Byggahus.se

Inkoppling 'Spokes 2' lampa

1. O
    Medlem Nivå 5
    Har lite funderingar runt denna lampa och dess inkoppling.

I lampans takkopp finns transformatorn och helst skulle jag vilja strunta i denna
    och istället ersätta med en transformator som skulle kunna rymmas i en enkel/dubbel
    förhöjningsram. Tillsammans med en dimmer. Är detta möjligt? Med vilken transformator isf?

Om detta inte är möjligt så får jag använda takkoppen ändå. Men aningen förvirrad då
    dimmning görs med två ledare in. Har själv aldrig sett denna konstruktion tidigare. Och nuvarande
    lampa drivs med sedvanlig framdragen L/N/Jord...

Anledningen till att man skulle vilja undvika medföljande takkopp är att det tänkta taket har
    en takrosett med krok...

Skickar med diverse bilder. Första bilden är koppen med borttagen 'huv'

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMAG0625_2.jpg
    IMAG0627_2.jpg
    IMAG0628.jpg

Lars

2. A
    Medlem · Nivå 5
    Grattis till en fin armatur.

Drivern är en Constant current DALI driver vilket gör det lite krångligt att ersätta den. Den kan vara programmerad till ett maxvärde för armaturen vilket kan vara svårt att veta utan att få ut specifikationen från tillverkaren. Det finns mindre DALI drivers om du nu har tänkt att använda DALI för att styra armaturen, men då måste du få ut informationen från tillverkaren för att kunna matcha med rätt driver. Det är alltså inte helt enkelt och alla garantier ryker om du byter driver. Jag skulle starkt rekommendera dig att behålla den driver du har och använda en DALI MCU t.ex. https://www.osram.se/ecat/DALI MCU-PCU - MCU-Ljusstyrningssystem-Digital Systems/se/sv/GPS01_1028826/PP_EUROPE_SE_eCat/ZMP_1002733/

Ett sätt skulle kunna vara att flytta drivern till något ställe där du kan gömma den och sedan dra lågvolt till armaturen. Även då ryker garantier och du måste tänka på eventuella spänningsfall.

Edit:
    Skulle varit tydligare, DALI är den ledande standarden för ljusstyrning. Du behöver något som kan styra ljuset med hjälp av DALI. Två trådar ska dras från t.ex. den knappen som jag länkade till i inlägget ovan. Det finns fler sätt att lösa det på lite beroende på hur du skulle vilja styra armaturen. Det som beskrivs i beskrivningen är Push-Dim det styr du i så fall med återfjädrande tryckknapp.

Redigerat 6 okt 2019 12:10
  3. O
    Medlem Nivå 5
    Tack.
    Nu har jag en del att fundera kring...

4. A
    Medlem · Nivå 5
    Känner du dig tveksam hade jag tagit in en elektriker som är kunnig inom belysning för rådgivning. De kan bättre se dina förutsättningar och ge dig en bra lösning.