Innan jordfelsbrytaren uppfanns så var dte totalt förbjudet med uttag i badrum. Den täckande plåten kanske gör att det uppfyller den tidens regler, men jag tvivlar på det.

Så lösningen är med stor sannolikhet inte tillåten.

De uttag som fanns förr, var rakapparatsuttag. Dessa var på den tiden alltid kopplade via isolertransformator, som gör att fas i uttaget inte är spänningsförande mot jord. Men en isolertransformator som klarar att leverera ström till ett torkskåp väger troligen en bra bit över 100kg.

Toalett fallet är en annorlunda fråga. Det är badrum med badkar eller dusch som har de stränga kraven.

problemet med grenkontakt är ju att kabeln till dessa har en area på 0,75 eller 1,0, där av inte klarar belastningen som en tvättmaskin eller torkskåp drar...

så ett uttag är att föredra, alternativt klippa stickproppen å koppla in där den gamla va kopplad.

mrfrenzy skrev:
Nej, det blev lag på jfb på uttag nån gång på 90-talet. Har sett en liten toalett med ett uttag inbyggt i strömbrytaren som sitter 40 cm från handfatet
Fast en toalett är ju inte ett badrum om där inte finns dusch eller badkar.

micce skrev:
Hm, kom att tänka på ett uttag hos min mor: i badrummet funns ett torkskåp i en nisch med en täckande plåt ovanför. Där bakom högt upp sitter ett uttag. Ingen jfb, byggt -73.

Är det en otillåten installation?
Gråzon skulle jag vilja säga. Uttaget var, förmodar jag, inte lätt åtkomligt så att någon kunde frestas att använda det till en hårtork eller annan handhållen elapparat. Skyddat från vatten blev det väl av plåten.

Grendosor brukar vara 1,5kvmm. Tittar du ex. hos CO så står det 1,5 på de flesta, och inget på vissa.

Jga tror med betoning på tror att grendosor och förlängningsladdar måste vara på 1,5 för att vara godkända.

Skarvsladdar och grendosor med längre kabel än 1,5m måste vara minst 1,5mm² om jag minns rätt. Förr fanns det rätt mycket med korta kablar och 1mm² men det verkar försvinna mer och mer. Däremot finns det fortfarande mindre än 1,5 med Europropp då man tydligen anser att det inte blir några stora belastningar.

Kollade runt lite på elbutik och de verkar ha rätt mycket 1,5m 1,0mm². Däremot verkade det som att om antalet uttag i grendosan var fler än tre så gick arean upp till 1,5 även med kort sladd. Vettigt!

Redigerat:
det finns 25m skarvsladdar för utomhusbruk att köpa med 1.0mm2... om det är godkänt vet jag inte men man bör se upp.

mrfrenzy skrev:
det finns 25m skarvsladdar för utomhusbruk att köpa med 1.0mm2... om det är godkänt vet jag inte men man bör se upp.
made in china!

Mikael_L
Skulle jag grena till två st såpass effektstarka apparater skulle jag använda en sådan här av lite bättre (och dyrare) kvalite:
401828_c.jpg
http://www.jula.se/e-Sales/esa/defa...goryParent:CategoryID@op.eq@comp.Items=050403
eller en sån här:
401043_c.jpg
http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp?mainpage=ItemDetails.jsp&@where.ItemID@EQ=401043

Nu vet jag inte om just Jula's är av högre kvalitet, men den senare är godkänt för 16A vilket borde borga för att den inte har den minsta kabelarean och sämsta kontakblecken.

Tja, varför inte byta det befintliga enkeluttaget till ett dubbelt?

Det var ju frågan om en temporär lösning, dels saknas jordfelsbrytare, dels är det ganska dumt att köra två effekthungriga maskiner på samma säkring. Tror nästan det är olagligt att byta enkeluttaget mot ett dubbelt utan att installera jfb.

Mrfrenzy, en avstängd tvättmaskin drar exakt 0 watt likaså drar torkskåpet 0 watt om det är avstängt så då kan man köra tvättmaskinen. Med lite sunt förnuft så går det alldeles utmärkt till dess de har renoverat. Normalt så tvättar man först och torkar sedan.

Man kan vänta med att starta torkskåpet till dess att tvättmaskinen har värmt vattnet i omgång två. Trummotor och pumpar drar inte så mycket, möjligen centrifugen.

Protte

Ja visst går det tills dom har renoverat med grenkontakten, men om man installerar ett fast uttag så är det ju knappast en temporär lösning?

När jag lägger över tvätten i torktumlaren/torkskåpet så lägger jag ofta i en maskin till i tvättmaskinen. ganska ineffektivt när man har tvättdag att tvättmaskinen ska stå stilla halva tiden och springa till tvättstugan stup i kvarten.

Att köra något i 1-2 år är väl ingen temporär lösning, se första inlägget! Ersätt den befintliga fasta anslutningen med ett vägguttag enligt tidigare inlägg, så kan man vänta med renovering i 3 år om man så önskar. Du kan också köra flera tvättar efter varandra samtidgt som den första torkar.
Jag vill inte vara elak, men denna tråden börjar nu bli "dumsnål". Det finns ju el framdragen till den gamla fasta anslutningen, varför krångla till det. Har man inte själv kunskap att ansluta ett uttag med fas, nolla och jord som ersättare för den fasta eller sätta det bredvid så ska man inte hålla på med skarvuttag till denna typen av relativt "högförbrukande" maskiner i ett hem.

Mikael_L
AndersS skrev:
Har man inte själv kunskap att ansluta ett uttag med fas, nolla och jord som ersättare för den fasta eller sätta det bredvid så ska man inte hålla på med skarvuttag till denna typen av relativt "högförbrukande" maskiner i ett hem.
TS kanske har kunskap men vill för den skull inte vara olaglig. Då blir det allt som ofta sämre men lagliga lösningar...

Sen håller jag med om att det verkar snålt, dvs att det har med pengar att göra. Men själv skulle jag absolut inte ta hem en elektriker för någon tusenlapp i ett sånt här fall. Dom pengarna skulle jag hellre spara till den kommande renoveringen, och lägga allt krut där istället. Så jag förstår TS...

Men jag håller också med om att man ska absolut inte grena av med en grendosa för 14.90 inköpt på Rusta, denna är antagligen såpass nedbantad i kvalitet att den helt enkelt överhettas och smälter ihop när man har kört 2000W ett längre tag.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.