Hej

Har införskaffat mig en vattenmantlad kaminen av modellen Prity WD W29 och nu ska det börja byggas och kopplas ihop.

Har gjort en liten systemskiss som ni gärna får kolla igenom om jag glömt något eller bör ändra något för funktionens skull.
Schematisk bild av ett värmesystem med en vattenmantlad kamin, ackumulatortankar och kopplingar för radiatorsystem och golvvärme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kaminen står på plan 1 och acktankar 3 x TS500 och övrigt får bo nere i källaren, alla rör blir 28mm koppar som jag tänker hårdlöda, tappvattnet får mindre dimension.

En Esbe VTC 500 med 70graders termostat får sköta blandningen av vattnet vid kaminen, en esbe VTA321 ska se till att shunten inte skickar ut för varmt vatten mot golvvärmen.

Bör VTC 500 och cirkulationspumpen sitta så nära kaminen som möjligt eller kan detta flytta ner en våning så slipper det uppta utrymme i städskrubben bakom kaminen. Blir runt 3m mer rör enkelväg om det ska ner i källaren istället för 2m.

Har hört att man ska hålla sig till manuella avluftningar då automatiska börjar bråka med tiden?

Har slängt dit en del ventiler för att man ska kunna bryta olika delar i systemet utan att behöva tappa ut resten men kanske är överkurs?

Det jag redan har är kaminen, acktankar, två cirkulationspumpar och shunt med styrning.

Tänker köra varmvattnen från acktanken med beredaren i så den matar min befintliga elberedare med varmvatten så var tanken att den bara behöver gå när jag inte eldat, ska man köra fullt ös från beredaren i acktanken eller ställa ner tempen med blandingsventilen till lite över ställd temp i elberedaren?

• Gilla
Falkabygget
  • Laddar…
Hej, kanske lite sent redan. Men skissen ser helt OK ut. Automatiska avluftare är rätt värdelös kan jag intyga Det blir för varmt uppe vid tanken. Har du kopplat in kaminen? Hur funkar den till 1500 liter tankvolymn? Är den godkänt i sverige? Funderar på att ersätta Wamsler som börjar blir sliten med en sån kamin.

Mvh, Nils

Har du fått ihop anläggningen?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.