Hej!
Håller på och bygger en köksö av 3 st 60-stommar med en skiva som tillåter att man sitter md barstolar på ena sidan. Vanliga täcksidor på sidorna och rygg.
Har googlat lite på bilde rpå olika köksöar, och kan inte hitta speciellt många som visar vart eluttagen sitter. Antingen har de inga eller har de lyckats dölja dem så väl att de inte syns.
Powerport faller bort för oss då det inte finns plats i stommen för det..
Tanken är att de tbehövs ström både för de som står vid "kökssidan" och lagar mat, samt de som stter vid barsidan med laptop etc, samt för någon radio/ipoddocka eller annat.
tack på förhand
S
Håller på och bygger en köksö av 3 st 60-stommar med en skiva som tillåter att man sitter md barstolar på ena sidan. Vanliga täcksidor på sidorna och rygg.
Har googlat lite på bilde rpå olika köksöar, och kan inte hitta speciellt många som visar vart eluttagen sitter. Antingen har de inga eller har de lyckats dölja dem så väl att de inte syns.
Powerport faller bort för oss då det inte finns plats i stommen för det..
Tanken är att de tbehövs ström både för de som står vid "kökssidan" och lagar mat, samt de som stter vid barsidan med laptop etc, samt för någon radio/ipoddocka eller annat.
tack på förhand
S
Vad för slags matlagning kommer att ske där, kommer spisen vara placerad där t. ex.? Hur stor är ytan?
Medlem
· västra götaland
· 21 inlägg
Hej!
Märkte att några förtydliganden är på sin plats
* bänkskivan är 1,6 x 1 meter) och köksön är som sagt uppbyggd av 3 st bänkskåpsstommar (60+60+40) med tre lådor i vardera
* vi har ingen häll eller vask i köksön. Dock kommer vi vilja använda diverse elverktyg där, bakmaskin, elvisp, mixer etc. Arbetsytan kommer mestadels användas för förberedande matlagning (hackning, styckning, etc) samt för bakning.
* powerport faller bort för att det finns inget utrymme att fälla ner den. Vi har 3x3 lådor som tar upp allt utrymme under bänkskivan.
Det bästa alternativet är att sätta ett snyggt eluttag på gaveln ut mot rummet (vi har fönster på andra gaveln), och/eller ett under bänkskivan på "bardisksidan" för laptops etc.
Vill helst ha infällda apparatdosor, inte utanpåliggande,
/S
Märkte att några förtydliganden är på sin plats
* bänkskivan är 1,6 x 1 meter) och köksön är som sagt uppbyggd av 3 st bänkskåpsstommar (60+60+40) med tre lådor i vardera
* vi har ingen häll eller vask i köksön. Dock kommer vi vilja använda diverse elverktyg där, bakmaskin, elvisp, mixer etc. Arbetsytan kommer mestadels användas för förberedande matlagning (hackning, styckning, etc) samt för bakning.
* powerport faller bort för att det finns inget utrymme att fälla ner den. Vi har 3x3 lådor som tar upp allt utrymme under bänkskivan.
Det bästa alternativet är att sätta ett snyggt eluttag på gaveln ut mot rummet (vi har fönster på andra gaveln), och/eller ett under bänkskivan på "bardisksidan" för laptops etc.
Vill helst ha infällda apparatdosor, inte utanpåliggande,
/S
Om lådorna är problemet och det är Blum eller liknande så är det så att man kan köpa kortare sidostycken och även botten om man inte vill kapa själv. Det finns olika längder på lådsidorna just för att man ibland kan behöv gå fram med rör eller annat, så det är ingen begränsning i sig
El är förberedd för, även extra grunda rotdosor som klarar 16+16 mm. Det som återstår är VAR de ska placeras för ett minimalistiskt men ändå praktiskt intryck.Emil_K skrev:
hade det bara varit en fråga om praktiska saker hade det blivit UPL fyrvägsuttag över hela köksön, skitfult men ack så praktiskt.
Frugan har följande krav gällande eluttagen:
* får inte synas för mycket,( helst inte alls ska gärna dyka upp från tomma intet när de behövs)
* ska finnas lättillgängliga från arbetssidan men även från bardiskdelen
* estetiskt tilltalande när de väl finns (allt vad utanpåliggande montering heter är tabu). Jag har fått henne att godkänna eljo exxakt solid apparatserie med glasram och uttag med vitt lock över. Det passade tydligen bra till högglans vitt som köket går i.
Ja köket är HTH deluxe lådor (Blum), jag visste inte att det fanns möjlighet att modifiera dessa lådorna? Utveckla gärna. För powerport är ju helt klart det som står högst upp på önskelistan. Men utan att göra (för mycket) avkall på lådförvaring.
/S
Det finns hörnuttag som du kan sätta under bardelen, de är utanpåliggande men bygger väldigt lite och finns i många modeller.
En annan designvariant är netbox turn: (Finns i flera varianter).
http://www.ah-meyer.de/en/index.php...netbox&gname=built-in_boxes&pname=netbox_turn
Finns i sverige hos smarthem har jag för mig.
En annan designvariant är netbox turn: (Finns i flera varianter).
http://www.ah-meyer.de/en/index.php...netbox&gname=built-in_boxes&pname=netbox_turn
Finns i sverige hos smarthem har jag för mig.
Om bänkskivan sticker ut utanför skåpstommen på någon sida kan du använda en Popup...
Nu är en powerport monterad. Men tydligen mätte jag fel på en halv cm, så jag behöver en förkortad lådsida även för lådan med reling.cecar33 skrev:
Går det att ringa Theofils och beställa? Pratade med Beijers och de hade minst 2 veckors leveranstid + att jag har extremt dålig erfarenhet av dem (glömmer, beställer fel etc) och den lokala HTH-leverantören ville ha 500 spänn i frakt då de tydligen inte beställer direkt utan allt går till Danmark först, det är väl ungefär lika mycket som grejorna kostar.
Så vad gör man? Verkar inte finnas någon internetbutik som säljer blums grejor... :/
Ska ringa till Theofils och göra en stilla vädjan att de tar emot min beställning (vem tackar nej till pengar?) så jag får grejorna snabbt!
Powerporten blev riktigt snygg!! Frugan gillar den väldigt mycket. Litet antiklimax när lådan slog emot den dock... men tur sånt går att lösa.
/S