Hej alla,
Vi har installerat solceller med batteripaket som funkar väldigt bra, vi är super nöjda.

Saken är då elektrikern var här ställde jag frågan om vi kunde använda elen från solceller/batteriet då det blev elavbrott.Svaret var nej, detta pga. säkerheten om elbolaget hade brott och de kanske höll på att laga felet kunde elen från solcellen som går in i nätet skada dem, det är förståeligt. Men han nämnde att det fanns en agregat som man kunde koppla innan (eller efter kommer inte riktigt ihåg) elmätaren som kunde bryta med ledningen automatiskt när elen gick. Han visste inte vad den hette då vi pratade.

Min fråga: någon som vet vad det är för aggregat han pratade om? Tacksam för väggledning.

• Gilla
NyHusägare2021
  • Laddar…
B Byggsnyggen skrev:
Kanske lite info som kan hjälpa dig.
[länk]
Härligt att köpa batterier för 100kkr. Sedan är det alltid roligt att läsa rader som ”Hjärnan i systemet är två växelriktare”. Det var mig jäklar en riktigt imponerande hjärna.

• Gilla
Byggsnyggen
  • Laddar…
Hur många timmar per år brukar ni ha strömavbrott? I min mening är det inte värt många kronor att slippa. Kan köpa en UPS för under tusingen för viktiga elprylar. Laga mat på grillen. :)

• Gilla
knightjocke
  • Laddar…
K
Reservkraftsomkopplare heter det. Finns både manuella brytare och automatiska omkopplare

Tack så mycket för alla svar. vill bara förtydliga det: det handlar inte om för de korta strömavbrotten utan mer längre avbrott vid allvarligare händelser, vill vara förberedd helt enkelt, lite mer som "prepping"

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.