Hej,

Jag och min sambo ska gifta oss, och vi har tänkt hålla det litet då vi bokat en chambree separee på kvällen. Från början tänkte vi bara vara med våra familjer(inte släkt) men på senaste tiden har vi funderat på att lägga till några vänner som båda vi känner väl(alltså där båda oss träffat båda av deras respektive). Det enklaste hade varit att jag väljer ett par och hon ett par(som på så sätt kan hjälpa lite oss under bröllopsdagen också ifall det behövs), men vi skulle vilja ha med två par från min sida(tjejen har träffat alla de 4 flera gånger) och sen ett par från hennes sida. Fler än så får vi inte plats i lokalen som vi redan bokat. Det enda jag tycker är lite jobbigt med att lägga till 3 par vänner är hur andra vänner till mig(t.ex barndomsvänner) tolkar det ifall de får reda på att vi inte bara körde en bröllopsmiddag med vår familj utan några få andra vänner fick vara med. Såklart väljer vi vilka vi vill bjuda, men vill inte att det ska uppfattas som att vi dissar flera av mina andra vänner. Tycker ni detta vore konstigt eller finns det någon rimlig tanke bakom det som folk utifrån skulle tycka är OK ändå tror ni?

Hoppas jag kan få lite input från er. Jag kanske bara behöver landa lite i allt ifall vi kör på detta, så att det känns bättre sen.

Jag tycker inte det låter som en bra idé. Mest för att ni verkar tycka att vännerna ska hjälpa er. Visst kan ni ha ett litet bröllop, där ni bara bjuder in era närmaste familjemedlemmar och vänner. Men gör just så, koppla det inte till hjälp och var beredda på att en del vänner kan se detta som ett bevis på att ni inte ser dem som nära vänner. Å andra sidan händer det nog vid nästan alla bröllop.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
1 16386 skrev:
Jag tycker inte det låter som en bra idé. Mest för att ni verkar tycka att vännerna ska hjälpa er. Visst kan ni ha ett litet bröllop, där ni bara bjuder in era närmaste familjemedlemmar och vänner. Men gör just så, koppla det inte till hjälp och var beredda på att en del vänner kan se detta som ett bevis på att ni inte ser dem som nära vänner. Å andra sidan händer det nog vid nästan alla bröllop.
Ja det känns bättre om det bara är familj(för att motivera det för vänner) istället för familj + 6st vänner. Men tjejen(som är den som vill att vi ska ha med några vänner) tycker att det vore skönt för henne att ha någon hjälp när hon ska kolla bröllopsklänning, sitta hos frisören osv då hennes mamma inte bor i samma stad som oss.

J johnny27 skrev:
Ja det känns bättre om det bara är familj(för att motivera det för vänner) istället för familj + 6st vänner. Men tjejen(som är den som vill att vi ska ha med några vänner) tycker att det vore skönt för henne att ha någon hjälp när hon ska kolla bröllopsklänning, sitta hos frisören osv då hennes mamma inte bor i samma stad som oss.
För vem ska hon frissa upp sig och på vilket vis blir det mer/bättre frissa för att någon annan är med?

Kolla klänning behöver väl inte betyda att man sedan måste bjuda in till bröllopet, riktiga vänner förstår sånt.

Det blir inte mer giftemål bara för att man visar upp sig...själv gifte jag mig 2011 helt utan gäster, bara vi två ( inte ens min frus dotter var med) och vi är fortfarande gifta.

Men nu är ju jag knappast representativ för merparten eftersom jag inte tvittrar om mitt liv eller postar på Facebook eller Instagram 😉

• Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
D Dilato skrev:
För vem ska hon frissa upp sig och på vilket vis blir det mer/bättre frissa för att någon annan är med?

Kolla klänning behöver väl inte betyda att man sedan måste bjuda in till bröllopet, riktiga vänner förstår sånt.

Det blir inte mer giftemål bara för att man visar upp sig...själv gifte jag mig 2011 helt utan gäster, bara vi två ( inte ens min frus dotter var med) och vi är fortfarande gifta.

