Jag bygger innervägg och kommer köra OSB-skivor plus gips. OSB-skivorna kommer i längder om 2500 mm men min vägg är ca 40 mm högre. Gipsskivorna ska man ju placera dikt an mot taket. Men gör jag det med OSB-skivorna så blir det ju stort glapp vid golvet och svårt att fästa listerna. Är det bäst att sätta lite av glappet både uppe och nere, eller bör jag lösa det på annat sätt? (Tex skarva)

A
D dovetailjoint skrev:
Jag bygger innervägg och kommer köra OSB-skivor plus gips. OSB-skivorna kommer i längder om 2500 mm men min vägg är ca 40 mm högre. Gipsskivorna ska man ju placera dikt an mot taket. Men gör jag det med OSB-skivorna så blir det ju stort glapp vid golvet och svårt att fästa listerna. Är det bäst att sätta lite av glappet både uppe och nere, eller bör jag lösa det på annat sätt? (Tex skarva)
Montera OSBen liggande sedan finns det 2700mm gips så att gipsen räcker till..

Då fattas det ju 140mm i stället. Jag skulle satt dem med glipa uppe och nere.

• Haha
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
A
Nej det gör det inte om du använder 900x2500 skivor.

Redigerat av moderator:
D Daniel 109 skrev:
Det är rätt värdelöst, behöver man täcka ytterligare 140mm sågar man ju bara en remsa

Tack för svaren! Är det ok att skarvarna på OSB går horisontellt?

A
D dovetailjoint skrev:
Tack för svaren! Är det ok att skarvarna på OSB går horisontellt?
Ja

D Daniel 109 skrev:
Det ångrar man när det är dags att spika fast listerna.
Jag hade satt skivorna mot taket och lämnat en glipa nedtill.

useless useless skrev:
Det ångrar man när det är dags att spika fast listerna.
Jag hade satt skivorna mot taket och lämnat en glipa nedtill.
Jag har inga taklister i lägenheten, bara golvlister. Men det kommer ju vara gips ovanpå träskivorna, så lite glapp uppe eller nere borde vara ok. Men som sagt, man kan ju göra som förslagits med liggande skivor.

AXS
Om du inte vill såga remsor går det ju att sätta skivorna löpande, börja med en drygt halva.

Eller så köper du billigaste virket som är lika tjockt som osb:n och sätter längst ner. Massivt trä blir bra att fästa listerna i.

Första väggarna jag gjorde var jag väldigt noga med hur osb:n satt. Nu lägger jag allt fokus på gipset för att slippa spackla så mycket.

• Gilla
vcx
  • Laddar…
A
D Daniel 109 skrev:
Nej det gör det inte!!

D dovetailjoint skrev:
Hur har du löst det? Funderar över samma sak eftersom vi har 450cc regelavstånd och ca. 2542mm takhöjd. Så tänkte det är smidigast med 2500mm x 900mm OSB skivor men då saknas några millimeter nere eller uppe.. blir väggen instabilt om man skruva fast OSB skivan 1,5 cm över golvet ?

Jag har dessvärre redan hunnit glömma hur jag gjorde tyvärr 😩

• Gilla
Nadja Herbst
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.