Hej! Jag tröttnade här hemma och har bestämt för att skaffa diskmaskin i bostadsrätt. Jag funderar på att installera själv. Det fanns tidigare en liten bänkdiskmaskin när jag flyttade in som slutade fungera (stod i utrymmet på bild #1). Bild #2 är på vattenanslutning och #3 är bara eluttaget.
Om man borrar hål i köksskåp till sidan på bild 4, så finns utrymme för elsladd och vattenslang att komma igenom, är det något jag saknar (innan köper hem diskmaskinen)?
Tack på förhand!
Om man borrar hål i köksskåp till sidan på bild 4, så finns utrymme för elsladd och vattenslang att komma igenom, är det något jag saknar (innan köper hem diskmaskinen)?
Tack på förhand!
Hej,F Festlund skrev:
med köksstomme avser du fronten längst nere framtill, eller hela stommen (sidor och överdel)?
Har sett att det ser ut som att så gjort i de flesta DIY-videos på YouTube, men om 1) Diskmaskin får plats och 2) Man har ben så att kan skruva upp så att hamnar ovanpå fronten framtill, borde man då inte kunna behålla dem?
Tack igen!
Hela stommen skulle jag säga men det beror på utrymmet, har du 45/60cm tillgodo (beroende på bredd på maskinen du väljer) så kan du såklart behålla det.KSTG skrev:
Hej,
med köksstomme avser du fronten längst nere framtill, eller hela stommen (sidor och överdel)?
Har sett att det ser ut som att så gjort i de flesta DIY-videos på YouTube, men om 1) Diskmaskin får plats och 2) Man har ben så att kan skruva upp så att hamnar ovanpå fronten framtill, borde man då inte kunna behålla dem?
Tack igen!
Men nedre sektionen kommer du nog garanterat behöva fimpa, men svårt att säga över bild såhär.
Kom ihåg att installera tät botten när du är klar. Sätt även fast slangar och häng upp avloppsslangen med en avloppsbygel.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 1 961 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 1 961 inlägg
Lite komplement till det andra skrivit. Mät och kolla hur vida du måste ta bort skåpet. I ditt fall kan det bli problem med att den högra sidan också bär upp bänkskivan. Det kan bli så att du måste låta diskmaskinen bära upp bänkskivan sen.
Sen behöver du ett diskmaskinsunderlägg och skydd inne i skåpet
https://www.bauhaus.se/diskmaskinsu...NGF46ApHM5YHtYuuaS_kiwgLublK8xABoCdwsQAvD_BwE
https://www.ikea.com/se/sv/p/variera-hyllplansskydd-60281993/
Detta är billiga försäkringar om det börjar läcka och även om ditt kök inte är det nyaste så kan du slippa betala för grannens renovering om din installation börjar läcka ner till denne.
Sen måste du kolla så att eluttaget faktiskt är avsäkrat med 10 A och att det bara går till diskmaskinen så att den får ström.
Med allt detta sagt så är en installation en riktigt bra investering i ditt eget välmående och inget ovan är omöjligt.
Sen behöver du ett diskmaskinsunderlägg och skydd inne i skåpet
https://www.bauhaus.se/diskmaskinsu...NGF46ApHM5YHtYuuaS_kiwgLublK8xABoCdwsQAvD_BwE
https://www.ikea.com/se/sv/p/variera-hyllplansskydd-60281993/
Detta är billiga försäkringar om det börjar läcka och även om ditt kök inte är det nyaste så kan du slippa betala för grannens renovering om din installation börjar läcka ner till denne.
Sen måste du kolla så att eluttaget faktiskt är avsäkrat med 10 A och att det bara går till diskmaskinen så att den får ström.
Med allt detta sagt så är en installation en riktigt bra investering i ditt eget välmående och inget ovan är omöjligt.
Produkter som diskuteras: "tollco"
Tollco
Tollco strävar efter att skydda mot vattenskador. Kranvatten bör vara en pålitlig tjänst, inte en ständig risk. Tyvärr kan vattenskador förvandla en framgångsrik renovering till en infekterad kundrelation. Med Tollcos produkter för att
Läs mer
Hej!
Uppföljande fråga: utrymmet mellan röda pilar (dvs med stommen kvar på sidorna) är 46,7cm.
Således inte helt optimalt med diskmaskin som är 45cm bred tänker jag spontant, men vill ändå vad ni tror om det kan bli bra ändå trots viss marginal i bredd? Eller kommer det se konstigt ut.
Tacksam för kloka tankar!
Uppföljande fråga: utrymmet mellan röda pilar (dvs med stommen kvar på sidorna) är 46,7cm.
Således inte helt optimalt med diskmaskin som är 45cm bred tänker jag spontant, men vill ändå vad ni tror om det kan bli bra ändå trots viss marginal i bredd? Eller kommer det se konstigt ut.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 1 961 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 1 961 inlägg
Tvärt om skulle jag säga att det är perfekt. Du kan aldrig få den exakt emot utan det blir alltid en liten springa.KSTG skrev:
Hej!
Hur är det med höjden?
Min diskmaskin står tex på gummimattor för att kunna ha den så högt upp som möjligt och även göra den tystare.
Hej! Höjd är 84 cm (blå pil) eller 69,5cm (röd pil, räknad från toppen av front nedtill).
Min tanke är att ha en diskmaskin med liknande utstickande "front" som bifogad bild, som gör att den kan anpassas i höjd för att sticka fram över fronten på stommen.
Min tanke är att ha en diskmaskin med liknande utstickande "front" som bifogad bild, som gör att den kan anpassas i höjd för att sticka fram över fronten på stommen.
Vad är det svarta på golvet där du tänkte ställa diskmaskinen? Är det ett avlopp? Då vet jag inte riktigt hur man gör med skyddsmatta och avloppsanslutning.
Men iaf om du tänker föra avloppet till diskhon, vilket är vanligt, så behöver du skapa utrymme under golvsockeln. Tanken är att om det läcker från maskinen ska det rinna ut på golvet framför så att du ser det och kan åtgärda. Det ska inte bli kvar en pöl innanför sockeln som för gotta sig i lugn och ro.
Om maskinen inte är tillräckligt hög för att passa ovanför sockeln kan du såga ut en del i överkant på sockeln istället för att ta bort den helt.
Men iaf om du tänker föra avloppet till diskhon, vilket är vanligt, så behöver du skapa utrymme under golvsockeln. Tanken är att om det läcker från maskinen ska det rinna ut på golvet framför så att du ser det och kan åtgärda. Det ska inte bli kvar en pöl innanför sockeln som för gotta sig i lugn och ro.
Om maskinen inte är tillräckligt hög för att passa ovanför sockeln kan du såga ut en del i överkant på sockeln istället för att ta bort den helt.
Hej! Jag vet ärligt inte vad det är riktigt, men hade som du skriver tänkt föra avlopp till diskhon (där den tidigare bänkdismaskinen gick).
Menar du under golvsockeln där diskmaskin står? Alltså typ göra lite utrymme undertill (på något smart sätt), så att ser att vatten rinner ut där om skulle uppstå problem?
Menar du under golvsockeln där diskmaskin står? Alltså typ göra lite utrymme undertill (på något smart sätt), så att ser att vatten rinner ut där om skulle uppstå problem?