Har rivit en vägg med gamla inbyggda garderober. Ska regla upp en hel vägg i ena rummet och bygga in en ny garderob längs hela väggen i det andra rummet intill. Vill ha OSB och gips för att underlätta upphängning på väggen.

Har tänkt använda stålreglar då det verkar enklare när man är novis på det här (aldrig satt upp en vägg tidigare), men ska jag använda 45mm eller 70mm reglar? Blir 45mm stabilt nog om man använder både OSB och Gips?

...ärligt talat tycker jag reglar i trä är enklare.

Jag skulle säga att alla alternativ fungerar.

På landet byggde vi en vägg att hänga kök i av 45mm träreglar med limmad osb på reglar och kalleskaviartubs-limmad gips på osb. Samt skruvar på vanligt vis förstås. Det blir förvånansvärt stabild och är nog det styvaste alternativet för 45mm regel.

Har kollat lite videos och det är klart, allt ser enkelt ut när det är ett proffs som gör det. Det som talade för stål för min del är att de är helt raka och väger lite, vilket gör det enklare för mig att montera det själv utan hjälp och priset var nästintill detsamma. Jag är bekvämare med skruvdragare än hammare och jag har förstått att man helst ska spika träreglar, eller är det bara gamla skolan som säger så?

Tar gärna emot fler synpunkter och tips. :)

Byggde jag det du ska göra skulle jag skruva allt.....även med träreglar. Ser inte att rätt skruv skulle vara sämre än en spik. Tvärtom.

Jag skulle ha byggt med 45x45 träreglar, OSB + gips på bägge sidor och skruvat allt. Det kommer bli hur stadigt som helst.
Se bara till att inte köpa reglar som ser ut som pilbågar så löser det sig. Träreglarna är inte tunga, OSB och gips betydligt tyngre

• Gilla
CAS01
  • Laddar…
skarva inte osb och gipsen på samma regel så blir väggen styvare

...gips skarvas löpande varsomhelst på osbn....

Fick tips om att köra stålskena för syll och hammarband och sedan träreglar. Smidigt då jag kan skruva enkelt samt att reglarna inte behöver kapas exakt. Det låter som en bra lösning för mig.

OSB och gips skarvas inte på samma ställe, check! Tack för det tipset.

När man spacklar gips skarvarna sen, ska man ha något band först som man tejpar upp i skarven eller hur fungerar det?

MathiasS MathiasS skrev:
...gips skarvas löpande varsomhelst på osbn....
jo men risken är om man har både 900mm bredd på osb o gipsen att skarven hamnar på samma ställe

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
T tergo skrev:
jo men risken är om man har både 900mm bredd på osb o gipsen att skarven hamnar på samma ställe
Då delar man en skiva på längden först och sätter den först, eller ? ;)

• Gilla
Tauland och 1 till
  • Laddar…
Ja!

Precis så jag tänkte, kommer köra 1200mm OSB och gips på CC60, första gipsskivan delar jag sen och sätter skarven mot hörnet så jag får falsningen mitt på väggen så att säga, så det blir skarv på första och sista skivan.

Korrekt? :D

• Gilla
-RB- och 2 till
  • Laddar…
Stötte på ett litet problem när jag kikade närmre idag. Jag har en trumma för skorstenen som kommer upp mellan rummen. Tidigare var det väldigt klent virke runt och en luftspalt mot trumman. 45*45 fungerar med ett smalare foder runt dörren, 45*70 blir för stort.

Kommer väggen bli stabil nog med 45*45 och osb + gips omlott, eller måste jag hitta en annan lösning?

En tanke var att använda 45*45 enbart runt trumman men det blir ju lite bökigare.

• Konstruktionsdetalj vid skorsten med synlig virke och metallyta i hemmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
Angående stabilitet så är det en vägg i ett sovrum/vardagsrum - inte en vägg i ett stall eller en gymnastiksal där det spelas boll mot väggen. Den ska kunna klara att man lutar sig mot den och det ska gå att hänga upp en hylla - inte att man springer med full fart och kastar sig in i den :-)

Sen är det ju en sandwichkonstruktion med skruvad OSB och gips på vardera sidan som styvar upp den ordentligt.
Själv har jag en plattform (250 cm) som jag använder mellan två bockar att gå på när jag jobbar med huset och den har en ram av 45x45 reglar med en kortling mitt på, en OSB på 11 mm som är skruvad ca c/c 200 mm. När jag står mitt på den så sviktar det lite men håller utan problem. Hade ett tag tänkt att sätta en OSB på undersidan med för hållbarhet/styvhet men det har inte behövts.

Att sätta en 45 eller 70 mm regel är mer för att en 70 mm regel kanske inte kroknar i sig lika mycket som en 45:a men det är ett icke-problem om du skruvar skivor på den relativt fort efter att du tagit hem dem från brädgården (sen får man välja lite på hyllan så de är raka från början...) och sen för att få mer plats mellan för (ljud)isolering.
En annan anledning kan ju även vara om man har dörrkarmar på 120mm och inte 95 mm.

• Gilla
jimbomas
  • Laddar…
Ska du bygga garderoben av skåp eller skenor på vägg? Bygger du med skåp så behöver ju väggen inte dubblas där skåpen ska stå..

Skulle kört med trä och skruvat, det är superenkelt och reglar i trä väger lite också..

• Gilla
jimbomas
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.