Byggahus.se
Vi har en diskussion med vår hustillverkare om det ska vara insektsnät i luftspalten under vårt tak eller ej.

Vad säger ni andra? Någon som vet vad det står i Bygg AMA eller Hus AMA?

Själva anser vi att ett insektsnät givetvis borde installeras för att förhindra getingbon, fladdermöss eller liknande. Sätts ett insektsnät i metall upp förhindrar man också att det förstörs av insekter/djur.

Tillverkaren menar på att luftflödet försämras. Men vi menar på att man kan komplettera nätet med luftningsventiler.

Tacksam för alla synpunkter!
 
Kräv att ett nät sätts upp, det lilla luftmotstånd som skulle kunna uppstå måste vara försumbart.

Låter mer som ännu en lat byggare tycker jag.....
 
Nätet ska dessutom vara i stål (ej plast) så att inga oönskade gäster tuggar hål i det.
 
Naturligtvis ska det vara nät i luftsspalten. Getingbon, fågelbon och tillhåll för möss klarar jag mig bra utan. Det finns trevilgare saker att vakna av än att höra möss som rasslar omkring på mellantaket.
 
Apropå dåligt luftflöde så är det väl som med allts annat som kräver underhåll att man regelbundet ser till att hålla rent nätet.

Känner jag till det, så kan jag åtgärda och serva det. Hade huset byggts och jag inte informerats om det, så kan jag köpa argumentet att det kan bli dåligt luftflöde.
 
Vidarebefodrar lite intressant info jag fick från Länsförsäkringars skadereglerare samt Villaägarnas expert:

"Insektsnät
Tyvärr inga KRAV i dagens anvisningar eller byggregler. Du har dock goda skäl kräva eftersom företagets andra hus har och du kanske beställt ditt husutifrån dessa. Jag rek dig ha näten. Det blir annars invasion av diverse
insekter."

"Det som husleverantören säger om att det inte behövs är den uppfattning som gäller i byggbrancen idag, t.om. I byggreglerna är det inte sagt att det ska finnas (tidigare var det en regel som skulle följas).

Från vår sida vill vi gärna att det sätts insektsnät eftersom det är ett bra skydd mot skadedjur som Du även skriver om, sätts det upp insektsnät är det dock viktigt att fortsättningsvis se till att ventilationen fungerar på avsett sätt."
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.