Hej!

Har precis köpt hus och ska installera golvvärme på det. Huset är ett hjältevadshus på 126 kwm från 1980 med krypgrund. Har inte fått tillgång till det ännu men behöver börja räkna på det så min tidsplan håller (har två månader på mig att renovera innan vi flyttar in :).

Känner att jag behöver lite goda råd från er kunniga här i forumet..

1. Huset är på 126 kwm. Vilken storlek på rör bör man använda för att få ett tillräckligt flöde?

2. Funderar antingen att fräsa ner spår i det befintliga golvspånet eller lägga golvvärmen flyttande i eps-skiva med 15 mm parkettgolv över. Vad blir bäst tror ni? Behöver man vara orolig att eps-skivan komprimeras om man har exempelvis ett piano ovan. Ökar risken om man väljer en lite tjockare eps-skiva för att få bättre isolering?

3. Någon som vet föresten hur mycket isolering det är i golvbjälklagret som standard i ett hjältevadshus från 1980?

4. Tanken är att installera golvvärme i alla rum utom dusch, toalett och tvättstuga i första steget. Hur löser man det rent praktiskt så man kan nå dessa rum med värmeslangen till senare?

5. Kommer bli en 8-9 meter mellan värmepannan (el) och fördelarskåpet till golvvärmen. Hur drar man dessa matarrör lämpligtvis och vilken dimension ska det vara? Kan man kanske använda befintlig matarledningen till elementen?

Tacksam för svar..

Hej igen!

Har fått svar på fråga 1. Ganska logiskt om man tänker efter :) Man kan använda alla dimensioner men man behöver dra tätare och göra fler slingor ju lägre dimension man väljer. En fundering som kommer då är om man kan köra flera slingor på ett och samma termostat?

Är det någon som vet något om de övriga frågorna? Tacksam för hjälp...

Kontakta någon av de större golvvärmeleverantörerna så hjälper de dig ta fram en plan över hur du bör lägga golvvärmen. Se till att du har en skalenlig ritning över planlösningen bara.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.