Jag har precis uppfört ett 63kvm garage med isolerade väggar om 45+95 samt 95+145 i tak.

Jag är nu i det skede där jag behöver ta in en elektriker, men jag har ännu inte bestämt mig om eldosorna ska sättas på befintliga stomreglar eller om jag skall utöka med ett liggande installationsskikt om 45x45 på cc60 (bör väl i sådana fall isolera 45mm mellan reglarna då också). Antingen så drar elektrikern rör och sätter dosor och att jag sedan plastar ovanpå och tar ut hål i plasten därefter och struntar i 45-reglarna. Tanken är därefter att sätta spånskivor och gips ovanpå.

Jag har för avsikt att senare installera en luft/luftpump och hålla ca 15c i garaget.

Ett installationsskikt kan bidra till ett enklare installationsförfarande för elektrikern och mer isolering i garaget, men det inskränker avsevärt på utrymmet i garaget samt att det blir en tilläggskostnad.

Vad anses? Är det bra med ett installationsskikt om 45x45 eller bör jag bara köra på med flexrör genom stomreglarna?

Tycker definitivt du ska köra på installationsskikt, annars blir det en massa hål i plasten som helt tar bort idén med att ha den där överhuvudtaget.

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Ett alternativ är utanpåliggande el.

• Gilla
Finndjävel och 1 till
  • Laddar…
Stegar i taket så det går lätt att dra och utöka elen.
Bästa bästa i ett garage/verkstad

• Gilla
Taren43 och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ett alternativ är utanpåliggande el.
Ja jag funderade på det med men det vill jag helst undvika. Tycker det är så fruktansvärt fult. Garaget skall bli lite av min egen "mancave" med indraget nätverk osv...

Sätt fartygsskenor och naja kabeln på dom. Blir snyggt och ser lite "tuft" ut

• Gilla
Totte_S
  • Laddar…
Rickard.
Installationsskikt är en jäkligt bra lösning om man vill ha isoleringen men inget måste och det går fint att täta ångspärren mot eldosor så det är inget problem att göra utan.

• Gilla
roniish
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.