Hej!
Ska precis igång och renovera badrummet i vårat (prefabricerade?) Fogelforshus från -72. När jag börjar riva ner de icke bärande innerväggarna som består av 11mm MDF-board, upptäcker jag att det bara sitter vertikala träreglar mellan väggsektionerna(som kan vara upp till 120cm breda). Där emellan verkar det vara "reglar" bestående av veckad papp, typ wellpapp som är limmad mellan MDF-skivorna. Hade tänkt att ta ner MDF-skivorna, regla upp med C-C 30cm och därefter sätta dit 15mm plywood och gips innan kakling, men då det verkar vara näst intill omöjligt att få loss MDF:en så blev jag osäker på hur jag ska göra...
Vill ju inte att kakel eller fogar spricker p.g.a. rörelser i den färdiga väggen p.g.a. att den blir för vek. Har kommit fram till följande två alternativ...
# Öppna upp väggen horisontellt mellan befintliga reglar och sätta dit kortlingar på de ställen där kommoder, speglar, blandare etc ska sitta och sen klä väggen med gips.....??
....eller.....
# Öppna upp väggen horisontellt, och ställa "riktiga reglar" på minst C-C 45cm och sen klä med gips...?
Oberoende av vilket av ovanstående alternativ jag väljer, så måste jag ändå försöka få tag på 54mm reglar/kortlingar, då väggen idag är uppreglad på 54mm reglar.
Någon annan som stött på samma bekymmer eller har några tips eller råd hur jag ska göra ??
mvh/ Moribusken
Ska precis igång och renovera badrummet i vårat (prefabricerade?) Fogelforshus från -72. När jag börjar riva ner de icke bärande innerväggarna som består av 11mm MDF-board, upptäcker jag att det bara sitter vertikala träreglar mellan väggsektionerna(som kan vara upp till 120cm breda). Där emellan verkar det vara "reglar" bestående av veckad papp, typ wellpapp som är limmad mellan MDF-skivorna. Hade tänkt att ta ner MDF-skivorna, regla upp med C-C 30cm och därefter sätta dit 15mm plywood och gips innan kakling, men då det verkar vara näst intill omöjligt att få loss MDF:en så blev jag osäker på hur jag ska göra...
# Öppna upp väggen horisontellt mellan befintliga reglar och sätta dit kortlingar på de ställen där kommoder, speglar, blandare etc ska sitta och sen klä väggen med gips.....??
....eller.....
# Öppna upp väggen horisontellt, och ställa "riktiga reglar" på minst C-C 45cm och sen klä med gips...?
Oberoende av vilket av ovanstående alternativ jag väljer, så måste jag ändå försöka få tag på 54mm reglar/kortlingar, då väggen idag är uppreglad på 54mm reglar.
Någon annan som stött på samma bekymmer eller har några tips eller råd hur jag ska göra ??
mvh/ Moribusken
Tack för snabbt svar !Kane skrev:
Att riva ner väggarna(3st inneväggar) är egentligen inget alternativ, då det innebär att två nyrenoverade sovrum och en renoverad hall kommer att påverkas. Sen undrar jag om man verkligen behöver kottla om man kör med 15mm plyfa - så tolkar iaf inte jag regelverket. C-C max 45cm är dock ett krav isf.
mvh/ Moribusken
Nej, det var inte hela innerväggarna jag menade, bara insidorna. Jag kottlar där det hamnar tunga saker, som vägghängda skåp etc.Moribusken skrev:Tack för snabbt svar !
Att riva ner väggarna(3st inneväggar) är egentligen inget alternativ, då det innebär att två nyrenoverade sovrum och en renoverad hall kommer att påverkas. Sen undrar jag om man verkligen behöver kottla om man kör med 15mm plyfa - så tolkar iaf inte jag regelverket. C-C max 45cm är dock ett krav isf.
mvh/ Moribusken
Ja, om det är tänkt som ljudisolering så har dom misslyckats totaltTheGame skrev:
Som tidigare nämts - att riva HELSA väggen är inte ett alternativ.....
Har du provat att såga upp MDF:en i det rum du renoverar och försökt få loss den från wellpappen? Tycker det verkar sitta som attan.
