53 897 läst ·
34 svar
54k läst
34 svar
Installation av bänkdiskmaskin till blandare/kran
stämmer icke. frågat min rörkrökare. å han tyckte det inte var några problem.peternicklas skrev:Man får inte koppla diskmaskin eller tvättmaskin till pipen. Vattnet kan gå baklänges så t.ex. det kalla vattnet kan gå över i det varma. Jag hade min diskmaskin kopplad så när jag bode i lägenhet. Vicevärden var inte glad när han såg det. Var bara till att byta kran och en som är förberedd för diskmaskin.
Man får absolut göra hur man vill i rörmokeriets värld. Det är inget som säger att man inte får. Men det kan stå en dyrt att ta genvägar från reglementet!
Och om man inte har råd att utföra något korrekt. Hur har man då sen råd när det går fel?
http://www.sakervatten.se/branschregler
Och om man inte har råd att utföra något korrekt. Hur har man då sen råd när det går fel?
http://www.sakervatten.se/branschregler
man får absolut inte göra som man vill i rörmokeriets värld. dumt påståendekrilleman_215 skrev:
Det finns inget som säger att du inte får koppla hur du vill på egen anläggning. Problemet är att få det försäkringsmässigt vid problem.
Därför ska man alltid följa reglerna, även som privatperson!
Och varför rekommenderar du då TS att frångå reglerna?
Därför ska man alltid följa reglerna, även som privatperson!
Och varför rekommenderar du då TS att frångå reglerna?
Redigerat:
Problemet blir då man öppnar både kallt och varmt vatten för att tjäna lite öre på uppvärmningen. Det kalla vattnet kan då strömma över i det varma eller tvärtom. Det finns fall där det inte varit så stor skillnad på varmt och kallt vatten i flera andra lägenheter efter en sådan installation av diskmaskin. Jag avråder starkt från det. Det är bättre att borra ett hål i diskbänken och dra ner ett rör som kopplas kallvattenröret med en avstängningsventil.Biip skrev:
Går det att göra en sådan koppling på min blandare?peternicklas skrev:Problemet blir då man öppnar både kallt och varmt vatten för att tjäna lite öre på uppvärmningen. Det kalla vattnet kan då strömma över i det varma eller tvärtom. Det finns fall där det inte varit så stor skillnad på varmt och kallt vatten i flera andra lägenheter efter en sådan installation av diskmaskin. Jag avråder starkt från det. Det är bättre att borra ett hål i diskbänken och dra ner ett rör som kopplas kallvattenröret med en avstängningsventil.
Vet du hur mycket ett sådant jobb skulle gå på via en fackman?