Jag har en gammal källare 80% under jord (i en slänt). Det är dags att göra renovera 3 av rummen. Jag kommer inte att gräva av utanför och dränera eller något sådant av flera skäl. Nr1 är att efter källaren kommer en entreutbyggnad. Huset står i en slänt så det är inga direkta fuktproblem MEN det är inte 0 fukt heller...

De gånger man märker av fukt är när det är extrema mängder nederbörd 1-2 ggr om året. Då finns det spår av fukt men annars är det till synes torrt.

vad har jag för säkra alternativ som bygger vägg utanpå befintig. Det är lite blandad kvalite på den befintliga, allt från som bilden visar gammalt kakel som sitter till fult ytskikt på murbruk där färgen lossnar och där det blir lite saltutfällning vilket också tyder på lite fukt då och då. Absolut inte sugen på att putsa på befintlig gammal vägg. Det har ja gjort tidigare så det blir det inget med av flera skäl...

ja vill helst bara ha en helt ny "fristående" vägg/ytskikt.

1. Någon bra skivlösning? kan man sätta plåtregel, ingen isolering, skiva utanpå eller är det att be om problem med fukt i "luftspalten" som bir?
2 murblock tex: https://www.bauhaus.se/lattbetong-plattor-50x400x600mm#go-to-description verkar ju smidigt. lite oklart vad det är procedur efter man smäckt upp väggen dock.

3. Murblock utanpå befintlig, leca 90mm eller liknande... betydligt bökigare... men det är inte så stor yta så... putsa på en ny lecavägg kan ja leva med men det är ju inte förstahandsvalet...

Innerväggarna ser fina hårda och putsade ut så där blir det bara att måla.

Innerväggarna på bilden hade också varit gött att bara skiva över. Det ka bli typ kyl/frys och nån hylla i rummet så tänker lite quick and dirty kaklet som inte lossnar sitter som berget. och även om det tas bort så blir det ju en väldigt ful yta... (men kanske spackel och målning duger )

Gammal källarvägg med kakel och avflagande puts, på golvet står ett kylskåp och diverse byggmaterial ovanpå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.