Hej.

Jag bor i ett timmerhus från -74. Nu är det dags att olja igen, problemet är att jag får svartmögel på stockarna cladosporium.
Ska väl säga att huset aldrig är målat och kommer inte att bli det, som längst kan jag sträcka mig till ljus tjärolja, att måla timmer falurött är en SYND! wink.gif

Obehandlade timmerstockar med tecken på svartmögel och ojämnt slitage på ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett timmerhus med synliga stockar och en veranda, omgivet av grönska med en stege vid sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förra gången körde jag med stålborste på vinkelslipen och det blev rätt ok, lite marmorerat då man inte kom åt överallt.

Den här gången har jag provat att tvätta och började med gäststugan. Har provat allsköns dyra medel som Japes prick-fritt med tycker resultatet blir lika bra med Yes blandat med kaustiksoda och vatten och en spottstyver av priset mot medlen. Har nån provat nåt som faktiskt funkar?

Men, det är ju ett slit utan dess like plus att det ska torka plus att man är lite harig över fukskador även om jag kör med trädgårdsslang, kåken är ju gammal så det kan ju glesa lite. trycker in isolering där ja hittar men man har ju missat nån som man lyckas spruta på. Fördelen är att man "kommer in" bättre i sprickor och så.

Är det nån fler därute som oljar sitt timmerhus och hur gör ni, husmorstips på svartmögelrengöring mottages tacksamt smiley.gif

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.