Hej,
Jag hade tänkt att sätta upp en LED-armatur (IP44) i badrummet. Den tänkte jag koppla till en TRIAC dimmer driver (IP20) som ska sitta bakom armaturen, fastsatt i taket så som jag ritat på bilden. Dimmer drivern ska då ha en sladd med stickpropp kopplad till lamputtag i taket.
Jag har inte IP-klass på aluminium armaturen, men den består av 4 ihopskruvade delar (utan packningar eller nåt sånt emellan).
Höjden från golv till taket är 219 cm och avståndet från badkarets ytterkant till lampans ytterkant är 48 cm, så lampan hamnar i "Område 2".
Räknas det som en säker och fackmannamässigt utförd installation, eller finns det bättre sätt?
Bifogar också bilder på sakerna som ska användas.
Jag hade tänkt att sätta upp en LED-armatur (IP44) i badrummet. Den tänkte jag koppla till en TRIAC dimmer driver (IP20) som ska sitta bakom armaturen, fastsatt i taket så som jag ritat på bilden. Dimmer drivern ska då ha en sladd med stickpropp kopplad till lamputtag i taket.
Jag har inte IP-klass på aluminium armaturen, men den består av 4 ihopskruvade delar (utan packningar eller nåt sånt emellan).
Höjden från golv till taket är 219 cm och avståndet från badkarets ytterkant till lampans ytterkant är 48 cm, så lampan hamnar i "Område 2".
Räknas det som en säker och fackmannamässigt utförd installation, eller finns det bättre sätt?
Bifogar också bilder på sakerna som ska användas.
Minst IPX4 i område 2 som det verkar hamna i. IPX5 vid risk för vattensprut.
Lamputtag är dock inte tillåtet i område 2 om det hamnar där. Måste vara skyddsklenspänning eller galvanisk separation om man ska följa regelverket. Och det senare är väl knappast tillämpbart inomhus utan mer för elverk och liknande.
Lamputtag är dock inte tillåtet i område 2 om det hamnar där. Måste vara skyddsklenspänning eller galvanisk separation om man ska följa regelverket. Och det senare är väl knappast tillämpbart inomhus utan mer för elverk och liknande.
Redigerat:
Tack för svaret!
Glömde också nämna att själva takuttaget är 70 cm ifrån badkarskanten i sidled och den kommer att vara dold under armaturen. Borde det vara ok då? Då sitter uttaget på oklassificerat område (samma sak med IP20 dimmer driver), men lampkanten går lite in i område 2.. Vet inte hur noga man brukar vara med sånt 🙃
Sen blir det ju också kondens på de oklassificerade områden när man duschar länge.
Glömde också nämna att själva takuttaget är 70 cm ifrån badkarskanten i sidled och den kommer att vara dold under armaturen. Borde det vara ok då? Då sitter uttaget på oklassificerat område (samma sak med IP20 dimmer driver), men lampkanten går lite in i område 2.. Vet inte hur noga man brukar vara med sånt 🙃
Sen blir det ju också kondens på de oklassificerade områden när man duschar länge.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 125 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 125 inlägg
701.512.2.4.101.4 Område 2
Endast följande elmateriel kan installeras:
– fast monterad, fast ansluten strömförbrukande elmateriel vars kapslingsklass är minst IPX4
– fast anslutna tillbehör, förutom uttag, vars kapslingsklass är minst IPX4
Armaturen verkar vara IP44 så det är ok. Den ska ju även tåla yttre påverkan som BirgitS skriver.
51.NB.1 Allmänt
Fuktiga utrymmen är utrymmen eller delar av utrymmen där luften är så fuktig att imma
avsätter sig på väggar och tak eller på elmateriel, men där vattendroppar endast i undantagsfall
bildas.
Fuktiga utrymmen ställer grundkravet IPX1 även i den oklassade delen så lamputtaget och led-drivern är väl kanske inte riktigt godkända där om man ska följa standard slaviskt men då de ligger väl skyddade bakom armatur och ram, matade via ett uttag som förhoppningsvis skyddas av jordfelsbrytare så tycker jag nog det är ok.
Du verkar ha bra koll och ska ha heder för att du verkligen kollat upp detta ordentligt.
Endast följande elmateriel kan installeras:
– fast monterad, fast ansluten strömförbrukande elmateriel vars kapslingsklass är minst IPX4
– fast anslutna tillbehör, förutom uttag, vars kapslingsklass är minst IPX4
Armaturen verkar vara IP44 så det är ok. Den ska ju även tåla yttre påverkan som BirgitS skriver.
51.NB.1 Allmänt
Fuktiga utrymmen är utrymmen eller delar av utrymmen där luften är så fuktig att imma
avsätter sig på väggar och tak eller på elmateriel, men där vattendroppar endast i undantagsfall
bildas.
Fuktiga utrymmen ställer grundkravet IPX1 även i den oklassade delen så lamputtaget och led-drivern är väl kanske inte riktigt godkända där om man ska följa standard slaviskt men då de ligger väl skyddade bakom armatur och ram, matade via ett uttag som förhoppningsvis skyddas av jordfelsbrytare så tycker jag nog det är ok.
Du verkar ha bra koll och ska ha heder för att du verkligen kollat upp detta ordentligt.
Aluminiumarmaturen har rostfria skruvar så den borde klara sig. Det var en försäljare på nätet som rekommenderade den.
Då är det en fråga om hur mycket fukt som hinner tränga in genom smala skåror på armaturen.. Nu har jag en till sak att tänka på kl 3 på natten. Åh, jag kanske oroar mig i onödan.
Vi har jordfelsbrytare så det känns tryggt.
Då är det en fråga om hur mycket fukt som hinner tränga in genom smala skåror på armaturen.. Nu har jag en till sak att tänka på kl 3 på natten. Åh, jag kanske oroar mig i onödan.
Vi har jordfelsbrytare så det känns tryggt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 125 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 125 inlägg
Klicka här för att svara



