A Alex_Thrill skrev:
Jag tror inte att den tredje (grön/gul) på taket används överhuvudtaget. I princip samma sak som jag skulle ha då ojordad lamputtag. De är kopplade till en jordad men bara två är anslutna om man säger så
Det stämmer, den används inte i din miljö.
Det är inget fel.
 
  • Gilla
Alex_Thrill
  • Laddar…
A Alex_Thrill skrev:
Nu skrämmer du mig igen 🤣 Jag tänkte sätta på en taklist inom kort (dvs om 1 månad). Bör inte väl vara några problem med att ta ut lampan från taket och sedan koppla igen? Eller….
Jag tror inte att den tredje (grön/gul) på taket används överhuvudtaget. I princip samma sak som jag skulle ha då ojordad lamputtag. De är kopplade till en jordad men bara två är anslutna om man säger så.
Inte om du vänder kontakten lika. Du skulle kunna märka upp hur de ska sitta med en spritpenna när det fungerar.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Med märka upp tänker jag att du ritar ett streck från lamppropp till stickpropp för då är det lätt att se hur den ska vara vride när du sätter tillbaka den och du behöver inte fundera på vad det var du märkte om du bara märkte uttaget och inte proppen också.

Osäker elektrisk anslutning med synliga trådar och rör, fastklämd genom takkrok och nätad sladd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Alex_Thrill
  • Laddar…
G Gramphos skrev:
Med märka upp tänker jag att du ritar ett streck från lamppropp till stickpropp för då är det lätt att se hur den ska vara vride när du sätter tillbaka den och du behöver inte fundera på vad det var du märkte om du bara märkte uttaget och inte proppen också.

[bild]
Ahhh nu är jag med! Men då gör jag det absolut imorgon! Visste inte att vinkel skulle kunna orsaka men jag tror inte det går att sätta in kontakten på annan sätt. Tror jag… Då lampans kontakt har en platt undersida och skulle jag vända 180 eller 90 eller 60 så tror jag inte det får in heller.

Oavsett vad så ska jag markera ändå! Skadar inte
 
A Alex_Thrill skrev:
Visste inte att vinkel skulle kunna orsaka men jag tror inte det går att sätta in kontakten på annan sätt.
Den kan roteras i tre olika lägen (det finns ju tre hål, två pinnar och kontakten är rund utan styrningar).
 
  • Gilla
Alex_Thrill
  • Laddar…
Nej, 90 eller 180 grader kan du inte vrida den. Men 60 och 120 går bra, men då lyser inte lampan.
 
  • Gilla
Alex_Thrill
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, 90 eller 180 grader kan du inte vrida den. Men 60 och 120 går bra, men då lyser inte lampan.
Ahhh jo ni har rätt. Det stämmer! Då ska jag absolut markera det då! Tack 😁 Lättare att byta ut bruna/gröna än taklampan🤣
 
Kan gött säga att det fungerade med brun och svart endast! Fungerar exakt som det ska! Tack alla!
 
  • Gilla
datja och 2 till
  • Laddar…
Däremot fick jag ingen skruv och plugg att skruva in dimmern. Någon som vet vilken mm skruv och plugg som jag behöver? Det är betong.

EDIT: Hålen du ser på väggen är inga hål. bara att förra ägaren hade målat över förra strömbrytaren så att det ser ut som det är hål.
 
  • Öppen vägguttag, röd brandvarnare, elinstallation, kabeldragning, oavslutad arbete, reparationsprocess.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Den gamla satt uppenbarligen fast i målarfärgen. Jag ser inga klor på den.

Vad är det för material runt dosan, gips, betong? Går det att få på ett dosclips ?

Skruv med spiralformad skaft och skruvhuvud bredvid en metallklämma eller kopplingsstycke. Byggmaterial. Låg upplösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Annars får du försöka fästa den i hörnen med skruv.
 
  • Gilla
Gramphos
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Den gamla satt uppenbarligen fast i målarfärgen. Jag ser inga klor på den.

Vad är det för material runt dosan, gips, betong? Går det att få på ett dosclips ?

[bild]

Annars får du försöka fästa den i hörnen med skruv.
På den gamla hade den klor men jag vet inte riktigt om jag kan få in samma på dessa? Isåfall hur och vart på dosan?

Om jag nu kan återanvända dem.
 
  • Öppen väggströmbrytare med lösgjord täckplatta och synliga anslutningar mot mörk yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag ser tyvärr inte att dimmern stöder klor.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag ser tyvärr inte att dimmern stöder klor.
Antagligen får det då bli Doclips. https://www.hornbach.se/p/dosclips-elko-5-styck-i-pase-1426100/6007295/ eller skruva. Dock känns det som det inte alls finns mycket plats kvar när jag kollar men kanske det går ändå? Jag tror nästan på det är bättre att köra med skruvar. Svårt att ta foto men verkligen knappt att dosan går in. Är det speciell plugg och skruv som jag behöver? isåfall vilken storlek?

Glömde att nämna att det är betong runt om.
 
Redigerat:
A Alex_Thrill skrev:
Är det speciell plugg och skruv som jag behöver? isåfall vilken storlek?

Glömde att nämna att det är betong runt om.
Nej. Ta något som funkar med betong och skruvar som passar i hålen på dimmer. Det är inte någon jättebelastning så behövs inga jättepluggar. Eller skruv. Jag hade nog tagit "gul" plugg 35×5,5 mm för att jag har det hemma. Men tror "vit" 30 mm plugg går lika bra.
 
På din bild ser det ut som du kanske redan har pluggar i väggen i varje fall till vänster om dosan. Men det kanske bara är en synvilla av färg och tapet som pressats mot hålet i gamla strömbrytaren.
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.