Upptäckte när jag bygge altanen att det var lite ätet på en av stolparna (95x95). Trodde då att detta var något som hade skett innan tryckimpregneringen. Men nu två månader senare så är jag osäker på om det blivit värre.
Finns det insekter som kan äta genom tryckimpregnerat trä och överleva? Allt virke köptes nytt på Byggmax i Maj i år.
Se bilder nedan
Finns det insekter som kan äta genom tryckimpregnerat trä och överleva? Allt virke köptes nytt på Byggmax i Maj i år.
Se bilder nedan
Ser ut som något som gnager utifrån - kanske getingar som jagar bobyggmaterial och träet tillräckligt mjukt för att deras käkar rår på dessa - bara en gissning...
du få sätta upp en åtelkamera eller likande som triggar på rörelse och spelar in...
du få sätta upp en åtelkamera eller likande som triggar på rörelse och spelar in...
Har tyvärr ingen sån kamera. Finns det något medel man kan spraya på för att det inte ska fortsätta?X xxargs skrev:
Medlem
· Sverige
· 5 652 inlägg
Har sett getingar som knaprat på våra tryckta altanräcken, de verkar inte ha några större problem med det. Är det många som gör det under tid så lär det märkas.
Okej! Vi har mycket getingar denna sommaren. Men trät var som sagt ätet på innan det monterades. Så svårt att säga om det sker något nu. Konstigt om dom endast rör en stolpe av 15st.H Harald Blåtumme skrev:
Medlem
· Sverige
· 5 652 inlägg
Om virket var skadat innan montering så var det väl transportskador eller från hantering helt enkelt.
Det är nog ingen som bor i virket utan någon som hämtar eget byggmaterial eller möjligen byggt en barnkammare där. Kanske något solitärbi. Jag tror inte att de gör någon större skada men vill du få stopp på det så räcker det antagligen med att spackla igen hålet med snickarspackel.J joasag skrev:
H Harald Blåtumme skrev:
Har haft liknande på en utemöbel som jag fick kassera efter ett antal år, de gjorde stor skada. Vet ej hur de kom in, men på våren/sommaren kröp de ur hålen. De hade vingar, tydligen livnär sig "larverna" av innanmätet under höst/vinter och på det viset förstörs virketJ joasag skrev:Upptäckte när jag bygge altanen att det var lite ätet på en av stolparna (95x95). Trodde då att detta var något som hade skett innan tryckimpregneringen. Men nu två månader senare så är jag osäker på om det blivit värre.
Se bilder nedan
Gissar också på Strimmig trägnagare.
Det ser ut exakt som ingångshålen jag hade i veden som legat några år utomhus oskyddat. Tog ett tag innan jag listade ut vad det var som lät som ett knaprande ljud i vardagsrummet framåt vintern när de vaknade till liv.
Det ser ut exakt som ingångshålen jag hade i veden som legat några år utomhus oskyddat. Tog ett tag innan jag listade ut vad det var som lät som ett knaprande ljud i vardagsrummet framåt vintern när de vaknade till liv.
Det kan säker vara rätt med strimmig treädgnagare men ger de sig på tryckat? Trodde att de var mer ett problem för gamla möbler som står ouppvärmt.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Tryckimpregnerat material 70tals hus
Byggmaterial & Byggteknik -
Återkommande insekt
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Krypgrund med tryckimpregnerat material
Grund & Markarbeten -
MATERIALVAL - EK - TRYCKIMPREGNERAT?
Stenhus -
Vilken insekt är det som äter upp min källardörr?
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur