Vad ska jag kräva av installatören?

• Skriftlig garanti för ev. framtida problem

0 Röster 0,0%
  • Annat

0 Röster 0,0%
  • Antal röster
    1
Råkade av en slump, roligt nog när snapchat visade "tidigare i år", se att min borrare och installatör gjort en miss enligt Normbrunn-16, vilket enligt bestämmelser i min kommun ska följas.

Det man missat/inte vet om är följande krav,
"Helsvetsad plaströrskollektor ska användas medmaterialkrav och märkning"

och vidare,
"Vid användning av mekaniska kopplingar skadessa vara inspekterbara (inspektionsbrunn ellermotsvarande) och får inte användas i direkt anslutning till borrhålet."

Istället har man satt Plasson Typ 1005 i vinkeln på kollektorn direkt i toppen av borrhålet. Vilket i min bok inte kan vara något annat än ett avsteg.

Stora frågan är då, hur hård ska jag vara mot borrare/installatör?
Tvinga dem gräva upp och svetsa skarvarna?
Skriftlig garanti för att de tar alla ev. följdkostnader vid ett läckage?
annat?

Sedan är ju också frågan, vid ett eventuellt läckage där miljö blir drabbad, står då jag som fastighetsägare som ansvarig eller är det borrare/installatören? Rimligtvis borde det ju vara fastighetsägaren, men samtidigt så undrar man hur många promille av alla som har bergvärme som är medvetna om reglerna och hur installationen i marken ser ut?

För info var svaret från borrare/installatören i första skedet att de aldrig svetsar skarvar längre så det lär vara hundratals installationer som är "drabbade". Detta skulle tas vidare efter semestern med "ansvariga parter".

" Våran" brunnsborrare använder samma grejer till kollektorn så det är inte ovanligt att sådana används. Kan nog hålla med om att svetsat är svetsat men förmodligen har dom där blivit någon slags branchstandard så det är enkelt å inte så tidskrävande. Miljön behöver du inte oroas för då dom fyller med spritblandning å det är så lite vätska som kan läka då det är i toppen på kollektorn. Då skulle inte en bilist överhuvudtaget få spola rutan med spolarvätska........

V Vector skrev:
" Våran" brunnsborrare använder samma grejer till kollektorn så det är inte ovanligt att sådana används. Kan nog hålla med om att svetsat är svetsat men förmodligen har dom där blivit någon slags branchstandard så det är enkelt å inte så tidskrävande. Miljön behöver du inte oroas för då dom fyller med spritblandning å det är så lite vätska som kan läka då det är i toppen på kollektorn. Då skulle inte en bilist överhuvudtaget få spola rutan med spolarvätska........
Tror också det är extremt vanligt att man numera använder sådana, men det är dock rätt förkastligt att påstå sig följa normbrunn-16 när man medvetet frångår den. Särskilt eftersom flertalet kommuner ställer detta som krav för att ge godkännande till borrning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.