Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Inreda i rustik anda med furugolv

1. V
    Medlem · Uppsala · 3 inlägg

Viceri

Medlem
    Hejsan,

Ny på sidan så ber om ursäkt ifall jag gör några nybörjarfel här.

Jag har precis köpt en lägenhet i ett 30-talshus. Lägenheten är inte tillnärmelsevis modern i sin utformning utan rätt speciell. Bland annat möts man av en hall med matbord och takmålning när man stiger in i lägenheten. Även glasdörr från kök till sovrum. Den känns gammal, men är förhållandevis fräsch.

Lägenheten har samma lackade furugolv över hela golvytan. Väggarna är antingen vitmålade eller har helvita nya tapeter med nymålade lite högre golvlister. Stora fönsterpartier, på högsta våningen där solen skiner på eftermiddag/kväll så lägenheten känns ljus.

Då denna lägenhet har en äldre touch vill jag gärna behålla någon form av rustik/vintage-känsla och inte inreda den med för mycket modernt trams.

Eftersom golvet är ljust och den har vita väggar så känns det aktuellt att våga jobba mer mörkt med inredning och möbler osv.

De flesta möbler med äldre touch är mig veterligen i mörkare träslag. Det är i alla fall min lilla erfarenhet.

Har hittat en hel del fina möbler i valnöt bla. Min fråga är generellt hur jag ska på ett snyggt sätt, rent färgmässigt inreda denna lägenhet med högt i tak? Är det big no no att kombinera ljust furu och mörk valnöt om man har vitt tak och väggar?
    Just nu gillar jag en kombination av grå soffa och fåtölj i tyg. Soffbord och tv-bord i valnöt. Hur tror ni den kombinationen blir?

I sovrummet kommer jag hålla mer vitt med vita sängbord, vitt skrivbord (har ett stort sovrum med fönster så ska ha ett kontor med utsikt över staden när jag sitter och jobbar).

Ge mig gärna förslag, gärna skriv vad ni gillar för möbler, för och nackdelar med olika träslagskombinationer osv.

Då lägenheten är gammal vill jag inte i nuläget göra något åt furugolvet så när ni analyserar detta case utgå då från furut och de vita väggarna.

Trevlig kväll,
    Vänligen Viceri

2. G
    Medlem · 7 270 inlägg

gaia

Medlem
    Furugolv i vit sovrum är helt ok, tycker jag. Mörka träslag och furu är bättre än ljusa träslag och furu så du kan ha valnöt i små portioner typ soffbord, liten tv-hylla i vardagsrummet. Sen kan man ju ha en matta på golvet vid soffan för att avskilja denna två träslag med en annan material och tillföra lite färg i det gråa vardagen :).
    Lycka till med lägenheten!
    gaia

3. V

Viceri

Medlem
    Tack för feedback. Söker ett vitt rustikt hörnskrivbord som arbetshörna. Ska få plats med minimum tre skärmar för daytrading bla. Men riktigt svårt att hitta något som jag kan tänka mig. Någon som vet ett rustikt, stabilt hörnskrivbord i vitt som är rätt stort?

4. P
    Medlem · Skåne · 568 inlägg

pillan71

Medlem
    Hittade en artikel om blandning av träslag
    "– Om man valt att ha luckor i köket i ett träslag bör golvet vara i samma träslag. I sovrum och vardagsrum så bör man ej blanda fler än två träslag, inkluderat golv."
    "– Ett gulnat furugolv tillsammans med ekmöbler är no no. För att få harmoni i ett hem skall man eftersträva en lugn och sval känsla. Att blanda olika träslag ger motsatt effekt i allmänhet. Kombinationen gulnad furu och oljad ek ger ett maximalt utslag av detta. Vill man ha ekmöbler rekommenderar jag att man målar golvet i exempelvis ljusgrått eller vitt."
    http://www.tv4.se/tv4/artiklar/s%C3%A5-blandar-du-tr%C3%A4slag-r%C3%A4tt-4fbfbc8c04bf72519400648f

• Laddar…
  5. V

Viceri

Medlem
    Tack för svaret Pillan71! Läste något liknande i en annan artikel och efter att funderat fram och tillbaka i veckor (flyttar först in i december och ej köpt något än) så börjar jag mer och mer svänga totalt.

Min nya tanke är att det speciella furugolvet lättast inreds med möbler som är vita och matta och de kan ju mycket väl ha en rustik ton som jag gärna vill ha.

Svängt från att vilja ha en mörk mysig lägenhet till en mer kal, vit, "rustikmodern" om ni förstår vad jag menar.

Väldigt svårt att hitta en stil jag verkligen fastnar för i denna lägenhet då golvet förstör en hel del. Å andra sidan är det ett original-golv som jag ogärna gör något åt.

Vad tror ni inredningsproffs om mer vitt som jag nu är inne på?

Rekommenderat från shoppen

Varför visas rekommenderat från shoppen?

Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.