Men nu är ju jag knappast representativ för merparten eftersom jag inte tvittrar om mitt liv eller postar på Facebook eller Instagram 😉
Det är en bra fråga, ska försöka säga det till henne att någon av hennes vänner kanske kan ställa upp ändå om det gäller att titta på klänning och ge feedback, eller sitta med hos frisören. Hon vill också dela bröllopsdagen med några av våra närmsta vänner, men vi skulle bara ha ett mindre med familjen så jag tycker det blir konstigt att lägga till några få vänner nu bara för att det finns plats vid middagen, eftersom jag tänker mycket på hur konstigt det låter om man skulle behöva motivera det för andra vänner.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
För det första, bestäm er för om ni gifter er för er skull eller alla andras. Om det är för er skull så skit i vad andra kanske tycker och gör precis så som ni vill ha det. Om ni i stället gör det för alla andras skull så är det bara att börja försöka göra alla till lags, men räkna då inte med att det blir av inom det närmsta året för det finns alltid någon som har en åsikt om varenda val ni gör.

För det andra, bestäm er för om ni vill ha personer som hjälper er med saker eller om ni vill ha dem där som gäster. Att förvänta er båda sakerna samtidigt under dagen/kvällen kommer inte att bli bra! Att gäster hjälper till med vissa förberedelser innan är däremot en annan sak och funkar ofta bra.

• Gilla
joran och 1 till
  • Laddar…
Jag tror att det blir bäst att bara ha familjen med om ni vill ha litet bröllop. Väljer ni ut ett fåtal är det ganska säkert att de som inte blev bjudna känner sig mindre värda, vilket får konsekvenser för resten av livet. Talar av egen erfarenhet.

• Gilla
mexitegel och 4 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:

Vi gifte oss på dagen för två år sedan (yay) hemma i trädgården med enbart respektive föräldrar på plats. Vi hade pratat om det ett tag, vi tog tag i det när svärfar började bli dement så han skulle få uppleva det. Präst från byn, festen på kvällen bestod av oss och sonens kompisar som såg EM-finalen i fotboll.
Enkelt och fantastiskt

• Gilla
Nissens och 5 till
  • Laddar…
Sedan kan man ju dela upp det i flera delar. En för familjen och sedan en "allmän" tillställning.

Eller så väntar man med att gifta sig? Har gått bra i 24 år nu kan jag meddela. 😅

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Bjud in "alla" till vigseln och sedan enbart familjen till middagen.

• Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
Vi hade lite samma tankar, ville ha det enkelt med bara familjen men kanske några vänner.
I slutändan valde vi enbart familjen och det kändes som helt rätt beslut och alla vänner respekterade det.

• Gilla
johnny27
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag tror att det blir bäst att bara ha familjen med om ni vill ha litet bröllop. Väljer ni ut ett fåtal är det ganska säkert att de som inte blev bjudna känner sig mindre värda, vilket får konsekvenser för resten av livet. Talar av egen erfarenhet.
Hade ni ett litet där för familjen där ni bjöd några vänner?

Bröllopet hade vi bara med familjen och utan vänner. Det var i ett annat sammanhang, en annan gång som vi valde att bara bjuda några få utvalda.

Vi gifte oss hemma i vardagsrummet.
Ingen kyrklig vigsel eftersom ingen av oss är medlem i kyrkan.
Bara de närmast "sörjande" var närvarande dvs föräldrar, syskon och barn.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Eller så tar ni med vännerna och skiter i släkten. Det är er grej och ni bestämmer hur ni vill ha det. Tiden när det var släkten som förenades genom giftermål hör till historien.

Att det inte skulle fungera med att gäster kan ha någon uppgift ger jag inte mycket för. Minns ett bröllop som byggde helt och hållet på att alla gäster hade någon liten uppgift att sköta under kvällen, annars hade det inte blivit någon fest. Funkade utmärkt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.