Hej alla hjälpsamma. Jag ska inreda en vind men är osäker på hur jag ska isolera. Är ett extra hus som används lite sporadiskt. yttertaket som idag är eternit kommer bytas till papp. I första hand vill jag behålla råsponten. Gavlar är idag ej isolerade och behöver ochså isoleras på vinden. Tanken är öppet till nock på halva huset och sovloft på andra halvan. Hur skulle ni isolerat?

• Vinden med träpanel och reglar synlig, oisolerad med löst skräp på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oinredd vind med råspontstak, däck staplade längs väggen, en fönstersmyg och spridda byggmaterial.
    Skapa konto
  • Tegeltak i eternit på ett hus, del av diskussion om isolering av vind och byte till papptak.
    Skapa konto
  • Oinredd vind med råspont och tegelvägg, enkelglasfönster som vetter utåt mot träd och hus.
    Skapa konto
  • Gavelsida av ett hus med svart träpanel och murad vägg, en liten vinden syns. Himlen är molnig och några träd syns i bakgrunden.
    Skapa konto
Tomture61
Vet ej om du har kunskap om hur en luftspalt fungerar och varför den behövs 🤔
Med nuvarande tak ser det svårt ut att få till en fungerande luftspalt .

T
Tomture61 Tomture61 skrev:
Vet ej om du har kunskap om hur en luftspalt fungerar och varför den behövs 🤔
Med nuvarande tak ser det svårt ut att få till en fungerande luftspalt .
Det finns lite olika anledningar till varför luftspalt används och varför de tillkom "från början" och det är inte alltid säkert att det är nödvändigt.
Om man tittar på t ex den här rapporten från fuktcentrum på LTH så nämner de att ventilation sällan kan ventilera bort större mängder fukt (https://www.fuktcentrum.lth.se/fileadmin/fuktcentrum/Publikationer/Bygg-Teknik/2_00_49.pdf)

Sen finns det möjligheter att ventilera varje fack med en ventil i nederdel och en i överdel, t ex ventilationsbeslag från Habo, men de är mer lämpade för taktäckning av pannor eller plåt som ligger på läkt. Om de monteras under ett papptäckt tak så finns det nog risk för att det blåser in vatten vid ogynnsamma vindar.

Tittar man på rapporten ovan så beskriver de hur man kan skippa vetilation om man har rätt typ av skikt över råsponten och under isoleringen som tillåter ånga att tränga ut uppåt och stoppar tillskjutande fukt underifrån. Även här verkar det vara något som "kräver" taktäckning som ligger på läkt då jag inte tror att det finns takpapp som uppfyller kravet på ånggenomsläpplighet underifrån och vattentät uppifrån... Lite oklart om det finns någon sådan produkt.
Dessutom så rekommenderas en cellulosaisolering som kan hantera lite fukt till skillnad från glasfiberisolering.

Om man läser den här artikeln (
https://byggnadsvard.se/isolering-av-vind-med-cellulosaskivor/) så beskriver de hur man skulle kunna göra när man inte har möjlighet att ventilera taket vid takfoten.

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Det bästa vore om det gick att ha luftspalt ovanför råsponten, dvs bygga på taket på utsidan. Det borde vara en smal sak om yttertaket ändå ska bytas. Däremot kanske kommunen har invändningar, även om de borde hålla käft eftersom huset redan sedan länge tillåtits blivit skändat med mexitegel.

Samma sak med gavlarna. De ska isoleras på utsidan, och då bör det också vara en smal sak att förlänga takutsticket en liten bit om yttertaket ändå ska bytas.

Hur har det gått med ditt projekt? Jag är nyfiken på hur du valde att göra och om det inneburit nya insikter och viktiga lärdomar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.