Har varit på möten med diverse husleverantörer och det låter som om de har lite delade åsikter om hur mycket jag som köpare kan hålla inne till godkänd slutbesiktning...

Konsumenttjänstlagen är tydlig:

"Du har rätt att hålla inne tio procent av det avtalade priset till dess att småhusentreprenaden har blivit godkänd av en besiktningsman."

Enligt husleverantörerna så kan jag hålla inne på 10% av det avtalade priset till datumet för slutbesiktning men att det sedan är upp till besiktningsmannen att avgöra hur stor del av de 10% som ska hållas inne till godkänd besiktning (dvs. när alla fel är åtgärdade).

Gissar att Konsumenttjänstlagen är det som gäller.

Har någon annan hört detta innan?

Oftast har man en avtalad betalningsplan. Vi krävde att delmomenten skulle vara besiktigade och godkända av besiktningsmannen innan entreprenören skulle få fakturera. Det innebar i praktiken att vi höll inne med 30% eftersom varken delmoment eller slutbesiktningen blev godkända. Det känns bra, speciellt om det rör sig om större projekt, annars kan entreprenören göra ett totalt crap job och på 90% av betalningen, sen kommer du garanterat inte se dem igen.

Att delmomenten ska vara besiktigade och godkända. Innebär detta att ni krävde delbesiktningar och husleverantören fick bekosta dessa? Är det Gar-Bo's besiktningsmän som utför dessa eller utser ni besiktningsmannen som i sin tur godkänns av Gar-Bo?

(I mitt fall rör det sig om en totalentreprenad).

Nej, enligt abs09 som vi hde ( tillbyggnad) så bekostas besiktningsmannen av kund och ja, delmoment besiktigades. Det är mycket vanligt enligt vår besiktningsman. Men, det skall ju avtalas. Såklart.

Fast vårt projekt var inte nybygge. Men det är väl ni som skall anlita en oberoende besiktningsman?

Byggaren har rätt här. Man håller ex. 10% fram till besiktning. Om besiktningen ger resultatet att entreprenaden är godkänd, med anmärkningar, så håller man sedan inne det som anmkärkningarna "är värda". Om däremot resultatet är att entreprenaden inte är godkänd så fortsätter man att hålla inne hela summan (10%).

Men konsumenttjänstlagen säger inte samma sak. Som jag tolkar den... Enligt den har jag rätt att hålla 10% tills allt är godkänt. Inte en del av de 10% som anses skäligt enligt en besiktningsman, och en "oberoende" sådan.

Nej, så tolkar jag inte det utan att om entreprenaden godkänts även om det finns fel så då har man rätt att hålla inne med tillräckligt mycket så man har täckning för kvarvarande punkter. Besiktningsmannen brukar ofta göra en uppskattning av vilken summa det rör sig om men om man kan styrka att det rör sig om en större summa kan man hålla inne den, men har entreprenaden godkänts med anmärkningar så tror jag att man inte har någon generell rätt att hålla inne med 10%.

Är det en dyr historia att göra delbesiktningar? Är det i samma prisklass som en slutbesiktning? Dvs. Ca 10 000 :- ?

mr_bygg: Tack. Men anmärkningar? Är inte det samma sak som fel? Dvs. Något som kan värderas och belastar köparen vid ett övertagande?

Redigerat:
Jag tror man alltid med abs09 avtal har rätt att hålla inne 10%. Det beror troligtvis på avtalsformen. En förbesiktning kostade oss ca 5000kr. Men det beror väl också på besiktningsman. Tror inte deras arvoden är desamma.

Se till att avtala vite vid försening, dvs tills entreprenaden är godkänd. Vi brukar sätta 5% per påbörjad förseningsvecka. Mellan 1% och 10% är normalt enligt flera entreprenadsjurister vi talat med.

"52 § Vid småhusentreprenad är konsumenten inte skyldig att betala för annat än utförd del av entreprenaden.
Om det enligt 53 § skall göras en slutbesiktning, har konsumenten, trots 41 § första stycket, rätt att hålla inne tio procent av det avtalade priset till dess att småhusentreprenaden har godkänts enligt 56 § andra stycket. Lag (2004:554)."

"56 § Vid en slutbesiktning enligt 53 § skall besiktningsmannen undersöka om småhusentreprenaden är felaktig enligt 9 §. Resultatet av slutbesiktningen skall snarast redovisas skriftligen till parterna och innehålla uppgift om de förhållanden som besiktningsmannen anser utgöra fel. Utlåtandet skall också innehålla uppgift om förhållanden som konsumenten anser utgöra fel enligt 9, 10 eller 11 §.
Om småhusentreprenaden inte är felaktig enligt 9 § eller de konstaterade felen är av mindre betydelse, skall besiktningsmannen godkänna entreprenaden. Om småhusentreprenaden inte godkänns och parterna inte bestämmer annat, skall en ny slutbesiktning göras vid ett senare tillfälle. Näringsidkaren skall i god tid underrätta besiktningsmannen om när en ny slutbesiktning kan göras.
Allmän domstol får på talan av konsumenten eller näringsidkaren pröva de frågor som besiktningsutlåtandet behandlar. Lag (2004:554)."

Lutar åt att hempularen har rätt, tycker jag min amatörmässiga åsiktsmaskin. ;) Dvs om man godkänner med anmärkningar så är det godkänt.

• Gilla
Byggahem
  • Laddar…
Tack!

Byggis1976 skrev:
Se till att avtala vite vid försening, dvs tills entreprenaden är godkänd. Vi brukar sätta 5% per påbörjad förseningsvecka. Mellan 1% och 10% är normalt enligt flera entreprenadsjurister vi talat med.
Om kontraktsumman är ca 2 000 000 SEK, skulle det, med 1-10%, innebära ett vite om 20 000 - 200 000 SEK. Jag har inte hittat någon sådan summa som standard i något av de kontrakt jag har fått framför mig. Då rör det sig snarare om 2 000 - 5 000 SEK alternativt inget. Det är flera som just skriver att minst 1% är rimligt, beror det på att man som standard alltså behöver förhandla om detta vid kontraktskrivning?

Vi har haft 30,000 SEK per påbörjad vecka, inga problem. 2000 kr låter väldigt lite......då förlorar du påtryckningsmedel. Men självfallet får du ta ställning till konsekvenserna vid försening. Om din familj tvingas bo på hotell och har längre till jobbet är det sånt som du skall ha i åtanke. Samt om du vill ha påtryckningsmedel så kan vitet inte vara försumbart. Det skall förhandlas. Jag brukar alltid av erfarenhet föredra ett högre vite på minst 15000 per vecka men har då ofta lagt på tex 2 veckors marginal på tiden, utan vite.....det är som man avtalar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.