Hej.

Ska plocka bort en garderobsrad vars rygg agerat innervägg. Ska bygga upp en enkel innervägg istället, 3 m lång med ena sidan mot yttervägg och den andra avslutas i rummet.

Jag vill ha OSB i väggen åt båda håll (TV och tavlor). Bör således bli:

Gips + OSB + reglar + OSB + gips.

Ska man köra på 70-reglar då? Borde ge en total tjocklek på 125 mm. kanske lite väl kraftigt, men inte törs man regalen vägg med 45 mm?

Planen är stålskena i golv och tak och trä i det stående.

Jag byggde en vägg precis som din, jag använde 45 mm reglar...

Jaha där ser man!

Känns ju mycket bättre att komma med en decimeter vägg. OSBn ger ju 30 mm "trä" det också.

Tack!

Vi använder också 45 mm reglar till mindre väggar med OSB+ gips.
Våra gamla dörrar, som vi vill behålla, passar lagom i väggar som är så tjocka som de blir då.

Enda nackdelen kan vara att det blir trångt om du vill ha två eluttag mitt för varandra på motstående sidor. Då får dosorna inte riktigt plats.

om du är osäker på 45mm reglar kan du byta ut OSB mot plyfa så blir det starkt "trots" att du bara använder 45mm reglar

Vi gjorde mycket LB-hus när jag jobbade i elmicklarsvängen, innerväggarna var 45*45 med enkelgips, papprigt var ordet sa Bull...men med ytterligare något bakom gipsen känns det som om det kulle kunna hålla ihop. Själv skulle jag ta 70 plus isolering i väggen, gillar inte det där ihåliga resonansljudet.

Stoppade in isolering i min vägg också... Ingen resonans att tala om.

Hur drog ni elen? Metallreglarna har ju färdiga hål.

Känns lite hårt att borra 18 mm hål i en 45-regel. Dra ovanför? Eller bara borra och vara glad. OSBn får stå för styrkan?

Vi borrade, var det ett par rör som skulle på tvären blev det inte mycket kvar av regeln.

Ja, och ifall nån undrar:

Det blev ingen vägg. det blev ett makalöst vackert och öppet utrymme istället. helt nöjd med halva jobbet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.