J Johan456 skrev:
-Bra 10A till allt utan spis och ugn enligt ovan.
-Ugnen klarar sig på 10A
Kanske han missförstod dig men det är inte så lätt att förstå din text ovan där det står att ugnen klarar sig på 10 A :thinking:

Edit: Blev visst tvåa på den bollen....

Ok, där har jag skrivit fel. Ber om ursäkt för det. Ska givetvis vara 16A.

ber om ursäkt Mattias. Lustigt när man läser din text och inte ser det. :sweat:

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
LoweW
Tack så mycket för all input! Känns som att det kommer bli super :)

Kabel är billigt, att efterdra är dyrt .....
Min erfarenhet är spis, tvättmaskin/torktumlare och kökskåp drar man 2,5 mm2 trefas till.

Spis har alltid haft 3-fas 16 ampere, även om ugnen kanske bara är 1,fas men induktionsplattor får boost-funktion om man har 3-fas.
Många har brödrost, mikro, kaffemaskin på köksön/skåpet, så minst 1-fas 16 ampere men gärna 3-fas I framtiden kanske glassmaskin, ismaskin,....

Slösa med kabel .....

Elbutik.se har personskyddsautomater (säkring+JFB) som bara är 1 modul breda, dessa tycker jag att du skall slösa med, kostar bara 228 :-

Jag brukar se till så att man gärna har 2 olika matningar (med olika JFB) i varje rum, så när man löser ut en säkring eller JFB så har man fortfarande ljus kvar...

C claesborjesson skrev:
Kabel är billigt, att efterdra är dyrt .....
Min erfarenhet är spis, tvättmaskin/torktumlare och kökskåp drar man 2,5 mm2 trefas till.

Spis har alltid haft 3-fas 16 ampere, även om ugnen kanske bara är 1,fas men induktionsplattor får boost-funktion om man har 3-fas.
Många har brödrost, mikro, kaffemaskin på köksön/skåpet, så minst 1-fas 16 ampere men gärna 3-fas I framtiden kanske glassmaskin, ismaskin,....

Slösa med kabel .....

Elbutik.se har personskyddsautomater (säkring+JFB) som bara är 1 modul breda, dessa tycker jag att du skall slösa med, kostar bara 228 :-

Jag brukar se till så att man gärna har 2 olika matningar (med olika JFB) i varje rum, så när man löser ut en säkring eller JFB så har man fortfarande ljus kvar...
Nej det gör man inte, jag vet inte vad för slags erfarenhet du har. Däremot bör man ha flera uttagssgrupper i köket. Jag har 4 uttag ovan bänken, dessa ligger samtliga på egen grupp, 10A. Det är bättre än att dra 16A till uttagen då man riskerar att överbelasta uttagen. Dessa är visserligen godkända för 16A, men om man ska jämföra de båda metoderna. Spisen Får gärna 3-fas men de flesta (spishällar) ansluts bara till två faser. Tvättmaskin och torktumlare ska ha 10A. Aldrig att vi kommer gå åt att dessa villa ha 16A och dra mer ström kortare tid, det belastar elnätet. Därtill kommer framtiden sannolikt innebära debitering efter effekttoppar i större utsträckning så även om sådana odjur skulle finnas är de knappast eftertraktade.

J Johan456 skrev:
Nej det gör man inte, jag vet inte vad för slags erfarenhet du har.. Det är bättre än att dra 16A till uttagen då man riskerar att överbelasta uttagen. Dessa är visserligen godkända för 16A, men om man ska jämföra de båda metoderna.
Jag har jobbat med el större delen av mitt liv och elinstallatör sedan 2006. Vad har du själv för erfarenhet ?

I Norge där jag jobbat många år är alla elutag 2.5 mm2 och 16 ampers säkring.
Äldre hus matas med 1-fas och ingen jord (den skall tillverkas lokalt), inkommande säkring ofta 50-60 ampere (1 stycken).
Om du köper en Electroluxspis från bl.a. tretti.se så är den troligen Norge-kopplad och avsedd att avsäkras med 32 amperes säkring.

Så snacket om att eluttag bara är avsedda för 10 Ampere skrattar man åt i många länder ......

I vårt kök har vi följande stående på köksbänken:
Brödrost 1200 Watt
Vattenkokare 2100 W
Mikro 1000 W
Kaffebryggare 750
Espressomaskin 800 W
Totalt: 5850 Watt

10 Ampers säkring kan nominellt tåla 2300 Watt
16 ampers 3680 Watt

Tidigare blåste vi ofta säkringarna, numera kör jag 16 ampers säkring.

Visst har man bränder orsakade av varmgång i eluttag, men det har man i alla anslutningar i elsystem. Många av varmgångarna är enligt mig beroende på skruvanslutningar som börjat flyta. Fintrådig kopparledning måste efterdragas om det inte finns ändhylsa på kabeln. I Norge satte vi ALLTID ändhylsa på RK (fintrådig anslutningskabel), det är väldigt sällan man gör det i Sverige.

Numera minskar antalet skruvförbindningar vilket jag tycker är bra, numera är det mer och mer fjädrande snabbkontakter, om kabeln börjar flyta i dessa så spänner fjädern efter. Tyvärr har jag inte sätt några stickkontakter med Quickkonnect/fjäder-anslutning. Och vilken kvalite förlängning/förgrening-sladdar för 25 kronor kan ha, kan man fundera över.

Köper du en liten SPA så är det nästan alltid 3000 Watt värmeelement + pump och avsedd för att anslutas med stickpropp.

C claesborjesson skrev:
Jag har jobbat med el större delen av mitt liv och elinstallatör sedan 2006. Vad har du själv för erfarenhet ?

I Norge där jag jobbat många år är alla elutag 2.5 mm2 och 16 ampers säkring.
Äldre hus matas med 1-fas och ingen jord (den skall tillverkas lokalt), inkommande säkring ofta 50-60 ampere (1 stycken).
Om du köper en Electroluxspis från bl.a. tretti.se så är den troligen norskopplad och avsedd att avsäkras med 32 ampere.

Så snacket om att eluttag bara är avsedda för 10 Ampere skrattar man åt i många länder ......

I vårt kök har vi följande stående på köksbänken:
Brödrost 1200 Watt
Vattenkokare 2100 W
Mikro 1000 W
Kaffebryggare 750
Espressomaskin 800 W
Totalt: 5850 Watt

10 Ampers säkring kan nominellt tåla 2300 Watt
16 ampers 3680 Watt

Tidigare blåste vi ofta säkringarna, numera kör jag 16 ampers säkring.

Visst har man bränder orsakade av varmgång i eluttag, men det har man i alla anslutningar i elsystem. Många av varmgångarna är enligt mig beroende på skruvanslutningar som börjat flyta. Fintrådig kopparledning måste efterdragas om det inte finns ändhylsa på kabeln. I Norge satte vi ALLTID ändhylsa på RK (fintrådig anslutningskabel), det är väldigt sällan man gör det i Sverige.

Numera minskar antalet skruvförbindningar vilket jag tycker är bra, numera är det mer och mer fjädrande snabbkontakter, om kabeln börjar flyta i dessa så spänner fjädern efter. Tyvärr har jag inte sätt några stickkontakter med Quickkonnect/fjäder-anslutning. Och vilken kvalite förlängning/förgrening-sladdar för 25 kronor kan ha, kan man fundera över.
Menar du att du tog din auktorisation 2006? Jag var något senare än dig, tog min 2011. Numera jobbar jag som teknisk konsult. Ja det finns många länder som kör 2,5 och jag tycker det är onödigt, inte fel men det är inte förenligt med svensk standard och praxis. Vi gör inte så här, sen hur man gör i Norge får stå för dem. Norge ligger efter oss, se bara på deras skitsystem med egna jordtag. Det är man inte stolta över och har väl vad jag förstår till stora delar byggt bort idag.
Nåja, man kan göra på många sett, men i Sverige är det mycket ovanligt att man drar 2,5 mm2 och avsäkrar 16A för uttag i småhus. Det är också ovanligt med 3-fasgrupper till uttag vilket har att göra med att det var otillåtet i Bostäder i ELSÄK-FS 1999:5 och tilläts först 2004.
För övrigt har jag aldrig löst ut någon dvärgbrytare eller jordfelsbrytare i något av mina hus, trots 10A dvärgbrytare.

Edit: Vi använder inte RK som installationskabel i Sverige, gör man det i Norge? RK eller RQ används uteslutande i centraler och apparatskåp, där den generellt rundpressas av skåpsbyggare.

• Gilla
Bjerrod och 1 till
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Edit: Vi använder inte RK som installationskabel i Sverige, gör man det i Norge? RK eller RQ används uteslutande i centraler och apparatskåp, där den generellt rundpressas av skåpsbyggare.
Hela Europa har Cenelec som grundläggande bestämmelser. Tack vare EU är tillåtet att använda i ett land automatiskt tillåtet att använda i ett annat land.

Svensk standard SS 436 4000 är inte tvingande, det är upp till installatören att tillsammans men tillverkaren att kunna göra sina egna avvikelser. Det jag jobbade med från början var vad som kallades för "gula boken- starkströmsföreskrifterna" där stod det hur man skulle utföra saker och ting allt annat var i princip förbjudet. Efter den kom "blå boken" (vilken jag faktiskt aldrig läst eftersom jag då jobbade med annat). Den stora skillnaden blev när vi kom med i EU, nu är det företagen och Lobbyister som står bakom reglerna, tidigare i Sverige var det elsäkerhetsverket.

