C crazytok skrev:
Märker ni av att det blir dyrt att ha igång en sånhär anläggning som vattnar gräsmattan? Är det verkligen värt det?
För min del är de löpande kostnaderna enbart el till pumpen (trefaspump) och det är inte så jag tänker på det när jag får elräkningen.

C crazytok skrev:
Märker ni av att det blir dyrt att ha igång en sånhär anläggning som vattnar gräsmattan? Är det verkligen värt det?
Jag har Sommarvatten så för mig är det bara Pemslang, spridarna och ventiler som är en engångskostnad och jag tycker det är värt varenda krona, Vattnar oftast på natten så gräset är torrt på förmiddagen :)

• Gilla
matslindback och 1 till
  • Laddar…
Nej det förstår jag, är nog vattnet som är den dyra biten om man ska vattna regelbundet från det kommunala. :) Vilket inte alltid funkar heller dock. Funderar på om man skulle komplettera med en regntunna, men 200lit lär ju inte räcka långt till en gräsmatta.

C crazytok skrev:
Nej det förstår jag, är nog vattnet som är den dyra biten om man ska vattna regelbundet från det kommunala. :) Vilket inte alltid funkar heller dock. Funderar på om man skulle komplettera med en regntunna, men 200lit lär ju inte räcka långt till en gräsmatta.
När jag kör får man nog snarare räkna i kubikmeter än liter - men då är det ett gäng spridare också.

500m2x 30mm= 15 kubik. 225kr i veckan med kommunalt.

martin43 martin43 skrev:
500m2x 30mm= 15 kubik. 225kr i veckan med kommunalt.
Men då slipper man kostnad för (sönderfrusna och torgförda) pumpar, hydroforer m.m. Däremot kan det ju vara tokigt att köra med grundvatten om det blir en torr sommar.

C crazytok skrev:
Gardena har dräneringsventil som släpper ut vattnet när du inte har tryck i systemet. Gjort för att dränera slangen du har under mark för att slippa frostskador. Utan att behöva blåsa rent systemet....

Funkar inte dom?
Jo det funkar. Om dun ser till att ha ett sådant dränage i varje lågpunkt!

F fsn skrev:
Jag tar in alla mina kulventiler varje år. Går det inte att snäppa loss pop-up delen på spridarna och plocka in dom?
Ja man kan ta loss själva huvudet/spridarmunstycket och sätta dit en propp.

Man måste även försvara automatventilerna. De skall helst inte ha minusgrader oavsett vatten eller ej. Antingen skruvar man loss dem eller så värmer man dem. Jag gör som sagt det senare, min låda är för tight. Kostar i praktiken noll.

Hej

Jag lånar denna tråd lite.

Bevattningsautomatik gräsmatta 400m2
Min gräsmatta ser ut som ett kaos med många kala fläckar, ogräs överallt och knölig så är helt enkelt inne på att byta ut min gräsmatta. Kommer lägga ny på rulle till hösten.
I samma veva så känns det som en självklarhet att även dra dit automatisk bevattning.

Har varit inne på Gardenas hemsida och ritat upp min tomt i deras program som sen per automatik ska sätta ut spridare och dra slang mellan men enligt den så kommer jag behöva ca 20 st rundstrålande munstycken som är satta längs kanterna på gården.
Min gräsmatta består av ett antal rektanglar och min tanke är att sätta munstycken i mitten av dessa som då ska täcka hela ytan. Kommer givetvis vara popupmunstycken då jag har robot som klipper.

Har lite dåligt tryck i mitt utkast så skulle också behöva någon form av fördelning och vill även dela upp gräsmattan i fyra eller fem områden för att inte vattna allt på en gång. Längsta slangen blir drygt 30m. Har även ett trädgårdsland bestående av 11 st pallkragar som kommer ha en egen kanal för bevattning av detta. Det är den gråa ytan i övre delen av gräsmattan.

Någon som gjort detta och har lite bra tips på vad man ska tänka på? Ungefär vad allt kostade för dig? Finns det bättre produkter än Gardena, har kollat lite på Rainbird också? Vad kostar ett helt system? Om man nu vill prata med en person direkt, vart hittar man kunnigt folk på detta som kan plocka ihop ett system?
Kastar med en bild från Gardenas program, det finns inga utsatta sprinklers på den då systemet inte riktigt gjorde som jag ville där.
Alla tips mottages.

