Hej här kommer lite info om hur jag gjorde min installation.
När jag och min sambo köpte vårat hus så var det ett vattenburet värmesystem med en Nibe elpanna.
Efter googlade och dyra offerter på luft/vatten värmepumpar så bestämde jag mig för att göra allt själv.
Jag läste alla möjliga tester man gjort på nätet och kom fram till att panasonic fanns och var en av få som klarade att leverera värme ner till -27 och fanns som två modeller monoblock (allt i utomhus enheten) och T Cap (gas går från utomhus enhet in till värmeväxlare inomhus).
Jag valde panasonic aquarea monoblock på 6kw med en elpatron på 3kw.
För att kolla dimensionering på pump så använde jag förra ägarens årliga elförbrukning för uppvärmning av huset som låg på 18000kw/år.
Sen valde jag att räkna ut det på detta vis! Men om det är rätt eller inte vet jag ej.
Värme behövs 6 månader per år!
18000÷6=3000kwh/månad.
3000÷131(bostad yta)=22,9kw.
Så 22,9kw/månad/kwm eller ca 73w/kwm/dag.
Så 73w×131kwm=9563w kräver vårt hus för uppvärmning.
Jag läste en artikel att man ska dimentionera så att pumpen täcker 65% av värme behovet då det är så få dagar per år då det är så kallt så det är bättre att en elpatron täcker upp dem resterande 35% av värmebehovet.
Så min slutsats blev
9534kw-35%=6215,96kw
När man frågar rörmokare så brukar dom räkna på 50w/kwm så då hade det blivit
50w×131kwm=6550w.
Jag visste nu hur stor pump jag ville ha och vilket märke!
Jag googlade och hittade att bauhouse sålde panasonic aquarea monoblock 6kw nedsatt ifrån 40 000kr till 34 000kr så jag slog till.
Jag gjöt en betong platta och byggde 4st ben med inv gänga som jag bultade fast i betongen efter hålbilden från pumpens fäste i botten.
Köpte 4st motorbussningar från biltema som fick sitta mellan pumpen och benen som var bultade i betongen. Köpte en plattvärmeväxlare som jag monterade på returen till befintliga elpannan i huset.
Drog 2st kopparrör 22mm från plattvärmeväxlare och ut till värmepumpen.
Anslutningen från kopparrören till pumpen gjorde jag med 400mm flexslang.
Drog ström från pump fram till elcentral som elektriker sen kopplade in i elcentralen.
Nu hade jag två separata kretsar! En för värmepumpen och radiatorerna inomhus med en plattvärmeväxlare emellan.
Fyllde med glykol för pump kretsen för frysskydd och har kör så en hel vinter.
Hittills har det varit som kallast -20 och elpatronen i värmepumpen har aldrig startas och haft en inomhus temp på ca 22c

• Gilla
Friska hus och 6 till
  • Laddar…
P
låter som en bra installation
dock är väl motorbussningarna från feltema lite kort livslängd på.
och glykol i systemet ger sämre värmeöverföringsförmåga (lägre effekt/COP) men är ju en viss trygghet

Tackar :) Ja Man vill ju slippa ha tanken att det kan frysa. Ang bussning så är det minimala vibbrationer i pumpen så hoppas dom håller ett bra tag

Väcker lite liv i denna!
Nått som jag har märkt i min installation är knäppningar i systemet som blir när det är kallt ute och den flyttar värmen till värmepumpens förångare för att smälta isbildningen. Så jag har skaffat en arbetstank (finns flera olika namn på denna) som utökar volymen i systemet. Läste någon stans att man ska ha en kretsvolym på 20-25L per kw.
Så jag har köpt en tank på 102L.
Den är egentligen för liten. Men med den platsen som den ska stå på så får den räcka och det blir nog bättre än ingen alls.
Arbetstank på 102L kopplad till värmepumpssystem för att utöka volymen, omgiven av verktyg på golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kan tillägga att jag ska koppla in en plattvärmeväxlare på tillopp från värmepumpen för att kunna förvärma tappvattnet innan vvb. Och det bör ge en viss besparing! Men såklart vid början att värmepumpen börjar ge mer värme under kallare dagar.
Plattvärmeväxlare avsedd för att förvärma tappvatten kopplat till en värmepump.
Skapa konto

B
allexx allexx skrev:
Kan tillägga att jag ska koppla in en plattvärmeväxlare på tillopp från värmepumpen för att kunna förvärma tappvattnet innan vvb. Och det bör ge en viss besparing! Men såklart vid början att värmepumpen börjar ge mer värme under kallare dagar.
[bild]
Har du funderat på ökad elförbrukning i pumpen? Tänker att man har kanske 30kPa tryckfall över vvx som ger ökat pumparbete? Kanske blir försumbar diff. Har inte räknat på vad det innebär.

Vill man komma ner i tryckfall så kan man ju gå över till tubvvx, typ denna
https://www.amazon.se/dp/B09CGXXWBG...lare&qid=1632409483&sprefix=poolvärme&sr=8-11

Kör du värmningen av varmvatten via elberedare eller värmepumpen idag?