En Norsk kabel som är godkänd att använda i Norge (och Polen, England, Grekland o.s.v.) är med automatik godkänd att använda i Sverige, t.ex. används i Norge en platt installationkabel som saknar gulgrön isolering på jordledaren (bara blanktråd). Den har använts i Sverige, Elsäkerhetsverket var inte glada men kunde inget göra. Samma gäller numera med många elregler.

Ja, RX skall användas inne i centraler men får användas i rör och alla andra installationer, väldigt vanligt i industrin och när man har vibrationer..
RDOE-gummikabel för fast installation mellan t.ex. en dosa och en motor eller löst värmeelement.
Mångtrådig mellan spis och perilexuttag.

Det finns idag en massa konstigheter i Svensk standard ... t.ex. krav på jordfelsbrytare på belysningen i bastu, men inte för bastuaggregatet.

Och orsaken till 2,5 mm2 i Norge har knappast nått att göre med hur mycket effekt man kan ta ut i uttagen utan det beror på att man har haft en lägre spänning och för att få ut nästan lika hög effekt i uttagen som vi med 10 A, har säkrat med 16A.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och orsaken till 2,5 mm2 i Norge har knappast nått att göre med hur mycket effekt man kan ta ut i uttagen utan det beror på att man har haft en lägre spänning och för att få ut nästan lika hög effekt i uttagen som vi med 10 A, har säkrat med 16A.
Nej man har alltid haft 220 volt, däremot har man levererat fas-fas, men ingen nolla, ingen jord.

Och der är faktiskt inte spänningen som ger varmgång det är strömmen.
16 Ampere 24 volt genom en kontakt ger EXAKT lika mycket uppvärmning i en kontakt som 4000 volt 16 ampere.

P=U*I = R*I*I

Tråden har gått OT men jag tycker också du Claes har hamnat lite snett även tidigare i rekommendationerna till TS. Det går givetvis att göra som du angett rent formellt men kanske viktigare som tex Johan var inne på hålla sig till praxis i SE.

Kan vara intressant men kanske i en annan tråd att se lite till hur tex NEK utvecklats med tiden. Och även historiska skillnader för något så grundläggande som hur man sett på grupper "kurser" och tumregelmässigt 15 (16) A i Norge. Utbredd direktelvärme går att spåra lite i det tänkandet.

GK100 GK100 skrev:
Tråden har gått OT men jag tycker också du Claes har hamnat lite snett även tidigare i rekommendationerna till TS. Det går givetvis att göra som du angett rent formellt men kanske viktigare som tex Johan var inne på hålla sig till praxis i SE.

Kan vara intressant men kanske i en annan tråd att se lite till hur tex NEK utvecklats med tiden. Och även historiska skillnader för något så grundläggande som hur man sett på grupper "kurser" och tumregelmässigt 15 (16) A i Norge. Utbredd direktelvärme går att spåra lite i det tänkandet.
Jag skulle ha stor glädje av en "tråd" med basala grunder i "Norsk praxis"!

Allt från hur man tänker i dimensionering till färgval, och hur man gör med trappkoppling när det är 2 x 127V i matningen. Använder man ena fasen fast till laman som en nolla i Sverige, och om det är ok, är det i så fall ok med sk. Uppsalakoppling också? Den koppling som släcker lampan endera genom att båda sidor av den kommer till "nollan" eller till "fasen", eller som det skulle bli med 2 x 127; laman får båda sidor till den ena eller till den andra fasen - ingen direkt skillnad i säkerhetshänseende med sådan matning, men klar skillnad med 1 x 230V.

Lite om hur man brukar tänka i en vanlig villa, lägenhet eller sportstuga (hytte). Har man möjligen 2 x 127V in (någon skrev "enfas", men det tror jag inte på). Har sett några sportstugor med 2-radiga diazed-centraler. Vad är "normal" servissäkring?

Och gärna lite om hur man kom dit man är idag, dvs vad kan man vänta sig hitta i en (rimligt) äldre anläggning.

Kanske borde jag hitta en norsk "lärobok för elektrikerlärling", undrar vad den kan heta...

Det är väl bara att starta en tråd som heter "Norges elsystem", så hänger dom intresserade på.

• Gilla
Bjerrod och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det är väl bara att starta en tråd som heter "Norges elsystem", så hänger dom intresserade på.
OK Jag startar tråd "Norskt och andra Elsystem"

• Gilla
Johan456
  • Laddar…
I den tråden kanske vi också kan diskutera Ikeas sminkbelysning där lamp-jävlarna är vänstergängade. Tog mig en timme att få bort en lampa (som formligen pulveriserades i processen) innan jag insåg att det bara var att vrida åt andra hållet....

• Gilla
  • Haha
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.