Nu när det bara är ett par minuter kvar till julafton, jobbet äntligen är avslutat, vinglaset påfyllt och fötterna på fotpallen. Vad för musik strömmar det ur lurarna/högtalarna? Som total allätare är det alltid intressant att upptäcka något nytt, en låt eller genre man inte varit bekant med. Vad är det som rullar i husbyggarnas lurar? Jag börjar väl själv med det som hamnat i playlist nu när man äntligen blivit klar med dagens jobb, kommit hem, fyllt på glaset och lagt upp fötterna på pallen.
För att främja utbyte slänger jag in 5 st från aktuell playlist (utan imbördes ordning):
För att främja utbyte slänger jag in 5 st från aktuell playlist (utan imbördes ordning):
Om man bortser från all julmusik just nu så kan det lyssnas på både Puccinis Tosca, som är aktuell med föreställningar både i Malmö (mycket fin uppsättning!) och Göteborg denna säsong, här med gudomliga Maria Callas...
...eller dödsmetall för att få lite mer energi efter all julmat, t.ex. grekiska Rotting Christ som nyligen gjorde en fin spelning i Roskilde:

...eller dödsmetall för att få lite mer energi efter all julmat, t.ex. grekiska Rotting Christ som nyligen gjorde en fin spelning i Roskilde:
@findus42, musikalisk nyfikenhet öppnar upp för nya otroliga upptäckter, oavsett genre. Ibland krävs tillvänjning. Med utgångspunkt i de videos du lade ut ovan så vrider jag upp hårdheten med följande svenska band av finaste klass:
Från Linköping kommer Dead Soul som spelar ”Dark Electronic Industrial Doom Blues”
Fantastiska kult-bandet från Umeå, Cult of Luna, growlar ut sin själ:
Slutligen, från din hemmaplan, de helt otroliga Stockholmstjejerna (+Mac, trummisen) i melodiska dödsmetallbandet Frantic Amber. Kvinnlig growl at its finest:
Från Linköping kommer Dead Soul som spelar ”Dark Electronic Industrial Doom Blues”
Fantastiska kult-bandet från Umeå, Cult of Luna, growlar ut sin själ:
Slutligen, från din hemmaplan, de helt otroliga Stockholmstjejerna (+Mac, trummisen) i melodiska dödsmetallbandet Frantic Amber. Kvinnlig growl at its finest:
Bidrar med den enda jullåt jag med behållning lyssnar på:
Å när det blir för mycket jul överallt kan jag luta mig tillbaka och lyssna på t ex:
(tydligen inte tillgänglig men sök på "Grayson Capps" och låten "Washboard Lisa".
eller:
Edit: Grayson länk...
Å när det blir för mycket jul överallt kan jag luta mig tillbaka och lyssna på t ex:
eller:
Edit: Grayson länk...
Redigerat:
Man måste ju inte vara där själv, men man kanske är på väg? Eller så är det bara någon enstaka låt som råkar befinna sig i någon tilltalande "sweetspot". Oavsett lite det som var tanken med tråden, att upptäcka nytt, som ligger utanför ens egen sfär. För även om man känner att man är en "allätare" så finns det så mycket mer, som man inte skulle upptäcka på egen hand.findus42 skrev:
Det här är intressant musik i mina öron. Om man inte är riktigt hemma i kombon opera/deathmetal. Powermetal/Symfonisk metal, med, vad (min personliga åsikt) är en av de bästa, om inte den bästa kvinnliga sångerskan i den genren samt ett helt gäng genre's till. Otrolig melodi med, credit Toumas (keybordisten).
Själv har jag redan lyssnat minst 15 gånger redan på The Dead South - In hell I'll be in good company som tipsades om ovan. Förmodligen hade jag aldrig hittat den på egen hand.
PS. Om jag reflekterar över en aspekt av någonting så betyder inte det att det är en absolut sanning. Framför allt inte när jag gör det. Jag lyssnar själv på metall och opera. På Bluegrass och glammrock och allt möjligt. Det är inte en inbjudan att mästra mig. Men när det händer får jag en annan syn på de som gör det. Trist. DS
PPS.
Redigerat:
Fredagkvällar är musikkvällar. Youtube verkar ha en känsla för vad jag gillat och bjuder ibland på långa sekvenser av grym musik. Gary Moore gick bort liteför tidigt, men kanske logiskt, och då är det så gött att youtube finns med livelåtar som Parisienne Walkways. Halvligger i soffan med en Ileach och bara flyter med.
Well, I'll be damned
Here comes your ghost again
But that's not unusual
It's just that the moon is full
And you happened to call
And here I sit
Hand on the telephone
Hearing a voice I'd known
A couple of light years ago
Heading straight for a fall
Here comes your ghost again
But that's not unusual