Min fru har köpt en salong som hon ska öppna en affär i .
Jag har satt upp ett par rader med lysrörs amaturer,
kopplade L1 L2 L3 ...

Nu har jag lagt dit tryckknappar vid änderna av lokalen så man kan tända på olika ställen.
Jag har kopplat samman alla brytare och dragit ner en kabel till centralen
sen har jag tagit ner 5ledaren från belysningen till centralen..

Nu är det så att jag behöver en kontaktor och ett impulsrelä.
så min fråga är hur jag ska koppla ihop det i centralen?

säkringen --> kontaktor ---> belysningen ......

frågan är hur kopplar jag in impulsrelän , före kontaktorn efter?
problemet är hur jag kopplar in brytarna..!!

Tyresö
Själv driver jag företag i betongpumpsbranschen, men jag är inte helt bortkommen inom elbranschen pga jag fick följa med och börja dra tråd på byggen, när jag var 5 år, med min pappa (som har ett elinstallationsföretag sen -67) och jag gjorde efter ritningen, fullständiga cantralinkopplingar i väldigt många hus när jag var 7 år.

Idag förstår jag att min pappa bara tog in anbudsjobb på enormt stora nyproducerade villaområden, och med (då: Götenehus tighta deadline) vitesbeloppet som (vad jag har förstått i vuxen ålder) hängde runt min pappas hals hela min uppväxt, gjorde att han utbildade mej och gav mej eget ansvar att ensam (vid 7 års ålder) följa ritningen och göra elinstallationer i dom nyproducerade villorna som han pekade ut åt mej i det enorma nybyggda villaområdet. Vad jag nu i vuxen ålder kan bli förbannad på, är att min pappa aldrig gjorde någon efterkontroll på min eldragning och centralinstallation (med uppmärkning etc.), utan bara litade blindt på mej när jag sa att huset var klart - och då fick jag en ny ritning och ett nytt hus! Idag förstår jag att min pappa var extremt tidspressad och det gjorde att han blev så totalt omdömeslös att han litade blindt på en 7-årings elinstallationer.

Med det här vill jag säga dej en viktig sak (förutom att jag vet svaret på din fråga)

Gör alla anslutningar och FK-dragningar efter ditt sunda förnuft. Men pga din frågeställning, så inser jag att du inte har elbehörighet och då har du inte i elcentralen att göra!

Du kan ha vilka åsikter du vill om mej, men om du bara har elkunskap, som en 7-åring - lej in en elektriker!

Tyresö skrev:
Själv driver jag företag i betongpumpsbranschen, men jag är inte helt bortkommen inom elbranschen pga jag fick följa med och börja dra tråd på byggen, när jag var 5 år, med min pappa (som har ett elinstallationsföretag sen -67) och jag gjorde efter ritningen, fullständiga cantralinkopplingar i väldigt många hus när jag var 7 år.

Idag förstår jag att min pappa bara tog in anbudsjobb på enormt stora nyproducerade villaområden, och med (då: Götenehus tighta deadline) vitesbeloppet som (vad jag har förstått i vuxen ålder) hängde runt min pappas hals hela min uppväxt, gjorde att han utbildade mej och gav mej eget ansvar att ensam (vid 7 års ålder) följa ritningen och göra elinstallationer i dom nyproducerade villorna som han pekade ut åt mej i det enorma nybyggda villaområdet. Vad jag nu i vuxen ålder kan bli förbannad på, är att min pappa aldrig gjorde någon efterkontroll på min eldragning och centralinstallation (med uppmärkning etc.), utan bara litade blindt på mej när jag sa att huset var klart - och då fick jag en ny ritning och ett nytt hus! Idag förstår jag att min pappa var extremt tidspressad och det gjorde att han blev så totalt omdömeslös att han litade blindt på en 7-årings elinstallationer.

Med det här vill jag säga dej en viktig sak (förutom att jag vet svaret på din fråga)

Gör alla anslutningar och FK-dragningar efter ditt sunda förnuft. Men pga din frågeställning, så inser jag att du inte har elbehörighet och då har du inte i elcentralen att göra!

Du kan ha vilka åsikter du vill om mej, men om du bara har elkunskap, som en 7-åring - lej in en elektriker!
Både fascinerande och skrämmande, men jag måste få fråga, om du började pilla med el i 5-års åldern hur kan det då komma sig att du inte blev elektriker?

Men på den tiden var man väl lite mer omdömeslös. På 1959-60 fick pappa börja köra traktor på bondgården som 6 åring. (Själv var jag 10 år).

