3 551 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Inreda övervåningen själv?
Vi överväger att bygga ett nytt hus från Smålandsvillan. Antigen Huskvarna eller Villa Eksjö. Budgeten är väldigt tight. Så dels av ekonomiska skäl och dels för att jag tycker det vore kul, så funderar jag på att göra en hel del av övervåningen själv. När jag nämner det för min fru ser hon ut som att jag sagt att jag ska ha ihjäl katten.
Tummen är väl inte precis mitt i handen, men förmodligen rätt nära mitten. Jag kan lägga golv, slipa, spackla, måla, byggt en mindre altan, sätta in dörrkarm men utöver det så har jag ingen erfarenhet. Nu har ni chansen att rädda mig från mig själv!
All eldragning skulle vi låta elektriker göra och badrummet skulle jag också låta bli förutom att sätta upp väggarna runtom utrymmet. Finns det andra moment som jag borde låta bli, eller ska jag bara glömma allt?
Tummen är väl inte precis mitt i handen, men förmodligen rätt nära mitten. Jag kan lägga golv, slipa, spackla, måla, byggt en mindre altan, sätta in dörrkarm men utöver det så har jag ingen erfarenhet. Nu har ni chansen att rädda mig från mig själv!
All eldragning skulle vi låta elektriker göra och badrummet skulle jag också låta bli förutom att sätta upp väggarna runtom utrymmet. Finns det andra moment som jag borde låta bli, eller ska jag bara glömma allt?
Klart du/ni ska fixa övervåningen själva.Durre skrev:
Vi överväger att bygga ett nytt hus från Smålandsvillan. Antigen Huskvarna eller Villa Eksjö. Budgeten är väldigt tight. Så dels av ekonomiska skäl och dels för att jag tycker det vore kul, så funderar jag på att göra en hel del av övervåningen själv. När jag nämner det för min fru ser hon ut som att jag sagt att jag ska ha ihjäl katten.
Tummen är väl inte precis mitt i handen, men förmodligen rätt nära mitten. Jag kan lägga golv, slipa, spackla, måla, byggt en mindre altan, sätta in dörrkarm men utöver det så har jag ingen erfarenhet. Nu har ni chansen att rädda mig från mig själv!
All eldragning skulle vi låta elektriker göra och badrummet skulle jag också låta bli förutom att sätta upp väggarna runtom utrymmet. Finns det andra moment som jag borde låta bli, eller ska jag bara glömma allt?![]()
Det är det som är det roliga med hus. Googla, fråga här på byggahus, youtube.
Allt är mäjligt, bara viljan finns och den verkar finnas hos dig :=)
Håller med, klart ni kan/skall göra det själva. Enda orsaken är väl tidsbrist och för mycket pengar i plånboken. Du kommer lära dig mycket och blir också en bättre husägare som har koll på det du äger. Samma orsak bör du också fixa trädäcket själv. Ta endast in hjälp där du inte kan lära dig själv på ett enkelt sätt.
Vi har nyligen köpt ett SMV Kalmar, och kommer absolut fixa övervåningen själva. El och vatten är nog bra att lämna över till de som kan det bättre. Möjligtvis skulle jag också lämnat över isoleringen om du skall blåsa in lösull, personligen är jag just nu mer inne på att lägga skivor. Men får se, hade varit rätt så praktiskt att blåsa in det på sneväggen. Det jag möjligtvis ser som en nackdel är om man någon gång behöver öppna upp så är det tråkigt med lösull som rasar ner. Men är nog inget större problem.
Börja läs denna tråden, här hittar du mycket information.
Vi har nyligen köpt ett SMV Kalmar, och kommer absolut fixa övervåningen själva. El och vatten är nog bra att lämna över till de som kan det bättre. Möjligtvis skulle jag också lämnat över isoleringen om du skall blåsa in lösull, personligen är jag just nu mer inne på att lägga skivor. Men får se, hade varit rätt så praktiskt att blåsa in det på sneväggen. Det jag möjligtvis ser som en nackdel är om man någon gång behöver öppna upp så är det tråkigt med lösull som rasar ner. Men är nog inget större problem.
Börja läs denna tråden, här hittar du mycket information.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Efter att ha byggt 6 hus så ser jag att prisbilden förändras över tid.
Idag kan man gott bygga ett Nyckelfärdigt hus av de större fabrikanterna med bättre ekonomi än delad entreprenad.
En bra lösning är Torpargrunden, och då föredrar jag att man gör den 1,3 m hög så att man kan ha en instegsdörr till grunden och samtidigt använda den som ett förråd.
Bygger man rätt håller sig grunden både varm, fuktfri och torr.
Köp tomten separat för att minimera lagfartskostnaden.
Många kommuner tenderar att ta ut överpriser på tomt, och anslutningsavgifter vilket driver upp totalpriset.
Köp garage oisolerat av fristående leverantör eller be en snickare att slå ihop ett garage.
130m2 boyta bör kosta runt 2-2,2 miljoner nyckelfärdigt med hyfsad standard och moderna köksdelar, inklusive grundläggning.
Idag kan man gott bygga ett Nyckelfärdigt hus av de större fabrikanterna med bättre ekonomi än delad entreprenad.
En bra lösning är Torpargrunden, och då föredrar jag att man gör den 1,3 m hög så att man kan ha en instegsdörr till grunden och samtidigt använda den som ett förråd.
Bygger man rätt håller sig grunden både varm, fuktfri och torr.
Köp tomten separat för att minimera lagfartskostnaden.
Många kommuner tenderar att ta ut överpriser på tomt, och anslutningsavgifter vilket driver upp totalpriset.
Köp garage oisolerat av fristående leverantör eller be en snickare att slå ihop ett garage.
130m2 boyta bör kosta runt 2-2,2 miljoner nyckelfärdigt med hyfsad standard och moderna köksdelar, inklusive grundläggning.
Klicka här för att svara