet gäller det att hålla sig under 75% med viss marginal. Brukar rekommendera att man har 65%RF som utgångspunkt/börvärde gällande inställningen på avfuktaren, då i torpargrund, krypgrund och kallvind.
När temperaturen sjunker flyttar sig börvärdet eller också kallat mögelindex uppåt. D.v.s. att vid lägre temperaturer krävs högre relativ fuktighet för att mögel och rötsvamp ska kunna växa.
Det finns idag hygrostater på sorptionsavfuktare och termiska avfuktare som tar hänsyn till mögelindex vid specifika temperaturer.
När man fuktmäter och ställer in en avfuktare så driftssnålt som möjligt gäller det att ha koll på köldbryggor, vilket är svalare områden där det därför blir fuktigare. Utefter köldbryggorna ställs den relativa fuktigheten börvärdet på avfuktarens hygrostat. Det kan också vara så att extra mycket intern ventilation och utblås av torrluft från avfuktaren behövs mot området för köldbryggan.
Mvh Jerker Andersson
Produkter som diskuteras: "fuktmäter"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Byggnadsvårdare
· Ljungby
· 167 inlägg
Tack så mycket Jerker för infon du skrivit. Och tack ni andra för era inlägg.Forskande Fukttekniker skrev:
Hej,
Mvh Jerker Andersson
Som det syns på bilden jag bifogade - står det även i besiktningen att plasten inte ligger fast ordentligt. Tror du att städa och att sätta dit helt ny plast i kombination med att ha koll på temperaturen kan räcka för att minimera riskerna, utan än avfuktare?
Läste någonstans att man också kan isolera med hjälp av cellplastskivor/stenullskivor. Är det bättre än vanlig byggplast?