Vi skall inreda en gammal sjöbod. Trästomme. Sommarhus. Kommer ej användas vintertid varav isolering inte är viktigt för värmehållningen.
De bilder hur det ser ut nu.
Jag har en fråga:
Hur göra jag med taket?
Idag är det stomme och plåttak på typ råspånt. Kan jag använda befintligt tak och bara måla vitt till exempel?Planen är annars att sätta ett nytt lager innertak med brädor ca 120x28mm. Behöver jag tänka på något gällande ventilation eller annat? Ytterligare lager av något?
Jag har en fråga:
Hur göra jag med taket?
Idag är det stomme och plåttak på typ råspånt. Kan jag använda befintligt tak och bara måla vitt till exempel?Planen är annars att sätta ett nytt lager innertak med brädor ca 120x28mm. Behöver jag tänka på något gällande ventilation eller annat? Ytterligare lager av något?
Självbyggare
· Stockholm
· 8 582 inlägg
Jag skulle iofs säga att isolering är väldigt bra sommartid också. Brukar bli oerhört hett annars.F Falkberget skrev:Vi skall inreda en gammal sjöbod. Trästomme. Sommarhus. Kommer ej användas vintertid varav isolering inte är viktigt för värmehållningen.
Jag har en fråga:
Hur göra jag med taket?
Så jag skulle lagt en tunn luftspalt (20-30 mm), sedan vindpapp, isolering (så mkt man får plats med - 45 mm?) och sedan ångbroms (ej plast) och undertak.
En budgetvariant är ju att bara måla rakt på för att fräscha upp lite, men det kommer nog bli hett på sommaren därinne...
Tack för utförligt och bra svar! Isolera mot värmen hade jag inte tänkt på. Bra tanke!klaskarlsson skrev:
Jag skulle iofs säga att isolering är väldigt bra sommartid också. Brukar bli oerhört hett annars.
Så jag skulle lagt en tunn luftspalt (20-30 mm), sedan vindpapp, isolering (så mkt man får plats med - 45 mm?) och sedan ångbroms (ej plast) och undertak.
En budgetvariant är ju att bara måla rakt på för att fräscha upp lite, men det kommer nog bli hett på sommaren därinne...
Klicka här för att svara