Hejsan

Bor i ett hus byggt 1975. Vi saknar en dörr till ett av våra rum. Det är (vad jag tror) en gammal sorts karm för det är inte snap-in gångjärn i den, se bild.

Men höjdmåttet är 2050 mm.

Mellan gångjärnen är det CC 1520 mm.
Från golvlist (typ 8 mm) till där handtaget ska hamna är det CC 1030 mm.

Grejen är att jag beställde en dörr av gammal standard efter ha kollat måttabell som verkade stämma överens med det jag behövde. Den dörren var av det gamla höjdmåttet 2015 mm och man fick mellangångjärn till. Men den dörren funkade inte att ha. Mellangångjärnen var inte bara att haka på utan fick hamras ner.
Dörren passade vid gångjärnen men inte vid där handtaget hamnade. Det hålet blir då lägre.
Och det blev en väldig springa i överkant då ju dörrhålet faktiskt är 2050 mm högt.

Se bild 2 för hur gångjärn ser ut på en annan av våra dörrar.

Vad kan jag göra?

Vill helst inte behöva byta karm, aldrig gjort det förr :(

• Gammal dörrkarm med konventionellt gångjärn, inte snap-in, i ett hus från 1975.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett gammalt dörrgångjärn i en vit dörrkarm, med slitage och rost.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är enklare att byta karm än att hitta ett dörrblad som passar.

Anna_H Anna_H skrev:
Det är enklare att byta karm än att hitta ett dörrblad som passar.
Ok, men då måttabellen visade rätt tycker man ju att det borde passa..

Är det krångligt att byta karm?? :thinking:

De flesta innerdörrar och ytterdörrar med denna typ av gångjärn tillverkades av HSB industrier och därför blir det problem vid byte då gångjärnen inte är enligt standard.
Det går att köpa dessa gångjärn fortfarande men jag hade inte gjort det.
Jag hade bytt karm och dörr precis som Anna_H tipsar om.
Det är inte ovanligt att befintlig karm har en plastlist som sitter i ett spår där det finns kablar bakom och då är alternativet dra om massa el eller byta karm med nya lister.
Antingen så köper du en vanlig karm och lämpligt foder (lättaste lösningen) eller så finns det nya karmar med spår för list samt även nya lister som passar (vill minnas att de nya är av trä och inte plast), det gå även att göra spår för list själv om man har tillgång till lämpliga verktyg.
Har karmen ett överljus (oftast en plastbit som inte släpper igenom ljus) så kan man sätta överljus på det nya eller det enklaste är att bygga igen ovanför nya karmen så det ser ut som en hel vägg när allt är klart.

Ta en bild på hela karmen från in och utsida.
Mellan vad för rum sitter karmen?
Vad är det för material i väggarna? (trä, betong, lättbetong mm)

1 123abc skrev:
De flesta innerdörrar och ytterdörrar med denna typ av gångjärn tillverkades av HSB industrier och därför blir det problem vid byte då gångjärnen inte är enligt standard.
Det går att köpa dessa gångjärn fortfarande men jag hade inte gjort det.
Jag hade bytt karm och dörr precis som Anna_H tipsar om.
Det är inte ovanligt att befintlig karm har en plastlist som sitter i ett spår där det finns kablar bakom och då är alternativet dra om massa el eller byta karm med nya lister.
Antingen så köper du en vanlig karm och lämpligt foder (lättaste lösningen) eller så finns det nya karmar med spår för list samt även nya lister som passar (vill minnas att de nya är av trä och inte plast), det gå även att göra spår för list själv om man har tillgång till lämpliga verktyg.
Har karmen ett överljus (oftast en plastbit som inte släpper igenom ljus) så kan man sätta överljus på det nya eller det enklaste är att bygga igen ovanför nya karmen så det ser ut som en hel vägg när allt är klart.

Ta en bild på hela karmen från in och utsida.
Mellan vad för rum sitter karmen?
Vad är det för material i väggarna? (trä, betong, lättbetong mm)
Tack för svar.

Just nu sitter det en vikdörr där som är tillfällig. Plastig sak från jem&fix :D Så vet inte om en bild hjälper.

Men det är mellan vardagsrum och vårt sovrum. Dörren som har varit där var 80 bred. 204 hög. Är det 9 x 21 då?

Väggarna är reglar o gips.

BirgitS
Modulbredd 9 har ett dörrblad som är 825 mm brett. https://www.mindorr.se/mattinformation

Har du kollat om det går att få tag på en dörr via föreningen, förvaltaren, fastighetsskötaren eller HSB centralt?
I vår förening vet jag att det i ett förråd står flera originaldörrar som blivit över vid renoveringar under åren.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
B Baeckz skrev:
Tack för svar.

Just nu sitter det en vikdörr där som är tillfällig. Plastig sak från jem&fix :D Så vet inte om en bild hjälper.

Men det är mellan vardagsrum och vårt sovrum. Dörren som har varit där var 80 bred. 204 hög. Är det 9 x 21 då?

Väggarna är reglar o gips.
Reglar och gips betyder att det borde vara lätt att ordna om något inte passar, men om man inte gjort det förr så kan det verka bökigt.
Lyft på fodret så vet du exakt vilket dagmått som finns, men troligtvis så stämmer det med ett modulmått.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.