Har precis rivit bort en av dörrkarmarna i vår lägenhet byggd 1950. Funderar nu på vilken skruv jag ska använda för att fästa karmhylsorna till den nya karmen och valet står mellan betongskruv och lättbetongskruv (dvs. varianterna som inte behöver plugg). BIfogar bilder på hur väggen ser ut.
För ett otränat öga ser detta ut som någon form av murade block, och även en tegelsteg verkar titta fram. Vad tror ni?
För ett otränat öga ser detta ut som någon form av murade block, och även en tegelsteg verkar titta fram. Vad tror ni?
Produkter som diskuteras: "lättbetongskruv"
Lättbetongskruv
Lättbetongskruvar är speciellt utformade för att användas i porösa material som lättbetong, lättklinker och tegel. Dessa skruvar har oftast en unik gängdesign som är optimerad för att ge en stark och säker infästning i dessa mjukare och
Läs mer
Produkter som diskuteras: "nylonplugg"
Nylonplugg
Nylonpluggar är specifikt designade för användning i massiva material och erbjuder pålitlig hållfasthet och stabilitet. Tillverkade av starkt och hållbart nylon, dessa pluggar klarar av betydande belastningar utan att deformeras eller brytas.
Läs mer
Uppföljning;
Det var ganska hård betong i väggarna, definitivt inte lättbetong. Dock ingen match för borrhammaren
Det slutade med att jag använde plugg och vanliga skruvar istället. Dels för att jag misstänker att betongskruvarna utsätter väggen för en hel del kraft (risk för spräckning) samt att möjligheten att demontera och justera karmen blir större med plugg.
Resultatet:
Det var ganska hård betong i väggarna, definitivt inte lättbetong. Dock ingen match för borrhammaren
Det slutade med att jag använde plugg och vanliga skruvar istället. Dels för att jag misstänker att betongskruvarna utsätter väggen för en hel del kraft (risk för spräckning) samt att möjligheten att demontera och justera karmen blir större med plugg.
Resultatet:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Oisolerat suterräng-betonghus från 50-talet i norrläge
Stenhus -
Innerväggar av masonit - måla?
Färg, Måla & Tapetsera -
Verkstadsbygge - Kabeldragning genom innervägg
El -
Innervägg i 60tals hus - träfiber vs gips?
Byggmaterial & Byggteknik -
Slimmad innervägg - ljud, stabilitet och tjocklek?
Byggmaterial & Byggteknik