Hej
Kan någon härinne berätta vad jag kopplat fel? Jag ser inte att jag kopplat fel men det fungerar inte.
Det är timer till en fläkt.
Överst i timern har jag kopplat nolla(N) resp ledare(L) från centralen. Underst på timern har jag kopplat mot fläkt (N resp. L). Jord har jag fått skarva p.g.a tidigare vanlig strömbrytare. Utifrån hur jag tolkar kopplingsschemat så är det en 2-polig timerbrytare.
Mäter jag på timerns poler överst så har jag 230v. Inget på utgångarna.

/M
Kan någon härinne berätta vad jag kopplat fel? Jag ser inte att jag kopplat fel men det fungerar inte.
Det är timer till en fläkt.
Överst i timern har jag kopplat nolla(N) resp ledare(L) från centralen. Underst på timern har jag kopplat mot fläkt (N resp. L). Jord har jag fått skarva p.g.a tidigare vanlig strömbrytare. Utifrån hur jag tolkar kopplingsschemat så är det en 2-polig timerbrytare.
Mäter jag på timerns poler överst så har jag 230v. Inget på utgångarna.

/M
Du har kopplat fel på timerns utgång. Där skall fas in på skruv 2 och fas ut till fläkt på timerns skruv 1. Nollan skall över huvudtaget inte anslutas här. Titta ordentligt på kopplingsschemat. Där kan du ersätta lampsymbolen (cirkel med kryss i) med din fläkt. Så borde du se hur du skall koppla.
Nollan till fläkten ansluter du på timerns in sida, dvs matningen till timern om man nu får ansluta två kablar i anslutningen. Den svarta kabeln till fläkten ansluter du på skruv 1. Sedan får du dra en bygel från timerns fas ingång till skruv 2 (där den svart sitter nu.
Nollan till fläkten ansluter du på timerns in sida, dvs matningen till timern om man nu får ansluta två kablar i anslutningen. Den svarta kabeln till fläkten ansluter du på skruv 1. Sedan får du dra en bygel från timerns fas ingång till skruv 2 (där den svart sitter nu.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tackar för svaret
Har jag förstått detta rätt nu:
Mellan skruv 1 och N ansluter jag fläkt
Mellan skruv 2 och L ansluter jag mot motsvarande på centralen
?
Jag har isåfall sett det hela fel; ovansidan på timern som ingång och undersidan som utgång.
Har jag förstått detta rätt nu:
Mellan skruv 1 och N ansluter jag fläkt
Mellan skruv 2 och L ansluter jag mot motsvarande på centralen
?
Jag har isåfall sett det hela fel; ovansidan på timern som ingång och undersidan som utgång.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 883 inlägg
På ovansidan av timern så ansluts ström till timern i sig, för att timern ska fungera och växla på reläet som sitter i det.
På undersidan har du reläet som alltså är frikopplat från spänningsmatningen på ovansidan. Du skulle alltså kunna mata timern med 230 V på ovansidan och använda reläet på undersidan för ett 12 V-system. Det är två helt olika kretsar.
På undersidan har du reläet som alltså är frikopplat från spänningsmatningen på ovansidan. Du skulle alltså kunna mata timern med 230 V på ovansidan och använda reläet på undersidan för ett 12 V-system. Det är två helt olika kretsar.
"Ovansidan" är endast ingång för att driva timern. På "undersidan" är själva "brytaren" som ger funktionen "on/off". Men för att "on/off" funktionen skall fungera så måste de få matning med L på skruv 2 och till-funktionen hämtas sedan på skruv 1. Man ska säga att mellan 2 och sitter själva strömbrytaren till fläkten i ditt fall. Hur man sedan matar in L på timerns undersida kan ske på lite olika sätt. Kopplingsbilden visar fas (L) från olika håll till timern. Men det enklaste för dig är att hämta den från matningen till timern om timer och fläkt skall matas från samma säkring.
Edit:
Blev två på den förklaringen.....
Edit:
Blev två på den förklaringen.....
Du får gärna förklara detta lite mer ingående, förstår inte riktigt hur du menar här.M mortimer skrev:
Menar du att ansluter fasen från centralen till L för att driva timern och till skruv 2 (med t.ex en bygling) så är det rätt kopplat.
Knäckte detta vid 16.30 idag innan de sista inläggen.
Egentligen huelöst kopplat av mig och bara till hälften klart egentligen. Kopplingsschemat är ju egentligen busenkelt, troligen skulle min 2,5åring klarat ut det på egen hand. Bara jag som "blundat" för den ljusgråmarkerade kopplingen i schemat innan jag såg hur allt hängde ihop.
Kopplas såhär m.a.o
Svart fas (L) från fläkt in på skruv 1
Blå nolla (N) från fläkt in på N på timer TILLSAMMANS med blå nolla (N) från Central
Brun fas (L) från Central in på L på timer SAMT bygling från denna till skruv 2
Bilden från Mussli ser ut till spegla detta i bild också
Summa summarum. Tackar alla för förklaring till detta egentligen triviala.
Detta forumet är guld värt. Hängde här en hel del innan men med två småbarn på 8mån resp 2,5år så finns inte tiden alla ggr.
Egentligen huelöst kopplat av mig och bara till hälften klart egentligen. Kopplingsschemat är ju egentligen busenkelt, troligen skulle min 2,5åring klarat ut det på egen hand. Bara jag som "blundat" för den ljusgråmarkerade kopplingen i schemat innan jag såg hur allt hängde ihop.
Kopplas såhär m.a.o
Svart fas (L) från fläkt in på skruv 1
Blå nolla (N) från fläkt in på N på timer TILLSAMMANS med blå nolla (N) från Central
Brun fas (L) från Central in på L på timer SAMT bygling från denna till skruv 2
Bilden från Mussli ser ut till spegla detta i bild också
Summa summarum. Tackar alla för förklaring till detta egentligen triviala.
Detta forumet är guld värt. Hängde här en hel del innan men med två småbarn på 8mån resp 2,5år så finns inte tiden alla ggr.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden