D
Finns tre dörrar i en lägenhet jag köpt som jag vill byta ut.
Finns det några tips på vart jag kan köpa äldre spegeldörrar med dessa fästen alternativt hur hade ni hade löst det om jag köper nya dörrar med nya standardfästen som inte kommer att passa? Skulle visserligen gå att bara skruva fast dörren direkt utan att fälla in beslagen med en fräs eller dylikt men tveksamt om den skulle stänga ordentligt.

Jag är väldigt osugen på att byta karmar.

Dörrbladen har måtten 725x2040(m8) samt 625x2040(m7)
Ska tilläggas att jag huserar på Sveriges framsida, Göttlaborg.

bild 2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Har du tur så passar nuvarande placering för ett mellangångjärn.
image_gallery?img_id=36186&t=1384619594176&ext=.jpg

Om inte så kan du byta gångjärnen i karmen.

ullberg
Finns det snäpp-in med dubbla övre fästen? tror aldrig jag sett det så jag tror du kommer behöva göra lite större insats.

Vissa tillverkare kan beställa med äldre standard, men även då tror jag dina tre gångjärn kommer ställa till det, kanske ändå värt att kolla med din lokale handlare (om det nu finns några vettiga sådana där i obygden ;) )

Annars är det inte ett allt för jobbigt arbete att själv göra försänkningarna till de nya gångjärnen, jag gjorde det på två dörrar när jag renoverade och inte hade någon ny karm. tog väl någon timme per dörr med en mattkniv (för rundningen) och stämjärn, inkl. att spackla (2-komp så det härdar fort och inte sjunker) igen de gamla hålen. Detta kräver dock att man målar om karmen, i mitt fall skulle jag ändå göra det.

/U

Glöm inte att falsdjupet på karmen också är viktigt för att det skall passa.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.