Hej!

Vi har precis flyttat in i ett hus byggt 2015 med berg och golvvärme i två plan. Nibe F1255.

Nu till mina rookie frågor (ber om ursäkt!) eftersom man köpt sitt första hus och har nollkoll:

På bergvärmepumpens display står inomhustemperaturen på 23 grader just nu. Enligt de temperatursensorer vi har i ett par rum anger de:

Allrum ovanvåning 21 grader.
Entré 22 grader
Kök 20.5 grader
Tvättstuga 23.1 grader (här står bergvärmepumpen)

Är det rimligt att det avviker så mycket mellan rummen? Vi upplever dessutom inte någon nämnvärd golvvärme i badrummet på ovanvåningen, utan här är det rätt kallt till skillnad från badrummet på bottenvåningen (som ligger vägg i vägg med pumpen). Det finns ingen termostat till badrummen, så jag misstänker att man kanske behöver kolla på flödet till varje rum i serviceluckorna för golvvärmen?

Hoppas nån kan stötta en nybliven husägare och ge lite matnyttig info. Så kanske man slipper dra in en VVS:are för ett par lax som bara kommer sucka åt alla basic-frågor :)

Tack på förhand!

Jag tycker inte man ska ha inomhusgivare aktiverad om man har termostater på golvvärmen. Man kör bara på utegivare för värmepump. Om ni inte har termostater på golvvärmen så kan man med fördel tycker jag köra innegivare. Sen gäller ju det att ha rätt flöde i golvvärmeslangarna så man får värmen dit man vill

E ENBCK skrev:
Hej!

Vi har precis flyttat in i ett hus byggt 2015 med berg och golvvärme i två plan. Nibe F1255.

Nu till mina rookie frågor (ber om ursäkt!) eftersom man köpt sitt första hus och har nollkoll:

På bergvärmepumpens display står inomhustemperaturen på 23 grader just nu. Enligt de temperatursensorer vi har i ett par rum anger de:

Allrum ovanvåning 21 grader.
Entré 22 grader
Kök 20.5 grader
Tvättstuga 23.1 grader (här står bergvärmepumpen)

Är det rimligt att det avviker så mycket mellan rummen? Vi upplever dessutom inte någon nämnvärd golvvärme i badrummet på ovanvåningen, utan här är det rätt kallt till skillnad från badrummet på bottenvåningen (som ligger vägg i vägg med pumpen). Det finns ingen termostat till badrummen, så jag misstänker att man kanske behöver kolla på flödet till varje rum i serviceluckorna för golvvärmen?

Hoppas nån kan stötta en nybliven husägare och ge lite matnyttig info. Så kanske man slipper dra in en VVS:are för ett par lax som bara kommer sucka åt alla basic-frågor :)

Tack på förhand!

Om du inte har rumstermostater som begränsar uppvärmningen är det naturligt att det blir lite olika temp i rummen. Golvvärme dimensioneras inte som radiatorer för att motsvara rummets värmebehov utan för att täcka hela golvet. Det är bekvämt för man kan hoppa över värmebehovsberäkning. Två rum kan ju ha lika stora golv men olika värmebehov på grund av olika areor för ytterväggar och fönster. Det kan i någon mån motverkas med strypning av slingors flöde enligt värmebehov. En rumstermostat kan finsjustera detta. Till detta kan det finnas skillnader i solbelysning och interna värmetillskott.
En kommentator tycker man kan undvara rumsreglering, förmodligen för att den lockar till att slarva med instrypning av slingorna och kan leda till att man kör med onödigt hög framtemperatur.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.