//Patrik

Thewayofstyle skrev:
Min fru har köpt en salong som hon ska öppna en affär i .
Jag har satt upp ett par rader med lysrörs amaturer,
kopplade L1 L2 L3 ...

Nu har jag lagt dit tryckknappar vid änderna av lokalen så man kan tända på olika ställen.
Jag har kopplat samman alla brytare och dragit ner en kabel till centralen
sen har jag tagit ner 5ledaren från belysningen till centralen..

Nu är det så att jag behöver en kontaktor och ett impulsrelä.
så min fråga är hur jag ska koppla ihop det i centralen?

säkringen --> kontaktor ---> belysningen ......

frågan är hur kopplar jag in impulsrelän , före kontaktorn efter?
problemet är hur jag kopplar in brytarna..!!
Trefasgruppen ska faserna kopplas in på undersidan av kontaktorn och jord och nolla på noll och jordskenorna.
Tre faser från säkringarna till ovansidan på kontaktorn.
Tryckknappen ska brun in på en ny säkring, manöversäkringen, och tändtråden till impulsrelä. Kolla inkopplingsschemat på sidan av impulsrelät, koppla så och med en styrtråd till spolen på kontaktorn. Glöm inte nolla till grejorna.

//Patrik

Men va fan.

Bra att ni talar om hut, men inte fan skall vem som helst in i centralen och koppla. Kolla upp med försäkringsbolagen, fråga dem... Är det okej att jag som lekman kopplar elen? Ja menar, om det börjar brinna, betalar ni då?

TS vet tillräckligt om el, och då måste han veta att han inte får. Jag vet att elektriker kostar flis... Dra trådarna, men låt elektriker'n koppla in och testa.

Det är inte en skarvsladd som det efterfrågas.......

Jag tror denna kille är elektriker, dock nog inte så erfaren sådan.

//Patrik

Som jag fattat får man varna om el en gång per tråd. Själv har jag behörliget/hade? men har inte jobbat med det i 30 år. Därför ställer själv en del dumma frågor om el just här på forumet. Hellre ställa 10 dumma frågor och göra rätt än göra fel en enda gång.

kamilenski skrev:
Som jag fattat får man varna om el en gång per tråd. Själv har jag behörliget/hade? men har inte jobbat med det i 30 år. Därför ställer själv en del dumma frågor om el just här på forumet. Hellre ställa 10 dumma frågor och göra rätt än göra fel en enda gång.
Det är okej att fråga, men..... Om du hadde... så har du inte, d.v.s du får inte.
Jag själv har läst det, men ej fått/tagit behörighet. Men min kunskap om det är god, ändå..... kommer jag låta en elektriker göra det. Kosta vad det vill, men det komemr vara godkänt av försäkringsbolaget, om elektriker'n kopplar in det. Sen att jag själv drar trådar, monterar div, saker enl anvisningar (tillåtet) så är det elektrikern's ansvar (eller, mer noga, firmans).

Visst, jag kommer med dumma ideer ja med, och får bannor för det med, men som du säger... fråga och hoppas tänket bakom är rätt.....

Finns ju en andledning till att gemena man inte får, och det är följderna är så svåra och dyra (människoliv). Snickare och rörmokare samt plåtslagare har "bara" sitt yrkeskunnande, och på dom områderna är det nära på fritt fram för vem som helst. Men elen, det kan dröja 20-30 år innan ett fel uppdagas och då... kosta....

Ny tycker jag rörmokare, snickare och plåtslagare är en viktig del i husbyggandets ädla konst. Vill inte på något sätt förringa deras insatser, som är nog så viktiga, men... elektriker'n har lagkrav att uppfylla, följa och rätta sig efter, om inte annat.

UppGiven skrev:
Sen att jag själv drar trådar, monterar div, saker enl anvisningar (tillåtet) så är det elektrikern's ansvar (eller, mer noga, firmans).
Det är inte alls tillåtet. Vad får dig att tro det?
Du kan få byta strömställare och uttag när installationen är färdig, om du har nödvändig kännedom. Du får även göra en skarvsladd och byta säkringar. Det är ungefär det man får göra utan behörighet.

//Patrik

Patrik_Hed skrev:
Det är inte alls tillåtet. Vad får dig att tro det?
Du kan få byta strömställare och uttag när installationen är färdig, om du har nödvändig kännedom. Du får även göra en skarvsladd och byta säkringar. Det är ungefär det man får göra utan behörighet.

//Patrik
Det som föranleder mig att tro det är alla elektriker är inte behöriga innan dom jobbat ett tag. Alla är nya när dom börjar, och då är det på "firmans" licens/behörighet man jobbar. Och.... elektriker'n som skall koppla in det, har skyldigheten.
Jag får inte byta ut, ändra eller något sådant på fast installation, men jag får dra nytt, men ej koppla in det. Skall man hårddra det så får ja inte ens lägga starkström i list bakom TV'n.. Eller?

I så fall, hur bör man agera om en person ställer en fråga här på forumet ang inkoppling av nåt? Hjälpa med det rätta svaret eller vägra svara med risk att han/hon kopplar galet?

UppGiven skrev:
Det som föranleder mig att tro det är alla elektriker är inte behöriga innan dom jobbat ett tag. Alla är nya när dom börjar, och då är det på "firmans" licens/behörighet man jobbar. Och.... elektriker'n som skall koppla in det, har skyldigheten.
Jag får inte byta ut, ändra eller något sådant på fast installation, men jag får dra nytt, men ej koppla in det. Skall man hårddra det så får ja inte ens lägga starkström i list bakom TV'n.. Eller?
Du har fått allt om bakfoten. Ingen elektriker är behörig för än denne har jobbat 6-7 år och gått en dyr teorikurs.
De flesta elektriker har ingen behörighet, möjligtvis BB1 bara, utan jobbar på firmans behörighet mellan 7-16.

Du får inte dra nytt och låta en eletriker koppla in och nej, du får inte dra starkström i en list bakom TV:n om du är obehörig. (Om det är sladdar som menas så är inte de tillåtna överhuvudtaget att dra i lister).

Jag är elektriker och är just nu lika obehörig som de flesta andra här.

//Patrik

kamilenski skrev:
I så fall, hur bör man agera om en person ställer en fråga här på forumet ang inkoppling av nåt? Hjälpa med det rätta svaret eller vägra svara med risk att han/hon kopplar galet?
Man får "bedömma" varje enskilt fall. :cool: Är det en svår uppgift och man hör att personen är helt ute och cyklar när det gäller el så gör man bättre i att tipsa om en elektriker, men låter däremot personen någorlunda kunnig, men vet inte exakt hur det ska kopplas så kan man ju berätta hur det ska göras.

//Patrik

Patrik_Hed skrev:
Man får "bedömma" varje enskilt fall. :cool: Är det en svår uppgift och man hör att personen är helt ute och cyklar när det gäller el så gör man bättre i att tipsa om en elektriker, men låter däremot personen någorlunda kunnig, men vet inte exakt hur det ska kopplas så kan man ju berätta hur det ska göras.

//Patrik
Bra svar uppskattas och är som sagt att föredra framför att "koppla och se vad som händer".
Sen är det aldrig fel att läsa frågor och svar här och lära sig nåt på vägen som man kan ha nytta av själv.
Att man inte får koppla egentligen verkar det va relativt många som inte bryr sig om (inklusive mig själv).Då är det bättre det blir så bra som möjligt med rätt färger och sladdtyp än att bara köra grön/gul till allt för den är så snygg ;)
El är ju bra på det viset att dom flesta är överens hur saker och ting ska kopplas.
Inte som att fråga efter hur man ska isolera en vind eller liknande :rolleyes:

Kan tillägga att själv kopplar jag ingenting som jag inte är helt säker på hur det ska vara.
Så länge det inte är svårare än nydragning av vp-rör och FK samt utagg och strömbrytare så är det rätt logiskt hur man ska göra anser jag.
Enda är väl att mina vägar kan bli längre än en elektrikers ibland då jag föredrar att dra allt i raka led efter en logik jag själv förstår.

Numera är det så att jag litar betydligt mer på det jag själv kopplat och har koll på än det gamla elsystemet från 56 här.

Patrik_Hed skrev:
Du har fått allt om bakfoten. Ingen elektriker är behörig för än denne har jobbat 6-7 år och gått en dyr teorikurs.
De flesta elektriker har ingen behörighet, möjligtvis BB1 bara, utan jobbar på firmans behörighet mellan 7-16.
Precis som jag skrev.
Patrik_Hed skrev:
Du får inte dra nytt och låta en eletriker koppla in och
My bad, men jag på allvar trodde det, då jag vet folk som gjort så.

Patrik_Hed skrev:
nej, du får inte dra starkström i en list bakom TV:n om du är obehörig. (Om det är sladdar som menas så är inte de tillåtna överhuvudtaget att dra i lister).
//Patrik
Som jag sa.

Följdfråga, de fina grejer man kan köpa i handen numera ("buntbandsrör/öppningsbara rör, typ från IKEA) som dessutom kan limmas fast med självhäftande tejp, får man då inte heller använda? ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.