Byggahus.se
Nyfiken.

Har någon installerat en stor stenskiva? En kvartsskiva kan man ju få i storlek 3400 x 1900 dvs dryga 6 m2 och nära 500kg (20mm).
Hur lyckas man få in en så stor skiva med den vikten?
Hur lyfter man upp den på sin plats?
8+ gubbar som hjälps åt eller?

L
Skaplig pjäs , du får ringa någon stenfirma som jobbar med skivor i den storleken , dom kan nog svara på det och vet hur man gör
Fordras nog mer än massa gubbar , erfarenhet är ett måste i det här läget , dom kan lätt gå av vid fel hantering , bara 20mm tjock , och är nog inget som man fixar med själv

Nej, det fixar man inte själv.
Jag förstår inte ens hur "proffsen" gör, därav frågan.

Jag kan förstå om det är så att det är begränsat till att bara ett fåtal hus kan få in denna typ av skiva. Typ under nybygge och bänken står alldeles intill ett skjutglasparti.

Kändes lite dumt att kontakta en firma för något jag bara var nyfiken över :)

L
Eftersom det är en nyfiken fråga , så ska jag svara .
En sådan pjäs måste flyttas i en stadig förpackning ända fram till plats , och måste stå och lyftas på kant annars går den av , Den ställs på plats med förpackningen och kläs av där .
Problemet är när den ska läggas ner på plats , så måste den vara jämt ner utan någon form av brytning , då går den av ,
Går även att lyfta den plant med div arrangemang och sätta benen underifrån , men är bra mycket svårare , en sådan fordrar ett häftigt underlag och sedan är den på plats tills dom river huset

• Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Skivan de lyfte in hos oss var på över 400 kg vill jag minnas. Nästan 4 meter lång, 0,8 m djup och 4 cm tjock... De var 6 gubbar som stånkade på ett bra tag men det var ju definitivt inte första gången de jobbade ihop eftersom de hade små ljud för sig istället för att prata...

Ett halvt fotbollslag alltså :)
Antar att det var relativt enekelt att ta sig in i huset och inga jobbiga krökar eller våningsplan inne.

Jag tror inte att det går att köpa en skiva i de måtten som är 2 cm tjock. När jag förhandlade med olika leverantörer om en betydligt mindre stenskiva så vägrade de offerera på mindre än 3 cm tjocklek. I din storlek lär det inte gå att få mindre än 4 cm tjocklek.

Värt att nämna var att jag var tydlig med att de skulle få stå för alla eventuella skador från tillverkning till färdig montering.

Säkerligen rätt. Jag valde 20mm för att få best case på vikten när jag började fundera på hur man fick in så tunga skivor. I 40mm börjar man ju närma sig ett ton.

Det var för att jag såg en stenfirma annonsera så stora skivor som jag började klia mig i huvudet och undra hur det år till om man inte bygger huset runt bänken....

N Nizztos skrev:
om man inte bygger huset runt bänken....
Det är väl så man får göra, mer eller mindre. Göra upplaget klart och lyfta in med kran innan taket är på.

N Nizztos skrev:
Säkerligen rätt. Jag valde 20mm för att få best case på vikten när jag började fundera på hur man fick in så tunga skivor. I 40mm börjar man ju närma sig ett ton.

Det var för att jag såg en stenfirma annonsera så stora skivor som jag började klia mig i huvudet och undra hur det år till om man inte bygger huset runt bänken....
Granit har en densitet på 2.7 när den är torr.
En genomvåt granit kan väga 15% mer.
Så en torr 4 cm granitskiva väger 1080 kg/m²
1080 kg/m² x 3,4 x 1,9 = ca: 700 kg.
Problemet är även att det inte hjälper med "många" gubbar för man kommer inte till att lyfta.
Om det inte är trappor utan "rakt" in så kan man använda tunna brädor och låta stenskivan glida på dessa.
När man är intill köksbänkarna lägger man ner skivan på golvet och då hjälper det om man är 6-8 man för att lyfta skivan på plats. Det blir ca: 100 kg/man men det är inte så tungt som det låter.
Själv har jag varit med att lyfta ännu tyngre men det är bra om man "känner" lite på det först.
Lyft skivan 5-10 cm från golvet och lägg ner den igen. Diskutera om det kan vara möjligt eller man kanske måste byta ut någon eller några lite starkare "gubbar"
Planera i förväg hur man skall komma in med skivan och ha en bräda med samma längd som stenskivan för att inte hamna i en "låst" position på vägen in.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.