Hej,

alla har nog gått förbi hus och tänkt "hur gick det här till?". Mer sällan känner jag att "det här var väldigt snyggt".

Så, vet ni någonstans på nätet där det finns bra inspirationsbilder på lyckade tillbyggnader? I vårt fall har vi ett tegelhus från slutet av 50-talet som vi nu fundera på att bygga ut.

Tack

P
 
......;). Men jag trivs med min tillbyggnad på ett hus från -56. Ofta är ju de ganska ganska små och svårt att knyta ihop med en ny byggnad

Speciellt när man har tegel och det kostar en slant att göra på tillbyggnaden.

Jag byggde med midja istället för vinkel...jag försöker inte "gömma" undan tillbyggnaden utan bröt av mot det gamla .

Jag ljuger inte...på byggnadskontoret vad dom eld och lågor.....bygnadsingenjören gick och hämtade en annan snubbe när jag va där och gormade högt; - Kolla äntligen någon som vill bygga med midja och inte vill förstöra husets ursrprungliga extriör.

Det tog 3 dagar efter jag lämnade in bygglovet tills det låg i min brevlåda godkänt och klart.

Men du får dömma själv :)

http://www.minhembio.com/Tocke/121794/
 
  • Gilla
glinton
  • Laddar…
Det tror jag är helt rätt tänkt ser väldigt fint ut. Vi är inne på samma spår. Vilka olika fasadbeklädnader tittade ni på innan ni valde trä?
 
haha, först trodde jag att det var uterummet på första bilden du byggt :)
 
..vad att göra allt själv för att spara på kostnaden.

Därför föll valet på på träfasad med viss plåtintäckning för att det inte skulle se ut som en ladugård/förrådsbyggnad.

Vad jag har som option/tänkt är ju att putsa alt "slamma" den gamla huskroppen i grått om jag blir sugen eller får för mkt pengar över på banken ;)

Men visst tittade jag på tegel men dom hus jag sett tillbyggda i vinkel med nytt tegel... fullkomligt "lyser" mot det gamla. Så jag kände att jag ville bryta av totalt.

Jag har, för att smyga över lite från den nya tillbyggnaden till den gamla byggnaden bytt tak så det är samma takpannor/färg, bytt ut stuprör et.c till samma i aluzink, skorstenen klädd i aluzink och nya vindskivsplåtar m.m i aluzink
 
mekarmicke skrev:
haha, först trodde jag att det var uterummet på första bilden du byggt :)
ASG ....Jaaaaa... det hade varit ett skrytbygge i -80-tals stil :wow:
 
får man fråga vad kalaset gick på? och hur stort blev det?
 
mekarmicke skrev:
får man fråga vad kalaset gick på? och hur stort blev det?
ca 56kvm, 420 tuss
 
Redigerat:
Tocke:
Det här var en av de snyggare utbyggnaderna jag sett givet befintligt hus. Kanonsmart att behålla urprungliga husets stil så mycket som möjligt - ur både estetisk och ekonomisk synvinkel. Midjan är ju genialisk!

Personligen hade jag övervägt en annorlunda fönsterplacering på gaveln och liggande panel...och kanske skissat på ett puplettak, men ditt hus borde stå som mall för vinkelutbyggnader runtom i Sverige. Är personligen rätt trött på småhus som byggs ut i vinkel i samma stil och höjd som ursprungshuset. Fantasilöst.

Jag ger din utbyggnad betyget Fyra av Fem!!
 
Fasting65 skrev:
Tocke:
Det här var en av de snyggare utbyggnaderna jag sett givet befintligt hus. Kanonsmart att behålla urprungliga husets stil så mycket som möjligt - ur både estetisk och ekonomisk synvinkel. Midjan är ju genialisk!

Personligen hade jag övervägt en annorlunda fönsterplacering på gaveln och liggande panel...och kanske skissat på ett puplettak, men ditt hus borde stå som mall för vinkelutbyggnader runtom i Sverige. Är personligen rätt trött på småhus som byggs ut i vinkel i samma stil och höjd som ursprungshuset. Fantasilöst.

Jag ger din utbyggnad betyget Fyra av Fem!!

Tack Fasting65!

