S
peternicklas skrev:
Man får inte koppla diskmaskin eller tvättmaskin till pipen. Vattnet kan gå baklänges så t.ex. det kalla vattnet kan gå över i det varma. Jag hade min diskmaskin kopplad så när jag bode i lägenhet. Vicevärden var inte glad när han såg det. Var bara till att byta kran och en som är förberedd för diskmaskin.
stämmer icke. frågat min rörkrökare. å han tyckte det inte var några problem.

peternicklas
SBH skrev:
stämmer icke. frågat min rörkrökare. å han tyckte det inte var några problem.
Då ska ha kolla lite noggrannare. Finns bl.a. något som heter legionella.

SBH: Vilken i Bauhaus tror du är bäst för mig?

Om diskmaskinen hämtar vatten i omgångar, då får jag väl inte stänga av kranen emellanåt?

Krilleman
Man får absolut göra hur man vill i rörmokeriets värld. Det är inget som säger att man inte får. Men det kan stå en dyrt att ta genvägar från reglementet!

Och om man inte har råd att utföra något korrekt. Hur har man då sen råd när det går fel?

http://www.sakervatten.se/branschregler

S
Biip skrev:
SBH: Vilken i Bauhaus tror du är bäst för mig?

Om diskmaskinen hämtar vatten i omgångar, då får jag väl inte stänga av kranen emellanåt?
diskmaskinen bryter programmet när den inte får vatten.
så är den tyst så saknar den vatten

Peternicklas: Menar du att det skulle påverka grannarnas vatten?

S
krilleman_215 skrev:
Man får absolut göra hur man vill i rörmokeriets värld. Det är inget som säger att man inte får. Men det kan stå en dyrt att ta genvägar från reglementet!

Och om man inte har råd att utföra något korrekt. Hur har man då sen råd när det går fel?

[länk]
man får absolut inte göra som man vill i rörmokeriets värld. dumt påstående

Krilleman
Det finns inget som säger att du inte får koppla hur du vill på egen anläggning. Problemet är att få det försäkringsmässigt vid problem.

Därför ska man alltid följa reglerna, även som privatperson!

Och varför rekommenderar du då TS att frångå reglerna?

Redigerat:
peternicklas
Biip skrev:
Problemet blir då man öppnar både kallt och varmt vatten för att tjäna lite öre på uppvärmningen. Det kalla vattnet kan då strömma över i det varma eller tvärtom. Det finns fall där det inte varit så stor skillnad på varmt och kallt vatten i flera andra lägenheter efter en sådan installation av diskmaskin. Jag avråder starkt från det. Det är bättre att borra ett hål i diskbänken och dra ner ett rör som kopplas kallvattenröret med en avstängningsventil.

peternicklas
krilleman_215 skrev:
Det finns inget som säger att du inte får koppla hur du vill på egen anläggning. Problemet är att få det försäkringsmässigt vid problem.

Därför är ska man alltid följa reglerna, även som privatperson!
Notera att det är i en lägenhet, ingen egen anläggning.

Krilleman
peternicklas skrev:
Notera att det är i en lägenhet, ingen egen anläggning.
Då är det ju ännu värre!

peternicklas
Biip skrev:
Jag skulle prata med hyresvärden och fråga om de kan hjälpa till. En del fixar detta utan problem, andra med större problem.

peternicklas skrev:
Problemet blir då man öppnar både kallt och varmt vatten för att tjäna lite öre på uppvärmningen. Det kalla vattnet kan då strömma över i det varma eller tvärtom. Det finns fall där det inte varit så stor skillnad på varmt och kallt vatten i flera andra lägenheter efter en sådan installation av diskmaskin. Jag avråder starkt från det. Det är bättre att borra ett hål i diskbänken och dra ner ett rör som kopplas kallvattenröret med en avstängningsventil.
Går det att göra en sådan koppling på min blandare?

Vet du hur mycket ett sådant jobb skulle gå på via en fackman?

S
så min rörkrökare kan inte något alltså?

nog går det lösa på annat sätt, men ts vill inte detta

peternicklas
Biip skrev:
Går det att göra en sådan koppling på min blandare?

Vet du hur mycket ett sådant jobb skulle gå på via en fackman?
Det går säkert på de vanliga rören. Dock så vet jag inte om du får utan hyresvärdens medgivande.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.