Skulle ju kunna såga upp väggen i sektioner och bryta bort MDF:en, och sen sätta reglar på C-C 30 isch. Då måste jag i och för sig limma reglarna i det motstående rummets MDF. Vill ju inte ha några skruvar i hall- och sovrumsväggar
mvh/ Moribusken
Ahhh, då är jag medKane skrev:
Frågan är bara om jag kan få bort MDF:en från "badrumshållet" utan att skada väggskiktet i de närliggande rummen. Om det går, så funkar det ju
mvh/ Moribusken
Bara en formsak, men ändå, det är inte mdf, det är ngn form av skiva såsom masonit el tretex. Tror inte att wellpappen var för ljudet utan för bärighet/styvhet. Många simpla innerdörrar består av en klen ram av massivträ, tv skivor masonit och wellpapp/bikakepapp i mellanrummet, allt limmat ihop. Blir en lätt och hyfsat stabil konstruktion.
Renoverare
· Näverkajakens födelseort
· 797 inlägg
Håller med oldboy, pappen är för att styva upp skivan.
Bästa är väl att lossa skivan på badrumssidan och skära loss pappen och ersätta med reglar, alternativt att sätta reglar bredvid.
Även jag har tretex i mitt myresjöhus från 71
Jag har kapat skarven+10cm där jag velat börja sen kapat spikarna med multimaskin sen bara slitigt.
I mitt fall så är det genomgående skruvad spik utan skalle,så när man får skivan att svikta så får man med 120x240 utav bara farten.
Bästa är väl att lossa skivan på badrumssidan och skära loss pappen och ersätta med reglar, alternativt att sätta reglar bredvid.
Även jag har tretex i mitt myresjöhus från 71
Jag har kapat skarven+10cm där jag velat börja sen kapat spikarna med multimaskin sen bara slitigt.
I mitt fall så är det genomgående skruvad spik utan skalle,så när man får skivan att svikta så får man med 120x240 utav bara farten.
Vi har också papp som distansmaterial, tvärwellit eller wellit som det också kallas. Dock spånskivor som skivmaterial. Poängen med tvärwellit är att det är billigt, lätt och styvt. Det är uselt ur ljuddämpningssynpunkt.
Jag har rivit skivmaterialet på ena sidan av en vägg och det gick bra i vårt fall. Man får såga bort skivan i mindre bitar försiktigt med cirkelsåg. Sedan bryter man bort tvärwelliten för hand eller något lämpligt handverktyg, försiktigt. Sedan limmade jag fast nya reglar mot den motstående skivan med konstruktionslim, typ PL400. Därefter satte jag i mineralullsisolering och skruvade på nya skivor. Under momentet när man bara har ena skivan fritt måste man vara mycket försiktig, den är rätt sladdrig.
Jag har rivit skivmaterialet på ena sidan av en vägg och det gick bra i vårt fall. Man får såga bort skivan i mindre bitar försiktigt med cirkelsåg. Sedan bryter man bort tvärwelliten för hand eller något lämpligt handverktyg, försiktigt. Sedan limmade jag fast nya reglar mot den motstående skivan med konstruktionslim, typ PL400. Därefter satte jag i mineralullsisolering och skruvade på nya skivor. Under momentet när man bara har ena skivan fritt måste man vara mycket försiktig, den är rätt sladdrig.
Jag har precis påbörjat renoveringen, och har kommit fram till exakt samma sak som du beskriver.f91jsw skrev:Jag har rivit skivmaterialet på ena sidan av en vägg och det gick bra i vårt fall. Man får såga bort skivan i mindre bitar försiktigt med cirkelsåg. Sedan bryter man bort tvärwelliten för hand eller något lämpligt handverktyg, försiktigt. Sedan limmade jag fast nya reglar mot den motstående skivan med konstruktionslim, typ PL400. Därefter satte jag i mineralullsisolering och skruvade på nya skivor. Under momentet när man bara har ena skivan fritt måste man vara mycket försiktig, den är rätt sladdrig.
Jag är snart klar med första väggen och det nyrenoverade sovrummet på andra sidan verkar intakt
mvh/ Moribusken
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Renovera innerväggar – Måste all gammal kalkputs bort?
Stenhus -
Installation av radiatorer i källare med uppreglade väggar. Riva innan
Byggmaterial & Byggteknik -
Innerväggar av masonit - måla?
Färg, Måla & Tapetsera -
Hur gör jag bäst vid ojämna innerväggar i kök, regla ut?
Byggmaterial & Byggteknik -
Regla upp innerväggar innan man gipsar undertaket?
Byggmaterial & Byggteknik