Byggahus.se
Hej

Har befintliga Vedumgarderober som jag skulle vilja dela av och göra om till en dold datorplats. Något liknande som diskuteras i denna tråden: https://www.byggahus.se/forum/threads/inreda-datorarbetsplats-i-en-pax-garderob.62784/
Skillnaden är att jag har befintliga garderober som jag vill omvandla.

Vit garderob med dubbeldörrar, metallhandtag, parkettgolv, i ett hem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En öppen garderob fylld med kläder, väskor och diverse föremål, oorganiserat och fullpackat utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Undrar om stommen går att stärka på något sätt för att den ska bli stabil utan kortsidorna i mitten?

Tacksam för alla tips!
 
Skruva utsidorna i väggarna på sidan så blir den så stabil den behöver. Du kan även sätta en regel i överkant som stabiliserar och håller ihop de båda skåpen.
 
Det är inte en garderobsstomme du har utan två stycken.
Du kan inte bara "ta bort" bägge väggarna som är i mitten, däremot går det att såga bort delar av dom samt förstärka upp vid vissa ställen.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Cheesen
Alltså garderober är ju veka av naturen, dom behöver stadgas och mår inte bra av att bli av med sin struktur. Jag gillar iden men tror att man behöver börja från scratch och göra en platsbyggd lösning. Tänk på att du även ska sitta där och att även en klen dator lämnar ifrån sig energi som ett litet element. Att få till ventilation så att man kan vara där är nog största utmaningen.
Det finns massor av ideer på Sweclockers forum som är förverkligade men just instängda sådana är få av den anledningen.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det är inte en garderobsstomme du har utan två stycken.
Du kan inte bara "ta bort" bägge väggarna som är i mitten, däremot går det att såga bort delar av dom samt förstärka upp vid vissa ställen.
Förstår att jag inte kan ta bort stommen i mitten. Frågan är om der är lätt att få till genom att såga upp den och förstärka, eller om det är lättare att bygga mha en pax-stomme. Uppskattar svaret, tack!
 
Cheesen Cheesen skrev:
Alltså garderober är ju veka av naturen, dom behöver stadgas och mår inte bra av att bli av med sin struktur. Jag gillar iden men tror att man behöver börja från scratch och göra en platsbyggd lösning. Tänk på att du även ska sitta där och att även en klen dator lämnar ifrån sig energi som ett litet element. Att få till ventilation så att man kan vara där är nog största utmaningen.
Det finns massor av ideer på Sweclockers forum som är förverkligade men just instängda sådana är få av den anledningen.
Jaa en platsbyggd lösning är nog det bästa. Ventilation tror jag inte är ett problem då jag inte ska stänga om garderoben och bor i en nybyggd lägenhet med FTX-system. Ska kolla på sweclockers! Uppskattar svaret, tack! :)
 
S Småbrukaren skrev:
Skruva utsidorna i väggarna på sidan så blir den så stabil den behöver. Du kan även sätta en regel i överkant som stabiliserar och håller ihop de båda skåpen.
Det är passbitar på sidorna så det blir tyvärr svårt att förankra den i väggen. Uppskattar svaret, tack!
 
Om du reglar upp så här och skruvar fast det i väggen bakom så tror jag du kan såga bort "avdelaren" i mitten utan problem?
 
  • Öppen garderob, kläder, väskor, röranställd, hushållsartiklar, täcken, skor, rött klotter runt kanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
CC22
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Om du reglar upp så här och skruvar fast det i väggen bakom så tror jag du kan såga bort "avdelaren" i mitten utan problem?
Ja det ska nog funka. Tack för tipset :)
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Häftig idé, har du förverkligat den? Tror precis som @Farstatjej90 ritade på bilden att om du reglar upp så kan du absolut ta bort "mellanväggen". Du behöver inte fästa garderoberna i väggen däremot, de kommer stå stabilt ändå.

Du kan behöva en utdragbar eller utfällbar skiva, som ett förlängt skrivbord. Du kommer få ont av att sitta och luta dig in i garderoben, då stolen kommer att slå i sockeln på garderoben.

Ska du köra stationär eller bärbar dator? En eller två externa skärmar? Bara för kontorsarbete eller datorspel också? Finns en del att tänka på beroende på hur du ska använda datorplatsen. Även att att ta höjd för om det är en permanent arbetsplats eller om den är tillfällig ett par gånger i månaden.

Var kommer du ha inkommande ström? Ska du dra in en skarvdosa och bara lägga på "golvet"? Eller tar du fram kablar och kopplar in varje gång i väggen, och lägger in alla sladdar i skåpet när du är klar för dagen?

Insidan av dörrarna, framförallt högre upp så du inte slår i huvudet när du sitter vid datorn, kan du använda för kabelförvaring, kontorsmaterial, anslagstavla, magnettavla etc. Då försvinner allt ur synfältet när du stänger skåpet för dagen. På hyllan inne i skåpet kan du ha en mindre skrivare tex. Kom bara ihåg att stänga av skrivaren när du stänger dörrarna, så det inte blir för varmt.

Vore kul att se lite bilder om du kommit någonvart :)
 
renoveringsrebellen renoveringsrebellen skrev:
Häftig idé, har du förverkligat den? Tror precis som @Farstatjej90 ritade på bilden att om du reglar upp så kan du absolut ta bort "mellanväggen". Du behöver inte fästa garderoberna i väggen däremot, de kommer stå stabilt ändå.

Du kan behöva en utdragbar eller utfällbar skiva, som ett förlängt skrivbord. Du kommer få ont av att sitta och luta dig in i garderoben, då stolen kommer att slå i sockeln på garderoben.

Ska du köra stationär eller bärbar dator? En eller två externa skärmar? Bara för kontorsarbete eller datorspel också? Finns en del att tänka på beroende på hur du ska använda datorplatsen. Även att att ta höjd för om det är en permanent arbetsplats eller om den är tillfällig ett par gånger i månaden.

Var kommer du ha inkommande ström? Ska du dra in en skarvdosa och bara lägga på "golvet"? Eller tar du fram kablar och kopplar in varje gång i väggen, och lägger in alla sladdar i skåpet när du är klar för dagen?

Insidan av dörrarna, framförallt högre upp så du inte slår i huvudet när du sitter vid datorn, kan du använda för kabelförvaring, kontorsmaterial, anslagstavla, magnettavla etc. Då försvinner allt ur synfältet när du stänger skåpet för dagen. På hyllan inne i skåpet kan du ha en mindre skrivare tex. Kom bara ihåg att stänga av skrivaren när du stänger dörrarna, så det inte blir för varmt.

Vore kul att se lite bilder om du kommit någonvart :)
Såhär blev det :).
 
  • Hemmakontor med en vit inbyggd skrivbordslösning med två datorskärmar och en svart kontorsstol.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
gaia och 2 till
  • Laddar…
På bilden är dock inte kablarna dragna. Men jag har dragit in strömsladd och nätverkssladd som jag lagt i kabellådan. Sladdarna går in i garderoben genom borrat hål i undersidan av garderoben nära dörren
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Det visade sig att garderoben var platsbyggd så fick såga den med sticksåg. Lät 5 cm vara kvar för stabiliteten samt hålla baksidan på plats, en satt jag en list för att täcka av det.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.