Hej,
jag har precis flyttat in i min första villa och behöver råd hur man kopplar in diskmaskinen på bästa sätt.
Det finns förberett med tillopp och avlopp samt el.
Jag har däremot inte koll på hur kopplingarna ska göras.
jag har bifogat bilder på hur det ser ut under diskhon.
Alla råd är mycket uppskattade!
mvh,
Henrik
jag har precis flyttat in i min första villa och behöver råd hur man kopplar in diskmaskinen på bästa sätt.
mvh,
Henrik
Uppdatering:
Kranen har en avstängningsventil
Kranen har en avstängningsventil
Henrik J1 skrev:Hej,
mvh,
Henrik
Locket på den guldiga byts mot vatten slang koppling till diskmaskin. Om den passar rakt på får man mäta.
Den grå plastpipen skär man av vid lagom tjocklek för utlopps slangen och skruvar dit med en slang klämma.
Den grå plastpipen skär man av vid lagom tjocklek för utlopps slangen och skruvar dit med en slang klämma.
Då blir det att mäta. Jag tänkte leta efter en diskmaskin med aquastop.
Men det känns som att koppla in diskmaskinen är rättfram så det finns inget behov för att ringa en ”säker vatten” installatör för detta jobb.
Man får väll stänga av vattnet både i huset och vid kranen innan man börjar sätta dit diskmaskinen.
Men det känns som att koppla in diskmaskinen är rättfram så det finns inget behov för att ringa en ”säker vatten” installatör för detta jobb.
Man får väll stänga av vattnet både i huset och vid kranen innan man börjar sätta dit diskmaskinen.
Vad bra! Då kanske det blir en diskmaskin innan årets slut! Nu gäller det att få till avloppet med. Vad jag förstår ska avloppsslangen sättas fast med en böj och fastsatt? Kommer klämmor med diskmaskinen sen till ”struten” eller köper man separat?
struten sågar du av till det den grövsta delen, vissa maskiner följer det med klämmor, slangen bör gå upp i en böj så högt som möjligtHenrik J1 skrev: