Byggahus.se
heisiandiishe
Hej!

Ja som många frågar och undrar. Hur kopplar man detta?
Det gäller en Induktionshäll från Siemens.
3st 16A säkringar går till spis enligt schemat. (en ugn borde rimligen sitta på någon av dessa säkringar också eftersom den sitter installerad på väggen bredvid spisen och saknar egen benämning i schemat)

Det framgår hur tidigare koppling såg ut med grön-gul, svart, brun och grå.

Nu skickar Siemens en spis med grön-gul, ihopsatt med klammer grå-blå, ihopsatt med klammer brun-svart.

Förslag mottages tacksamt. Eller snarare "rätt instruktion" mottages tacksamt!! Antar att den grön-gula fortfarande ska in i "mitten" precis som vid tidigare koppling av electrolux spishäll men hur gör jag med de andra två som sitter med klammer...

(De 3 översta bilderna hör till befintlig anslutning/spis. Uttaget på bild 2 och Perilexuttaget hade jag hoppats kunna använda utan nydragning av el etc...)



befintliga uttaget - gamla spisens koppling.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
befintligt uttag.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
gamla kabeln med grön-gul x grå x svart x brun.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild Siemens Induktionshäll.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Siemens kopplingsschema induktionshäll.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Siemens ny häll sammkopplade grön-gul x svart-brun x grå-blå.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Klipp isär den bruna och svarta.
 
Av bilden med kopplingschema (märkt 6) så tycker jag att det framgår att kabeln är kopplad enl det vänstra alternativet. Dvs för enfasinkoppling, bara mot fas och nolla (och skyddsjord). Då kräver hällen troligen 20A säkring.

Du vill koppla enl det andra alternativet med 2 faser. Dvs. du får dela upp den bruna och svarta. Koppla som två faser. Den blåa och gråa(?) skall fortsätta att vara ihopkopplade. Välj då helst de två faser i matningen som INTE används till ugnen. Du får försöka utreda vilken fas det är som går till ugnen.

Nu skall man tillägga att detta är lite gissning. Du bör kontrollera att andra änden av kabeln inne i hällen verkligen är kopplad enl schemat, så det inte sitter en bygling till där (blir i så fall en härlig kortslutning när du kopplar två faser).
 
hempularen skrev:
Av bilden med kopplingschema (märkt 6) så tycker jag att det framgår att kabeln är kopplad enl det vänstra alternativet. Dvs för enfasinkoppling, bara mot fas och nolla (och skyddsjord). Då kräver hällen troligen 20A säkring.

Du vill koppla enl det andra alternativet med 2 faser. Dvs. du får dela upp den bruna och svarta. Koppla som två faser. Den blåa och gråa(?) skall fortsätta att vara ihopkopplade. Välj då helst de två faser i matningen som INTE används till ugnen. Du får försöka utreda vilken fas det är som går till ugnen.

Nu skall man tillägga att detta är lite gissning. Du bör kontrollera att andra änden av kabeln inne i hällen verkligen är kopplad enl schemat, så det inte sitter en bygling till där (blir i så fall en härlig kortslutning när du kopplar två faser).
Helt rätt
Klipp isär brun-svart. Behåll grå-blå. Grå-blå är nollan. Faserna är inte byglade inne i hällen. En fas till höger sida och en fas till vänster.
 
  • Gilla
el_richard
  • Laddar…
heisiandiishe
Tack för svar!

2 frågor..

1. Om jag klipper isär brun-svart och sätter de på "rätt ställen" (så det synkar mot uttaget) i perilexstickkontakten. Sätter grön-gul på jorden (om det nu kallas det. Jag menar i mitten precis som den satt vid tidigare montering). Var sätter jag då den ihopklamrade grå-blå??
2. Varför inte klippa så att jag har alla färger fria och kan synka dessa mot samma färger i perilexuttaget i väggen?

Kan tillägga att den vita som går fram i vägguttaget är grå hela vägen fram men sedan är skarvad till vit sista 10cm (!?) Med det sagt får man ju en känsla av att alla kablar borde synkas mot rätt färger som kommer ur väggen..

Sköna funderingar på en fredagskväll :)

Tack så långt!
 
heisiandiishe
kopplingschema variant nummer 3.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Denna variant fanns också på bifogad installationsmanual..
 
Nej, nu får du ta det väldigt försiktigt här så att du inte bränner sönder din nya häll.

Den blå-grå som fortfarande sitter ihop ska båda kopplas till nollan i perilexuttaget. Kopplar du fel går hällen sönder. Nollan finns längst upp till vänster, som på vid uttag som är vridet 90 grader bli nere till vänster, där det sitter en blå ledare i uttaget.

Vi får hoppas att du verkligen har en nolla framdragen till perilexuttaget också, även om det ser ut att vara så. Det är som sagt dyrt att förstöra hällen. Kan du fota märkskylten på din gamla spis?

images
Likaså den grön/gula skyddsjorden kan bara sitta på ett ställe - rätt ställe - i mitten.

De två faserna kan du som sagt klippa isär och koppla till två av fasstiften i perilexkontakten. Vilken spelar egentligen ingen roll, men det vore bra att lista ut vilken av dessa faser som ugnen eventuellt använder, så att du kan använda de andra två till hällen.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
heisiandiishe
Hej,

vet inte om jag fotat rätt grej. Mer än så här finns inte uppmärkt på gamla spishällen..

bild 1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bild 2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
heisiandiishe
Enligt bild nummer 2 (längst upp i mitt inlägg) så framgår att det är blå som är framdraget till övre vänstra (eller som du nämner nedre vänstra eftersom uttaget här är monterat horisontellt och inte vertikalt. I själva stickkontakten/perilexkontakten satt gamla spisens GRÅ kopplad dit...
 
Bra, då vet vi att du har en nolla i uttaget. Färgerna i den gamla kabeln verkar inte följa någon sentida standard..jag se t.ex ingen blå i kabeln? Du kan ju bekräfta detta om du vill genom att titta hur den var inkopplad i gamla hällen.

Annars är det bara att koppla in stickproppen till din nya häll. Tar du det bara lugnt och kontrollerar noga så blir det bra.
 
  • Gilla
Brojnaa
  • