5 941 läst ·
20 svar
6k läst
20 svar
Inkoppling utav takbelysning..
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
//PatrikUppGiven skrev:Precis som jag skrev.
Nja, på dig lät det som att man blev automatiskt behörig efter att ha jobbat några år. Men det krävs att man går en kurs för 50 lök och den går de flesta inte och där med aldrig blir behöriga.
My bad, men jag på allvar trodde det, då jag vet folk som gjort så.
Att det görs är en annan sak. Folk drar VP-rör efter elektrikerns instruktioner också, inte heller tillåtet. Men det görs.
Som jag sa.
Jepp.
Följdfråga, de fina grejer man kan köpa i handen numera ("buntbandsrör/öppningsbara rör, typ från IKEA) som dessutom kan limmas fast med självhäftande tejp, får man då inte heller använda?
Jo, men de är bara "uppsamlare" inte till för fastförläggning som lister och klammer.
Givetvis skall man på bästa sätt svara, med kompetens och säkerhet. Men, med tillägget, skall utföras av behörig elektriker.kamilenski skrev:
TS säger att det är till frun's salong, och då skall det absolut kopplas in av behörig elektriker.
Ponera att en kund kommer in, helt ovetande om felaktigheter, får en kyss och smäller av.....
Näää visst skall man hjälpa till, men för kommersiell verksamhet finns det inga ursäkter.
Sen kan det vara så, och verkar det med, så att han är mycket kunnig, men ville ha belägg för vad han gör. Kanske inte vill visa chefen (fru eller arbetsgivare) sin begränsning. Jag hade mörkat jag med om ja kunnat ....
Medlem
· blekingelän
· 212 inlägg
Att det ska vara så svårt att bara svara på frågan istället för att göra forumet flera inlägg om alla konsekvenser
man kan få OM man inte vet vad man gör. Jag jobbar som elektriker, har gjort det i några år nu och allt har gått bra!! Spelar ingen roll hur många år och erfarenhet man har så kan man ändå inte lära sig allting och ibland håller man på med diverse olika saker som man inte gjort förr och då ställer man frågor för att vara på säkra sidan. Tack för svaret Patrik_Hed.. Spelar det någon roll vilken belysningen kommer in i kontaktorn?
Nu gjorde jag så att jag kom från säkringarna underifrån och belysningsmatningnarna ovan på kontaktorn!!..
man kan få OM man inte vet vad man gör. Jag jobbar som elektriker, har gjort det i några år nu och allt har gått bra!! Spelar ingen roll hur många år och erfarenhet man har så kan man ändå inte lära sig allting och ibland håller man på med diverse olika saker som man inte gjort förr och då ställer man frågor för att vara på säkra sidan. Tack för svaret Patrik_Hed.. Spelar det någon roll vilken belysningen kommer in i kontaktorn?
Nu gjorde jag så att jag kom från säkringarna underifrån och belysningsmatningnarna ovan på kontaktorn!!..
Anledningen till att jag inte blev elektriker, beror på att det var för mycket strul: FK-tråden på den tiden var inte räfflad och på sommaren när VP-rören var varma, så "klibbade" trådarna fast i rören och när man slet så dosan höll på att släppa - då släppte dragfjädern från FK:n = megastrul (känns det igen?). Dragfjädern var ett stålband som skar in i fingrarna när man drog. Bocka vinterkalla VP-rör....du vet själv hur dom splittras. Omöjigt jobba med handskar på vintern...och en dragfjäder i stål....kölden värkte i händerna. Göra en installation på en isolerad krypvind som var 50 +grader varm på sommaren - och med dåtidens kliande isolering. Ligga och krypa i fuktiga spindelinvaderade krypgrunder och klammra en EKJK - aldrig mer!! Betongarbetare som har 0 respekt om dosan och VP-rören fylls med betong. Till sist - vansinnestempot och stressen - och jag kan tänka mej att arbetstempot är ännu värre idag........Känner du igen dej?Patrik_Hed skrev:Både fascinerande och skrämmande, men jag måste få fråga, om du började pilla med el i 5-års åldern hur kan det då komma sig att du inte blev elektriker?
Men på den tiden var man väl lite mer omdömeslös. På 1959-60 fick pappa börja köra traktor på bondgården som 6 åring. (Själv var jag 10 år).
//Patrik
Då har jag det mycket bättre i betongbranschen även om den inte är helt strulfri!
Produkter som diskuteras: "stålband"
Montageband
Metallband med hål är mångsidiga infästningskomponenter, som erbjuder en praktisk lösning för en mängd olika bygg- och monteringsprojekt. Dessa band kan stärka förbindelser, bidra till en jämn belastningsfördelning, och fungera som en
Läs mer
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Aha, ja både ja och nej. Bl.a. så finns det väl lite bättre grejer nu.Tyresö skrev:Anledningen till att jag inte blev elektriker, beror på att det var för mycket strul: FK-tråden på den tiden var inte räfflad och på sommaren när VP-rören var varma, så "klibbade" trådarna fast i rören och när man slet så dosan höll på att släppa - då släppte dragfjädern från FK:n = megastrul (känns det igen?). Dragfjädern var ett stålband som skar in i fingrarna när man drog. Bocka vinterkalla VP-rör....du vet själv hur dom splittras. Omöjigt jobba med handskar på vintern...och en dragfjäder i stål....kölden värkte i händerna. Göra en installation på en isolerad krypvind som var 50 +grader varm på sommaren - och med dåtidens kliande isolering. Ligga och krypa i fuktiga spindelinvaderade krypgrunder och klammra en EKJK - aldrig mer!! Betongarbetare som har 0 respekt om dosan och VP-rören fylls med betong. Till sist - vansinnestempot och stressen - och jag kan tänka mej att arbetstempot är ännu värre idag........Känner du igen dej?
Då har jag det mycket bättre i betongbranschen även om den inte är helt strulfri!
Men även om det kan vara lite smutsigt och tungt ibland, så är det väldigt ofta ganska fint arbete man håller på med som elektriker. Fördelarna överväger nackdelarna helt klart, tycker jag.
(Har även borde hört om och fått höra snickare säga att de borde ha blivit elektriker. Mycket finare och mindre slitsamt jobb, oftast)
//Patrik
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden