G
Undrar varför jag själv med lite bärhjälp av frun och svärsonen bytte min 18år gamla Nibe 1215-7 till en ny Nibe 1245-8 förra våren. Pumpen inköpt på Zave, övrigt mtr på Hornbach ( de mesta Vatette), öppet köp på det som blev över. Under 80' tot:p

• Gilla
MagicFingers och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Suck, ännu en som ska hålla på och försvara ett totalt vansinnigt och ohållbart system.
Inse att rörmokarna är värsta rötäggen, sen följt av elfirmorna.
Tyvärr måste ni vara ytterst försiktiga och kritiska innan ni ger i lag med dessa hantverkare.

Tyvärr stänker skiten på mig också, det är inte lätt att driva företag i denna bransch seriöst och slippa från en massa misstänksamhet och sånt.

Från mina år inom och nära bygg så kan jag säga att mitt intryck är att det alltid är rörmokare som generellt utmärker sig för att vara kassa, ohederliga och utan heder. Nu är de lyckligtvis i minoritet, mer än hälften är trots allt rätt schyssta. Men för mig har de utmärkt sig på så sätt att jag träffat på absolut fler miffon där än bland målarna, snickarna, elektrikerna och mattläggarna etc.
Jag betvivlar att du driver eget med din argumentation. Jag har aldrig diskuterat vad som är rätt pris bara att det är vanligt att man använder riktprislistor vid prissättning. Du använder dom som underlag till offerter osv. Sen är det upp till varje företagare att avgöra vilka påslag han lägger på dessa. Vad ett jobb kostar beror på hur kunnig och effektiv han är som yrkesman. Är du för dyr eller gör för dåliga jobb så får du inga jobb. Att sitta här och påstå att personen är skörtad är banne mig inte seröst på fläck utan att veta hur jobbet ser ut och hur mycket runt omkring som gjorts. Det framgår ju av underlaget att det måste vara mer än bara byte av en värmepump som gjorts. Att man inte byter en värmepump själv borde alla som vet vad en värmepump väger förstå för det är inte många som bollar med nästan 200 kg.

• Gilla
SA6BTU och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Vet inte om jag missat något. Men mitt förslag är att anlita en besiktningsman som får gå igenom vad som är gjort, hur mycket material som är använt och även bedömer vad ett rimligt pris borde vara.

Betala in den summan till företaget tillsammans med några rader om att detta är en total betalning för arbetet. Då har TS visat att hen vill göra rätt för sig (men inte accepterar fantasifakturor). Detta borde få firman att tänka efter. Och det firman kan göra är att stämma TS i ett civilrättsligt mål. Och firman måste då bevisa att TS betalning är felaktig och dessutom bevisa, utom allt tvivel, att firmans faktura är riktigt.lig och skälig. Dvs en uppförsbacke för firman. Och TS har lite "motat Olle i grind".

Att inte betala något alls kan slå tillbaka på TS. Företaget kan då enkelt skicka fakturan till inkassoföretag eller kronofogden för indrivning.

Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
A ajn82 skrev:
Lustigt, att de som behandlar sina kunder sämst råkar vara i just de två områden där man inte "får" göra jobbet själv.
Kan ligga en hund begraven där. :cool:

Nu får man iofs göra rörarbeten själv, men många tror att det är som du skriver, många andra drar sig för rörjobben, då skadorna kan bli så omfattande om det blir fel ...

• Gilla
Tbr53
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Suck, ännu en som ska hålla på och försvara ett totalt vansinnigt och ohållbart system.
Inse att rörmokarna är värsta rötäggen, sen följt av elfirmorna.
Tyvärr måste ni vara ytterst försiktiga och kritiska innan ni ger i lag med dessa hantverkare.

Tyvärr stänker skiten på mig också, det är inte lätt att driva företag i denna bransch seriöst och slippa från en massa misstänksamhet och sånt.

Från mina år inom och nära bygg så kan jag säga att mitt intryck är att det alltid är rörmokare som generellt utmärker sig för att vara kassa, ohederliga och utan heder. Nu är de lyckligtvis i minoritet, mer än hälften är trots allt rätt schyssta. Men för mig har de utmärkt sig på så sätt att jag träffat på absolut fler miffon där än bland målarna, snickarna, elektrikerna och mattläggarna etc.
Här håller jag inte med dig alls. Jag har varit i branschen i typ 20 år. Driver en byggfirma som till 70 % pysslar med försäkringsskador. Har därför ett tätt samarbete med olika Ue i alla olika yrkeskategorier.

Jag tycker man kan hitta rötägg inom alla yrkesroller. Att elektriker och rörmokare tjänar mer pengar på sitt material kan störa mig också. Men faktum är att som branschen är uppbyggd behöver dom faktiskt mer marginal än tex. Oss inom bygg på sitt materiel för att överleva.
Visst skulle man kunna förändra detta men då behöver timdebiteringen för el och rör höjas. Ändå har dom redan än högre timdebitering än vad vi inom bygg har…

Inom försäkringsvärden används oftast ett kalkylsystem som heter Meps. Sen finns mängder med andra system. Wikells är ganska vanligt inom bygg. Alla använder olika grossistprislistor som bas. (Som jag känner till ska tilläggas). Det innebär inte att man kan säga att tex. 10 eller 20% på tex, Dahls prislista är en normal rabatt. Rabattsystemen är mer komplicerade än så.

Mitt i detta så beställer konsumentmarknaden hantverkare. När det gäller småjobb så sker ofta ingen förhandling alls. Så dimper fakturan ner och som vanligt blir det dyrare än man tänkt sig. Man börjar kolla priser på nätet och helt plötsligt är det inte bara dyrt. Det är oskäligt dyrt tycker många.

Nu är det tyvärr så att de flesta rötäggen i branschen jobbar mot konsumet. Så att konsumenter känner sig lurade och blir lurade är tyvärr ett faktum. Men inte bara av rör och el. Dom blir lurade av alla yrkesgrupper. Om det finns någon statistik på vilken yrkesgrupp som är värst vet jag inte.

Vet tex. Inte hur många badrum vi fått göra om efter att lyckosökare varit i farten genom åren. Tyvärr är min erfarenhet att priset varit alldeles för styrande i många av dessa fall.

Mitt i allt elände jobbar också mängder med seriösa hantverkare mot konsument. Har skäliga påslag eller lämnar skäliga rabatter. Men dom blir också drabbade. För många konsumenter tycker fortfarande det blir för dyrt. Tycker att arbetet ska börja och sluta vid tröskeln. Varför tar hantverkaren betalt för en servicebil? Jag får inte betalt för att åka till jobbet.
Va! Varför har hantverkaren påslag på sitt material. Han tjänar redan massor med pengar på sin arbetstid som antagligen kryddas också.
Osv.
Det finns många hantverkare som försökt anpassa sin affärsmodell efter enbart konsumentmarknaden. Hittills har jag inte sett någon som lyckats.

Jag har skrivit det i mängder av trådar och upprepar igen. Läs på lite. Prata med vänner och bekanta. Se till att alltid skriva ett avtal. Gärna med Hantverksformuläret som grund. Glöm inte att även förhandla om PÅSLAG på hantverkarns inköpspriser.
Det kan låta jobbigt att behöva lägga ner 30-60 min av ens liv på detta.
Men redan med dessa små medel så minskar risken att bli eller känna sig blåst betydligt.

Vill inte hantverkaren skriva ett avtal. Leta vidare.

Vi skulle tex. ALDRIG utföra ett arbete åt en privatperson utan avtal. (Eller åt någon annan beställare).
Nu ska det tilläggas att vi knappt arbetar åt privatare men gör vi det så blir det ALLTID fast pris.

• Gilla
ironhead och 8 till
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Om du kollar på materialåtgången så ser det knappast ut som bara ett byte av pump utan mer som att de fått dra om en hel del.
Sen om du läser beskrivningen på vad som utförts (demontering, montering, modifiering, montage av vattenlås osv osv) är mer än tydligt att de utfört en hel del arbete
Mao är det en hel del jobb som de gjort
N noone70 skrev:
Om du kollar på materialåtgången så ser det knappast ut som bara ett byte av pump utan mer som att de fått dra om en hel del.
Sen om du läser beskrivningen på vad som utförts (demontering, montering, modifiering, montage av vattenlås osv osv) är mer än tydligt att de utfört en hel del arbete
Mao är det en hel del jobb som de gjort
Nu kan det ju vara så att dom har debiterat mer matl än det gått, det vet vi ju inte. Beskrivningen so är skriven är ju som man ska beskriva för en 5 åring vad som gjorts....
- placering av vp... ja det gör nog de flesta som sätter in en vp.
- modifiering av anslutningsrör i bergvärmepump, till höger om vp... ja på nibe är det ju bara om det är sidoanslutning att vika ner dom till höger eller vänster, tar 2 min

• Gilla
Pergoteborg
  • Laddar…
L Lilie skrev:
Hej,

Bor i närförort till Stockholm. Vår gamla bergvärmepump säckade ihop för ett tag sedan. En VVS-firma ingrep snabbt och installerade en tillfällig pump och tog bort den gamla (till kostnad av 30 000 SEK) - det var fortfarande kallt ute och värme behövdes i huset. Firman tog sedan på sig att installera en ny bergvärmepump (Nibe) - och jag gjorde misstaget att inte skriva avtal - utan lät det gå på löpande räkning. Hitintills har hela kalaset landat på ca 130 000 SEK i installationskostnad före rot inkl 98 arbetstimmar!!!. :dizzy: Min uppfattning från att ha tittat på nätet är att en rimlig installationskostnad borde ligga på 20 000 - 30 000 i Stockholm. Att beakta är att:
  • borrhåll och ledning till huset fanns redan (dvs inget arbete utanför huset utfördes)
  • pumpen inköpt och nedburen till källaren redan
Skulle verkligen uppskatta era reaktioner och råd om detta är rimligt och vad jag kan göra åt saken. Min amatörmässiga bedömning att kostnaden är oskälig i lagens mening.

Jag bifogar bilder på fakturorna - jag har anonymiserat då jag än så länge inte vill hänga ut företaget - ännu. Fakturan går på 73 413 för arbetet
[bild] [bild]

och 39 428 för material

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Jag har en betydligt bättre erfarenhet.
Min Nibe bergvärmepump, kompressordelen havererade och jag fick en offert från firman som installerat ursprungliga värmepumpen, ca 32' kr för byte av kompressor. Betydligt bättre än din kostnad.
Smålänning som jag var vid tillfället kontrollerade jag med Rinkaby och kunde då för 15 år sedan köpa enbart kompressorenheten komplett fylld med köldmedium för ca 15 000kr. Jag köpte av Rinkaby och installerade själv med hjälp av annan rörfirma och elektriker på ca 6 timmar. Totalt ca 20 000 kr med påfyllning av köldbärare i bergslangen.
Allt fungerade utmärkt. Effektivare än ursprunglig kompressor.
Detta var ca 15 år sedan men en prisutveckling till 130 000 kr verkar inte rimligt, om jag förstod rätt har du köpt inomhusdelen själv.
Att installera inomhusdelen i ett befintligt system borde gå på ca 1 dag för 2 man förutsatt att det inte är tvunget med större ombyggnad av befintliga rördragningar.
Stå på dig och be om en detaljerad redovisning av arbetstid. Materialet har du på fakturan så du kan gå runt och pricka av.
Jag har för att år sedan installerat luft/vattenpump 15 kw, i annan fastighet, komplett med ny golvärme i tvätrstuga och inkoppling mot kuvert till befintligt system. Totalt 145 000 kr
/Bernt

B Bernt Ö97 skrev:
Jag har en betydligt bättre erfarenhet.
Min Nibe bergvärmepump, kompressordelen havererade och jag fick en offert från firman som installerat ursprungliga värmepumpen, ca 32' kr för byte av kompressor. Betydligt bättre än din kostnad.
Smålänning som jag var vid tillfället kontrollerade jag med Rinkaby och kunde då för 15 år sedan köpa enbart kompressorenheten komplett fylld med köldmedium för ca 15 000kr. Jag köpte av Rinkaby och installerade själv med hjälp av annan rörfirma och elektriker på ca 6 timmar. Totalt ca 20 000 kr med påfyllning av köldbärare i bergslangen.
Allt fungerade utmärkt. Effektivare än ursprunglig kompressor.
Detta var ca 15 år sedan men en prisutveckling till 130 000 kr verkar inte rimligt, om jag förstod rätt har du köpt inomhusdelen själv.
Att installera inomhusdelen i ett befintligt system borde gå på ca 1 dag för 2 man förutsatt att det inte är tvunget med större ombyggnad av befintliga rördragningar.
Stå på dig och be om en detaljerad redovisning av arbetstid. Materialet har du på fakturan så du kan gå runt och pricka av.
Jag har för att år sedan installerat luft/vattenpump 15 kw, i annan fastighet, komplett med ny golvärme i tvätrstuga och inkoppling mot kuvert till befintligt system. Totalt 145 000 kr
/Bernt
Kanske missuppfattat vad det handlade om. Bergvärmepumpen som jag har har ingen utomhusdel mer än den slang som går ner i borrhålet. Kan du förväxlat med en luft vatten värmepump.

T Tbr53 skrev:
Så du menar att grossister tar fram en låtsasprislista eller kanske en önskeprislista bara för att det skulle vara kul eller???....suck.. det resonemanget blir ju bara dumt. Alla entreprenörer har olika rabattsatser beroende på hur mycket dom handlar , då måste det också vara fel eller. En liten firma har mindre rabatt och en längre lageromsättningshastighet vilket gör prisbilden högre för honom. Hur mycket rabatt jag vill lämna är helt upp till mig och hur jobbsituationen ser ut. Sen har kunden alltid ett val att tacka nej till en entreprenör och han har också sin fulla rätt att begära in en offert. Vissa firmor tar ut en lägre timtaxa och lämnar mindre rabatter så det håller inte att anklaga dom för att blåsa kunder. Valet är ditt som kund.

Vi kan ett annat exempel. Mercedes har numer en prislista som gäller för alla återförsäljare och på den lämnas inga rabatter. Se
[länk]
Ja, det menar jag. En prislista som ingen kund debiteras efter är rent hittepå. Även ett litet enmansföretag som inte har huvudsysselsättning inom området får stor rabatt. Då kan man inte hävda att listan har verkliga priser.

Hantverkare som hänvisar till en hemlig prislista med fantasipriser är inte seriösa.

• Gilla
-PC- och 8 till
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Jag har läst några utlåtanden hos Arn och några domar från Tinget. I samtliga fall har hantverkaren kunnat visa att det är en skälig kostnad.
Vilka fall är det. Jag har inte sett ett enda. Kan du länka till dem?

L Lilie skrev:
Jag befinner mig på tillfälligt uppdrag utomlands, så allt detta har varit på distans. Jag skulle ha fattat att något var på tok när firman tog fyra dagar på sig, och 30 000 före ROT, för att installera den tillfälliga pannan. Bifogar bild på den. Bifogar även den fakturan. 6 timmar gick till att slänga den gamla pumpen.
Det där är ju en portabel byggpanna. Den kopplar man ju in på max en halv dag. Ev behövs en elektriker tillkallas för inkoppling om inte den kompetensen finns hos installatören. Då åtgår det ett par timmar till kanske.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ja, det menar jag. En prislista som ingen kund debiteras efter är rent hittepå. Även ett litet enmansföretag som inte har huvudsysselsättning inom området får stor rabatt. Då kan man inte hävda att listan har verkliga priser.

Hantverkare som hänvisar till en hemlig prislista med fantasipriser är inte seriösa.
Jag förstår att du inte gjort en offert någon gång eller kanske inte ens entreprenörs bakgrund. Det det är ganska vanligt att man i offerter anger vilken prislista man baserar sina priser på och vilken rabatt man lämnar på den om man har en generell rabatt. Nu råkar jag veta att vvs har väldigt varierande rabattsatser på olika komponenter varför det kan vara lättare att ange en summa efter rabatt eller ett avdrag med en procentsats som man många gånger ställer mot betalning inom ett visst antal dagar, vilket är ett sätt att slippa ligga ute med kapital för länge.
Jag tror inte att en grossist tycker att deras prislistor är hittepå för dom har säkert arbetat en hel del på att ta fram och hålla aktuell. Det är också mot dessa prislistor som man kan reservera sig för prishöjningar man inte råder över vilket många fått erfara under detta år med prishöjningar på i flera fall 100-200% på grund av varubrister.
D Daniel 109 skrev:

Om du tittar på mindre byggföretag så får kunden i dom flesta fall lika stor rabatt som företaget varför det blivit mer och mer vanligt att kunden köper byggmaterialet själv. Det finns inga pengar att tjäna på byggmaterialet som motiverar att ta på sig arbetet med det administrativa eller ta på sig den ekonomiska risken om kunden inte kan betala. Rabattsatser varierar mycket inom olika branscher. På 90-talet var inköpspriset på däck för en däckfirma högre i Sverige än va en tysk konsument betalade. Inom VVS förekommer mycket stora skillnader på olika komponenter där man kan ha mycket stora rabatter på vissa saker men nästan inget på andra.

T Tbr53 skrev:
Nej dom har givit kunden rabatt på den inköpslista som ligger till grund för Dahls priser. Det är en handlare där dom som köper mycket och ofta får rabatt. VVS firman ligger också på egna lager vilket ska betalas. Att dom har egna grejer på hyllan är för att kunna göra jobb när återförsäljaren har stängt och dina rör kanske läcker.
Finns ingenting som säger att dom behöver lämna en enda krona i rabatt för det första. Om ditt krav är att du ska få handla komponenter av entreprenören till hans inköpspris så bör du nog nämna det före du vill ha jobbet gjort. Om kunden inte betalar vilket händer emellanåt var ska entreprenören betala kundens komponenter med....prispåslag på material ska täcka mer än bara inköpspriset.
Eller så köper dom samma produkt på Bauhaus för halva priset. Eller varför inte en "kopia" från Biltema för 1/3? Då kan dom dessutom käka korv för 5kr styck och skippa Dahls mutfrukost.

• Gilla
Bangan och 1 till
  • Laddar…
Pergoteborg Pergoteborg skrev:
Eller så köper dom samma produkt på Bauhaus för halva priset. Eller varför inte en "kopia" från Biltema för 1/3? Då kan dom dessutom käka korv för 5kr styck och skippa Dahls mutfrukost.
Är du villig att betala för att rörmockaren ska åka runt och handla material och korv så visst...men sen ska rörmockaren ta garanti ansvaret för produkter som han sen inte kan reklamera för dom är använda. Så kan man absolut göra som gör det självare men knappast som företagare. Han är beroende av att kunna handla alla grejerna på samma ställe, tror du inte det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.