B BSOD skrev:
Har du funderat på ökad elförbrukning i pumpen? Tänker att man har kanske 30kPa tryckfall över vvx som ger ökat pumparbete? Kanske blir försumbar diff. Har inte räknat på vad det innebär.

Vill man komma ner i tryckfall så kan man ju gå över till tubvvx, typ denna
[länk]

Kör du värmningen av varmvatten via elberedare eller värmepumpen idag?
Jag har en el vvb. Plattvärmeväxlaren kommer så klart bara plocka ett delflöde från primär från värmepumpen. Sen blir det såklart att komplettera med extra strypventil. Plockar idag även ett delflöde till vattenbatteri efter ftx

B
allexx allexx skrev:
Jag har en el vvb. Plattvärmeväxlaren kommer så klart bara plocka ett delflöde från primär från värmepumpen. Sen blir det såklart att komplettera med extra strypventil. Plockar idag även ett delflöde till vattenbatteri efter ftx
Aha, trodde du skulle sätta den i serie med radiatorkretsen. Då är jag med.

B BSOD skrev:
Aha, trodde du skulle sätta den i serie med radiatorkretsen. Då är jag med.
Ser att jag inte var så detaljerad i hur jag ska göra

Nu är nästan plattvärmeväxlaren inkopplad.
Jag monterade en strypventil på returen från plattvärmeväxlaren. Och nu ska den bara kopplas in på tappvattnet innan vvb

Installation av plattvärmeväxlare med strypventil på kopparledningar mot bakgrund av vägg med hål.
Skapa konto
Plattvärmeväxlare med ny monterad strypventil i ett rörinstallationssystem mot en betongvägg.
Skapa konto

• Gilla
vcx
  • Laddar…
allexx allexx skrev:
Hej här kommer lite info om hur jag gjorde min installation.
När jag och min sambo köpte vårat hus så var det ett vattenburet värmesystem med en Nibe elpanna.
Efter googlade och dyra offerter på luft/vatten värmepumpar så bestämde jag mig för att göra allt själv.
Jag läste alla möjliga tester man gjort på nätet och kom fram till att panasonic fanns och var en av få som klarade att leverera värme ner till -27 och fanns som två modeller monoblock (allt i utomhus enheten) och T Cap (gas går från utomhus enhet in till värmeväxlare inomhus).
Jag valde panasonic aquarea monoblock på 6kw med en elpatron på 3kw.
För att kolla dimensionering på pump så använde jag förra ägarens årliga elförbrukning för uppvärmning av huset som låg på 18000kw/år.
Sen valde jag att räkna ut det på detta vis! Men om det är rätt eller inte vet jag ej.
Värme behövs 6 månader per år!
18000÷6=3000kwh/månad.
3000÷131(bostad yta)=22,9kw.
Så 22,9kw/månad/kwm eller ca 73w/kwm/dag.
Så 73w×131kwm=9563w kräver vårt hus för uppvärmning.
Jag läste en artikel att man ska dimentionera så att pumpen täcker 65% av värme behovet då det är så få dagar per år då det är så kallt så det är bättre att en elpatron täcker upp dem resterande 35% av värmebehovet.
Så min slutsats blev
9534kw-35%=6215,96kw
När man frågar rörmokare så brukar dom räkna på 50w/kwm så då hade det blivit
50w×131kwm=6550w.
Jag visste nu hur stor pump jag ville ha och vilket märke!
Jag googlade och hittade att bauhouse sålde panasonic aquarea monoblock 6kw nedsatt ifrån 40 000kr till 34 000kr så jag slog till.
Jag gjöt en betong platta och byggde 4st ben med inv gänga som jag bultade fast i betongen efter hålbilden från pumpens fäste i botten.
Köpte 4st motorbussningar från biltema som fick sitta mellan pumpen och benen som var bultade i betongen. Köpte en plattvärmeväxlare som jag monterade på returen till befintliga elpannan i huset.
Drog 2st kopparrör 22mm från plattvärmeväxlare och ut till värmepumpen.
Anslutningen från kopparrören till pumpen gjorde jag med 400mm flexslang.
Drog ström från pump fram till elcentral som elektriker sen kopplade in i elcentralen.
Nu hade jag två separata kretsar! En för värmepumpen och radiatorerna inomhus med en plattvärmeväxlare emellan.
Fyllde med glykol för pump kretsen för frysskydd och har kör så en hel vinter.
Hittills har det varit som kallast -20 och elpatronen i värmepumpen har aldrig startas och haft en inomhus temp på ca 22c
Verkar vara en väldigt bra lösning.Har själv köpt luftvattenpump 5Kw monoblock. Är nyfiken på vad för plattvärmeväxlare du har.eftersom jag tänkt ta till mig din lösning. Mvh Tommy

Ett projekt jag funderar på att göra nu innan kylan kommer är att koppla så att vp får värme vattnet i min befintliga varmvattenberedare.
Vp har alla funktioner så det borde fungera

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.