Nej skippa Gardena. Börja läs här.
https://www.irrigationtutorials.com/
Och hur mycket det än lockar så skippa inte regeln "head to head".
Sen handlar du dina prylar här.
Slang och kopplingar köper du i Sverige.

http://www.ebaystores.com/SprinklerPartsWholesale

Du kan nog skicka din tomt ritning samt flöde och tryck till dem så ritar det nog upp systemet också om du handlar av dem.
Vet att han är "crazy busy" just nu. Jag väntar själv en PayPal invoice på lite reserv prylar.

• Gilla
Arneby och 1 till
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Nej skippa Gardena. Börja läs här.
[länk]
Och hur mycket det än lockar så skippa inte regeln "head to head".
Sen handlar du dina prylar här.
Slang och kopplingar köper du i Sverige.

[länk]

Du kan nog skicka din tomt ritning samt flöde och tryck till dem så ritar det nog upp systemet också om du handlar av dem.
Vet att han är "crazy busy" just nu. Jag väntar själv en PayPal invoice på lite reserv prylar.
Tackar
Hur mycket har ditt system kostat? Vad ska man räkna med?
Alla tomter ser olika ut men bara mellan tummen och pekfingret.

Mitt system är kanske inte ett "normal" system som man ska ha som kostnadsreferens då jag kör pumpat från brunn så mina matar ledningar är PEM 50 med PEM 32 avstick.

Men lådan med prylar jag beställde från ebay gick på runt 800$ inkl frakt.
Den innehöll 4 ventiler 40-50 tal sprinklers. 8 av dem var Hunter i20 ss som är lite dyrare. (hade 4st i20 sen innan köpt från Tyskland för dubbla priset). Sen köpte jag säkert 50st swing joints, en Rachio styr controller som bara den kostade 130$. Extra munstycken.

Tillägg: Jag betalde 11$ per MP1000 rotator med Pro spray PRS40 body.
Ser att de tar 135:- ex moms för bara munstycket (MP rotator 1000) i Sverige. Utan själva kroppen.

Redigerat:
  • Gilla
trycklös
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Mitt system är kanske inte ett "normal" system som man ska ha som kostnadsreferens då jag kör pumpat från brunn så mina matar ledningar är PEM 50 med PEM 32 avstick.

Men lådan med prylar jag beställde från ebay gick på runt 800$ inkl frakt.
Den innehöll 4 ventiler 40-50 tal sprinklers. 8 av dem var Hunter i20 ss som är lite dyrare. (hade 4st i20 sen innan köpt från Tyskland för dubbla priset). Sen köpte jag säkert 50st swing joints, en Rachio styr controller som bara den kostade 130$. Extra munstycken.

Tillägg: Jag betalde 11$ per MP1000 rotator med Pro spray PRS40 body.
Ser att de tar 135:- ex moms för bara munstycket (MP rotator 1000) i Sverige. Utan själva kroppen.
Tack för info, låter som ett klart större system än vad jag ska ha men priset lät klart överkomligt. Hade väntat mig mer.
Ska kolla vidare på manualen du länkade och Hunters sortiment mer ingående.

Sen kan jag rekommenderar här för PEM kopplingar. Och PVC prylar om du ska göra en egen fördelare eller liknade.

https://www.liquipipe.de/

Pris exempel 25x25x90°
Jula 59:90:-
LiquiPipe 21:-
Vid större dimensioner ännu större prisskillnad.

Anborrbygel 25x3/4" 12:-. Typ gratis :)
25-30:- i Sverige.
Bra kvalité och snabba UPS leveranser.

• Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
Jag har också lärt mig från irrigationtutorials. Riktigt bra. Frångå inte head to head. Sedan har jag pem 25R i hela systemet med god kapacitet. Att gå upp till 32 hade varit crazy. Extremt mycket jobbigare att lägga och vinst avseende minskad tryckförlust med mina flöden försumbart. Dvs 25 kan böjas, med 32 måste du nästan jobba med ”joints” hela tiden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.