Hej!! Har en gammal klädkammare som har varit allmänt förråd under flera år. Funderar nu på att göra om den till just _kläd_kammare igen.

Beskrivning:

Takhöjden är 190 cm. Snedtak till vänster och rak vägg till höger. Mycket snedtak... Litet fönste längst in på kortsidan. Ca 170 cm bred skrubb och ca 320 cm lång.

Direkt till vänster om ingången finns ett platsbyggt skåp med dörr och ganska rejäla hyllor. Här förvarar vi just nu husets alla handdukar,lakan, dukar och gardiner m.m. De övre hyllorna är gundare än de nedre p.g.a. snedtaket. De lägre djupare hyllorna är 75 cm djupa. Skåpet är ca 1 meter brett.

Efter skåpet längs med snedtaket känns det lämpligt med en klädstång. (Längden på den är 220 cm) Här hänger kläderna ganska lågt pg.a. snedtaket men det fungerar bra med längre tunikor m.m

På höger i klädkammaren är det en "rak" vägg (190 cm hög). Den första metern in i skrubben (sett från ingången) kan man nog bara hänga/ställa något med ett maxdjup på 20 cm p.g.a ingång och det plastsbyggda skåpet på motsvarande sida.

En meter in (på höger sida) kan man ställa något djupare. Just nu finns det en klädstång även på den sidan men jag känner ett större behov av att kunna vika lite kläder där (till underkläder m.m.)

På kortväggen mitt emot ingången finns ett litet fönster. Möjligtvis kan man ha någon låg förvaring där (fönstret börjar 70 cm från golvet).

Bra belysning är viktigt!

Vill nog hänga de flesta av mina kläder om det går. (Känns som att det är lättare att hålla ordning då.) Men hur gör man med underkläder, strumpor, linnen m.m? Hyllor, lådor, lösa lådor i hyllor eller vad???

Har som sagt inte plats för någon jättebred hylla/skåp eller annat ni tipsar om på höger sida vid den raka väggen (d.v.s. mittemot nuvarande klädstång vid snedtaket) men vill väldigt gärna ha tips på vad man kan ha och hur man kan få tag på det! Provmätte lite och om man mäter från kläderna på klädstången så är det ca 1 meter kvar till den raka väggen. Då bör man ju få plats med en liten "gång" också så man kan ta sig fram.

För det första hoppas jag ni förstått något av min beskrivning, både av prblemet och av hur klädkammaren set ut.

Hoppas också att någon här har idéer hur vi kan inreda och tips att tänka på!!

Är så trött på min dubbelgarderob med enbart plats för vikta kläder. Tänkte byta ut det så att annan "bröte" vi nu har i klädkammaren (dataprylar, sygrejer, spel m.m. kan få vara i min gamla garderob och att klädkammaren kan bli mer praktisk! Hoppas verkligen på råd och tips!!

Ps. Vi håller just nu på med ett stort renoveringsprojekt/utbyggnad så egentligen har vi dåligt med tid till att fixa detta. Vill självklart måla allt ljust så småningom (och kanske riva det platsbyggda skåpet) men tänkte nu be om lite tips om förvaringshyllor, krokar, stänger m.m. så att vi på ett enkelt sätt kan komma igång att använda klädkammaren på ett bra sätt.

under fönstret skulle ja ställa en byrå med lådor för strumpor och annat smått.
På väggen mitt emot stången kan man få 60cm djupa skåpstommen med hyllor. Det blir en small gång i mitten men ca 50 cm kan räcka om man har mjuka kläder att tränga sej förbi :). Nu är det bara att hitta skåpstommar som är inte högre än 190cm :). Tror inte du behöver några dörrar till skåpen för dom behövs knappt och det kommer att blockera gången om man öppnar en dörr. Kolla ikeas köks- och garderobstommar och annat som kan köpas utan dörr - kanske dom har något som passar.
gaia

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.