Hej! Ställde den här frågan först under rubriken 'isolering', men där fick jag inget svar. Någon på det här forumet måste väl ha isolerat och inrett en vind i ett hus med brutet tak?

Vi har ett hus byggt 1918 med brutet tak och delvis isolerad och inredd vind. Nu skulle vi vilja isolera hela vinden för att bygga rum och badrum.

Alla byggbeskrivningar jag läst gäller sadeltak, men på ett brutet tak går ju takfoten mycket längre ned, hur får man till luftspalt mellan fot och nock?

Någon som kan länka till en byggbeskrivning eller som kan beskriva hur man gjort?

L
Dålig respons här ser jag men lite nyfiken på hur det har gått? Sitter i samma tankar med att inreda en vind med ett mansardtak där nedre delen av taket (mot andra våningen) är fyllt med kutterspån. I övrigt är det idag råvind. Om man bara luftar från nock ned till knäcken lär väl typ mögelstopper behövas vartannat takstolsfack (uppe och nere) eller liknande men funderar på hur man ska hantera ev kondensvatten som kan uppstå i luftningen och rinna ned i kutterspånet?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.