Alltid kul att höra postivt om något man ritat själv
(och är inte i byggbranschen utan bara glad amatör)

Dock fick jag inspiration av Ica Förlagets bok "Bygga till"

När du tänker Pulpettak...tänker då att det skulle varit brutet pulpettak?

Det är en god åsikt tycker jag...det hade "stuckit ut hakan" ännu mer och visat att "jag är ny i området"! d^_^b

Vad jag verkligen ville vad att hålla en sådan låg takhöjd som möjligt då den annars skulle förstöra min käre grannes kvällssol, och hans altan skulle vara värdelös.

Fönsterplaceringen på kortgaveln tänkte jag skulle ta in så lite ljus/värme mitt på dagen, det är den sidan som har mest sol. (och jag har en granne där som har typ 6st skrotbilar och massa annat skrot på sin djungeltomt :@).

Hur skulle du placerat dom? Alltid kul att höra hur andra tänker/resonerar :)

Men samtidigt tror jag det finns folk som tycker det är skitfullt......;)

Häromdagen ringde det på en helt okänd person som frågade om hon fick ta kort på tillbyggnaden och plåtintäckning....då är det x-tra kul.
 
mycket imponerande och inspirerande & på en sån kort tid...men det hade ju så sitt pris förstås. Grymt bygge !
 
Tocke skrev:
...

När du tänker Pulpettak...tänker då att det skulle varit brutet pulpettak?

...

Fönsterplaceringen på kortgaveln tänkte jag skulle ta in så lite ljus/värme mitt på dagen, det är den sidan som har mest sol. (och jag har en granne där som har typ 6st skrotbilar och massa annat skrot på sin djungeltomt :@).

Hur skulle du placerat dom? Alltid kul att höra hur andra tänker/resonerar :)

Pulpettak är ju ett tak som lutar å ett håll. Jag hade nog skissat på att ha högdelen mot er altan. Ett brutet pulpettak vet jag inte vad det är....Hur midjan skulle göras i förhållande till ett pulpettak är jag osäker på...

Såhär tänkte jag mej din utbyggnad rent konceptmässigt där den höga delen skulle vara vänd mot er altan ni byggt.




Fönster: Jag gillar inte riktigt höga, smala fönster - rent personligen.
Vi människor har ju ögon i bredd och har bra vidvinkelsyn, så man får bättre utsikt om man har breda fönster. Men har du skrotbilar att se ut på så är det kanske inte mycket att glo på. :S

Men som sagt. Tillbyggnaden är snygg! Riktigt snygg.
 
Redigerat:
Fasting65

Skulle varit coolt som jag sa med din ide...att vågat lite till d^_^b

Detta är vad jag menar med "brutet"
http://sv.wikipedia.org/wiki/Pulpettak

Verkar vara populärt bland villor idag.

Tack för din åsikt och beröm!

Trevlig helg! :)
 
F
Tocke skrev:
......;). Men jag trivs med min tillbyggnad på ett hus från -56. Ofta är ju de ganska ganska små och svårt att knyta ihop med en ny byggnad

Speciellt när man har tegel och det kostar en slant att göra på tillbyggnaden.

Jag byggde med midja istället för vinkel...jag försöker inte "gömma" undan tillbyggnaden utan bröt av mot det gamla .

Jag ljuger inte...på byggnadskontoret vad dom eld och lågor.....bygnadsingenjören gick och hämtade en annan snubbe när jag va där och gormade högt; - Kolla äntligen någon som vill bygga med midja och inte vill förstöra husets ursrprungliga extriör.

Det tog 3 dagar efter jag lämnade in bygglovet tills det låg i min brevlåda godkänt och klart.

Men du får dömma själv :)

[länk]

Vackert, snyggt jobbat som fan!! Tjusigt och annorlunda med dom extra stora plåtdetaljerna.
 
fsn skrev:
Vackert, snyggt jobbat som fan!! Tjusigt och annorlunda med dom extra stora plåtdetaljerna.
fsn! Tack! ;) Känns som jag stulit tråden för mitt eget ego...
F-låt TS!

Nu håller vi till TS topic! (även om jag växer med ryggdunk)

Så...hur ger vi TS inspiration!!!?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.