628 läst ·
6 svar
628 läst
6 svar
Installera avstängningsventil i kök
I huset kommer vattnet in i tvättstugan, går ner i plattan till andra sidan och kommer upp ur golvet i köket. Där förgrenar det sig (lödda kopparkopplingar) med en gren till diskho och en annan till badrum som är på andra sidan väggen.
Vi ska renovera badrummet och då skulle jag vilja installera en avstängningsventil där vattnet vid förgreningen så man kan fortsätta ha vatten på i köket medan renoveringen pågår.
Problemet uppstod när vi hade en förbi för att lämna offert på badrummet och han sa att man inte får skarva rör i ett rum där det inte finns golvbrunn medan en annan inte anmärkte på det alls. Vad är det som gäller egentligen? Huset är från 1998 om det spelar någon roll.
Vi ska renovera badrummet och då skulle jag vilja installera en avstängningsventil där vattnet vid förgreningen så man kan fortsätta ha vatten på i köket medan renoveringen pågår.
Problemet uppstod när vi hade en förbi för att lämna offert på badrummet och han sa att man inte får skarva rör i ett rum där det inte finns golvbrunn medan en annan inte anmärkte på det alls. Vad är det som gäller egentligen? Huset är från 1998 om det spelar någon roll.
Det är dina rör och du gör eller låter göra precis vad du vill med dem.
Branschregler hittar du på:
https://www.sakervatten.se/branschreglerna
Branschregler hittar du på:
https://www.sakervatten.se/branschreglerna
Skarven skulle väl inte bli dold?
Jag kan inte se några problem med detta, men det finns folk som är långt mer kunniga på VVS än mig.
Det finns hundratusentals kök med skarvade rör i.
Jag kan inte se några problem med detta, men det finns folk som är långt mer kunniga på VVS än mig.
Det finns hundratusentals kök med skarvade rör i.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Går det att placera kopplingen i diskbänksskåpet?J jhall skrev:
Där finns det förhoppningsvis plastskydd redan eftersom det är många kopplingar där.
Eller att placera ett plastskydd där kopplingen blir som kan leda fram ev. läckagevatten så att det blir synligt, typ skyddet som är under diskmaskinen eller som man kan ha på golvet under diskbänksskåpet.
T.ex. https://tollco.se/vattensakert-kok-lackageskydd/golvskydd/g-serien/
Hör med ditt försäkringsbolag om vad de har för krav.
Det lär knappast ha med golvbrunn att göra eftersom man kopplar ihop rör i diskbänksskåpet utan golvbrunn.
Ja, så är det tänkt. Rören kommer upp i diskbänkskåpet och jag skulle vilja få till en lösning där det är separata avstängningar till diskho/badrum.BirgitS skrev:
Går det att placera kopplingen i diskbänksskåpet?
Där finns det förhoppningsvis plastskydd redan eftersom det är många kopplingar där.
Eller att placera ett plastskydd där kopplingen blir som kan leda fram ev. läckagevatten så att det blir synligt, typ skyddet som är under diskmaskinen eller som man kan ha på golvet under diskbänksskåpet.
T.ex. [länk]
Hör med ditt försäkringsbolag om vad de har för krav.
Det lär knappast ha med golvbrunn att göra eftersom man kopplar ihop rör i diskbänksskåpet utan golvbrunn.
Man har inte någon lösning på golvbrunn i moderna kök alltså? Tänkte att det var något nytt man kommit på.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Borde inte vara några konstigheter att stoppa in ballofixer på olika rör i diskbänksskåpet, det är ju vanligt.J jhall skrev:
Det finns olika typ av vattenlarm som ofta rekommenderas för att öka chansen att små vattenläckage upptäcks tidigt. Sen är det förstås inte förbjudet att ha golvbrunn i kök men det är inte normalt, inte ens i nyproduktion.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden