1 583 läst ·
16 svar
2k läst
16 svar
Installation av Tvättmarskin och torktummlare
Sida 1 av 2
Hade tänkt installera tvättmarskin och torktummlare i mitt badrum,
har bara en dosa där ja ska ha mina marskiner, så ja hade tänkt sätta ett
uttag med separat brunntändning där,
båda marskinerna ska säkras av med 10 A var ( dem ska ligga på vars egen grupp )
så här är frågan:
hur många ledare behöver jag dra till dosan ?
2 st faser behöver jag , men kan dem dela på samma nolla och jord ?
eller måste ja dra 2 faser , 2 nollor och 2 jord till det uttaget ?
har bara en dosa där ja ska ha mina marskiner, så ja hade tänkt sätta ett
uttag med separat brunntändning där,
båda marskinerna ska säkras av med 10 A var ( dem ska ligga på vars egen grupp )
så här är frågan:
hur många ledare behöver jag dra till dosan ?
2 st faser behöver jag , men kan dem dela på samma nolla och jord ?
eller måste ja dra 2 faser , 2 nollor och 2 jord till det uttaget ?
Innan du börjar hemma fixa med el i badrum borde du kolla om du F*Å*R göra det du tänkt.
Det finns ett regelverk att följa.
Ring elektrikern han fixar problemt åt dig smidigt.
1 Finns det JFB installerad i huset
2 Får man ha 2gr i ett uttag med sep brunntändning
3 Vilken kapslingsklass skall man ha
4 Är det lämpligt att skruva med el i ett BADRUM om man är osäker på vad man gör
Ring elektrikern han fixar det lätt och smidigt.

Det finns ett regelverk att följa.
Ring elektrikern han fixar problemt åt dig smidigt.
1 Finns det JFB installerad i huset
2 Får man ha 2gr i ett uttag med sep brunntändning
3 Vilken kapslingsklass skall man ha
4 Är det lämpligt att skruva med el i ett BADRUM om man är osäker på vad man gör
Ring elektrikern han fixar det lätt och smidigt.
Jag har för mig att jag läst att det ej är tillåtet men är ej 100% säker.
Men det är direkt olämpligt även om nollan är dimensionerad efter 2 faser på grund av att om man bryter en säkring och mäter i uttaget så kan man tro att det är strömlöst.
Detta skulle ioch för sig vara ok om man märker i centralen och vidare vid varje kopplingsdosa där grupperna går.
Men det är ej Praxis att göra på detta sätt .
Sep brunntändning används vid ex strömbrytar styrda brunnar på samma grupp.
Dock är ejos uttag märkta med 250V Och du har 400 V vid användning av exempelvis L1 och L2 i samma uttag.
Men vid exempelvis 3fasgrupper som matar flera uttag kopplas dessa på överkopplingsplintarna i uttaget.
Är det någon som Vet detta ,om man får eller ej ?
Men det är direkt olämpligt även om nollan är dimensionerad efter 2 faser på grund av att om man bryter en säkring och mäter i uttaget så kan man tro att det är strömlöst.
Detta skulle ioch för sig vara ok om man märker i centralen och vidare vid varje kopplingsdosa där grupperna går.
Men det är ej Praxis att göra på detta sätt .
Sep brunntändning används vid ex strömbrytar styrda brunnar på samma grupp.
Dock är ejos uttag märkta med 250V Och du har 400 V vid användning av exempelvis L1 och L2 i samma uttag.
Men vid exempelvis 3fasgrupper som matar flera uttag kopplas dessa på överkopplingsplintarna i uttaget.
Är det någon som Vet detta ,om man får eller ej ?
Ett alternativ till dubbla 10A kanske kan vara att köra med 2.5 kvadrat och 16A?
Mindre rörigt i framtiden.
Men tänk på att det är mycke regler om zoner mm i badrum.
Mindre rörigt i framtiden.
Men tänk på att det är mycke regler om zoner mm i badrum.
Är elprylen man tänkt använda stämplad med bara 250V så får man givetvis inte dra in 400V!
Annars är det fullt möjligt att dra 5-ledare från en 3-fasgrupp och dela upp till två uttag. Sök på forumet så hittar du massor i detta ämne.
Duger det inte med den effekten du kan få av 16A då? Eller vill du kunna bryta bort dem en och en tidigare?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Om de inte körs samtidigt så räcker tom en 10a.
Varför inte två st uttag bredvid varandra??
Protte
Varför inte två st uttag bredvid varandra??
Protte
Tycker inte detta är nån vidare ide, tror mer att uttagen är till för tex en tändtråd från samma grupp (tex när du vill ha fönsterlampan på strömbrytare och klockradion på ständig spänning.Cmpn skrev:
Jag hade dragit fram 2 grupper (från OLIKA faser), 1 nolla, 1 jord, sätt kopplingsdosa, grena till 2 uttag. Kolla att du har JFB, att det är tydligt uppmärkt........