6 848 läst ·
27 svar
7k läst
27 svar
Installation - belysning på gård. Rimlig faktura?
Fast enligt fakturan la de ju även ned märkbandet och det ska ju ligga en bit ovanför.Walle85 skrev:
Så det finns väl tre huvudsakliga alternativ.
a: Det står fel på fakturan. Då bör TS bestrida det.
b: De la både rör och märkband och elektrikerna återfyllde mellan de två delarna, vilket bör ha förbrukat en hel del tid för elektrikerna.
c: De la både rör och märkband och TS återfyllde mellan de två delarna, vilket bör ha förbrukat en hel del tid för elektrikerna.
Det var riktigt dyrt! Om det som står i första inlägget stämmer, dvs. arbetet som utförts, så anser jag på rak arm att det var hiskeligt dyrt.
Sedan måste det väl å andra sidan funnits en anledning att han var kvar så pass lång tid, eller var det mobilsurf emellanåt.. nej men han kan inte ha rullat tummarna tänker jag, kanske gjorde han jobbet oerhört noggrant eller gjorde om det ett par gånger..
Sedan måste det väl å andra sidan funnits en anledning att han var kvar så pass lång tid, eller var det mobilsurf emellanåt.. nej men han kan inte ha rullat tummarna tänker jag, kanske gjorde han jobbet oerhört noggrant eller gjorde om det ett par gånger..
Är dock inte förvånad, bara en sån sak som att koppla in en 230V tvättmaskin till 3-fas kan ju kosta ett par tusen kronor. Och då menar jag när nollan redan finns där! Annars är det förståeligt, det måste blåsas fram en kabel till centralen osv.
Många äldre hus från 60-70-talet har ju 3-fas i "tvättstugan" (källaren) eller dylikt, men de maskiner som fortfarande går på detta är ganska ovanligt.
Då ska alltså elektrikern ha 4-5 tusen för att utelämna två faser... antingen kan man koppla via en dosa med brytare, för fast installation, eller via ny stickpropp.
Många äldre hus från 60-70-talet har ju 3-fas i "tvättstugan" (källaren) eller dylikt, men de maskiner som fortfarande går på detta är ganska ovanligt.
Då ska alltså elektrikern ha 4-5 tusen för att utelämna två faser... antingen kan man koppla via en dosa med brytare, för fast installation, eller via ny stickpropp.
Jag är här och kan ge er en uppföljning. Räkningen är betald. Ett samtal mellan båda parter gjordes där vi kom överens om att det är vad det är.
Jag kommer tänka mig för nästa gång jag behöver göra något. Svartjobb kommer definitivt vara med på kartan. Tog faktiskt in ett sådant jobb under sommaren för något jag skulle bedöma vara mer avancerat än detta eljobb. Slutsumman blev 2700kr, och då var ena arbetsdagen förlagd tidig helg.
Det är ju trots allt en viss skillnad - särskilt som rot av naturliga skäl inte heller tagits i det fallet. Det funkar liksom inte att ta in folk om allt ska kosta och allt ska vara fullkomligt APDYRT. Låt oss bara ta ett exempel som laga en diskmaskin. 500kr servicebil, 1h restid á 700kr, material x2 summeras till 1700kr, arbetstid 2h45m TOTALT 17 855kr efter ROT 15 800kr
Detta är verkligheten som kunder får leva i, vare sig det gäller bilen, huset, barnen, djur eller vad som helst så ska det kosta så mycket att man blir ihjälsmockad.
Företag klagar på avgifter och skatter. Men vad fan händer när de får lättnader då? Rakt ner i fickan och priset behålls. Vi har sett detta med restaurangbranschen också. Hantverkarna blåste på direkt när rotavdraget kom. Bara kasta offerter åt alla håll. Napp napp napp.
Jag kommer tänka mig för nästa gång jag behöver göra något. Svartjobb kommer definitivt vara med på kartan. Tog faktiskt in ett sådant jobb under sommaren för något jag skulle bedöma vara mer avancerat än detta eljobb. Slutsumman blev 2700kr, och då var ena arbetsdagen förlagd tidig helg.
Det är ju trots allt en viss skillnad - särskilt som rot av naturliga skäl inte heller tagits i det fallet. Det funkar liksom inte att ta in folk om allt ska kosta och allt ska vara fullkomligt APDYRT. Låt oss bara ta ett exempel som laga en diskmaskin. 500kr servicebil, 1h restid á 700kr, material x2 summeras till 1700kr, arbetstid 2h45m TOTALT 17 855kr efter ROT 15 800kr
Detta är verkligheten som kunder får leva i, vare sig det gäller bilen, huset, barnen, djur eller vad som helst så ska det kosta så mycket att man blir ihjälsmockad.
Företag klagar på avgifter och skatter. Men vad fan händer när de får lättnader då? Rakt ner i fickan och priset behålls. Vi har sett detta med restaurangbranschen också. Hantverkarna blåste på direkt när rotavdraget kom. Bara kasta offerter åt alla håll. Napp napp napp.
Den verkligheten känner jag inte igen. Jag hade en kille hem för att laga diskmaskinen för kanske en månad sedan. Knappa 2000 landade fakturan på. Väldigt rimligt tycker jag.J Jontha skrev:
Förekommer tyvärr ibland, inte alltid men vissa firmor kan ta hutlösa summor för till synes enklare grejor. Antar att de inte har några återkommande kunder, för vem skulle gå tillbaka till att anlita samma firma.Alfredo skrev:
Du får gärna redogöra för vad du betalat för, lyfte personen du anlita en spade eller ejJ Jontha skrev:Jag är här och kan ge er en uppföljning. Räkningen är betald. Ett samtal mellan båda parter gjordes där vi kom överens om att det är vad det är.
Moderator
· Stockholm
· 57 844 inlägg
Menar du atyt du alltså betalade hela beloppet, eller skrev firman ner det?J Jontha skrev:
Om omfattningen av arbetet stämmer som du beskrev det, så har de debiterat oskäligt. Med brasklappen att dte kan ha funnits någon svårighet här som du inte inser, men då får firman förklara varför det tar så lång tid.
Jag betalade hela beloppet. Såg inte någon möjlighet att komma någonstans med tjafs. Det är vad det är. Uppenbarligen tog detta jobb så lång tid. I min fantasi såg jag att det skulle ta en förmiddag. Borra hål ner till källaren. Koppla ihop strömmen.H hempularen skrev:
Var lite problem att dra nollan. Tycker ändå det borde gått snabbare med tanke på att man drog ny el i hela huset på två dagar en annan gång.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "varningstejp"
Varningstejp
Varningstejp är en typ av stark, synlig tejp som används för att varna, informera eller avgränsa specifika områden. Det kan användas inom en mängd olika branscher och sammanhang, inklusive byggplatser, offentliga evenemang och arbetsplatser.
Läs mer
Hur gick det så snabbt att lägga kabeln och täcka över den de 30cm som ska vara innan man lägger varningsbandet?J Jontha skrev:
Eller ligger varningsbandet på samma djup som kabeln? I så fall fyller det inte mycket funktion...
Det är ju bara att fösa ner lite jord och på med bandet? Det är ju ett faktum att det blev gjort. Själva återställningen fixades själv.Dowser4711 skrev:
Ja, men enligt fakturan (och dig) hade de förlagt bandet på en timme, vilket låter osannolikt.J Jontha skrev:
(Själv ser jag inget problem med att göra hela det beskrivna arbetet själv, även om jag inte får.)
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden