Är på gång med rust på ett nytt ställe och ser att jag måste få till en lösning i öppna spisen. Det sitter en Termator inmurad i spisen och jag vill sätta en gjutjärnsinsats i stället. När spisen har kallnat får jag in fruktansvärt med röklukt trots att spjället är stängt. Är det någon som har erfarenhet av att kapa sönder termatorplåten o sätta in ett rökrör förbi den o upp i skorstenen?
 
  • Gilla
SnickeNicke
  • Laddar…
H harryerik skrev:
Är på gång med rust på ett nytt ställe och ser att jag måste få till en lösning i öppna spisen. Det sitter en Termator inmurad i spisen och jag vill sätta en gjutjärnsinsats i stället. När spisen har kallnat får jag in fruktansvärt med röklukt trots att spjället är stängt. Är det någon som har erfarenhet av att kapa sönder termatorplåten o sätta in ett rökrör förbi den o upp i skorstenen?
H harryerik skrev:
Är på gång med rust på ett nytt ställe och ser att jag måste få till en lösning i öppna spisen. Det sitter en Termator inmurad i spisen och jag vill sätta en gjutjärnsinsats i stället. När spisen har kallnat får jag in fruktansvärt med röklukt trots att spjället är stängt. Är det någon som har erfarenhet av att kapa sönder termatorplåten o sätta in ett rökrör förbi den o upp i skorstenen?

Jättegammalt inlägg, jag vet men jag sitter i precis samma sits som du gjorde/gör och jag undrar hur din historia slutade?
 
Det slutade med att vi sålde huset. Men av andra orsaker.
Det bästa är nog att du tar ut en sotare eller murare och ber om råd.
 
H harryerik skrev:
Det slutade med att vi sålde huset. Men av andra orsaker.
Det bästa är nog att du tar ut en sotare eller murare och ber om råd.
Tack för att du svarade iaf.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.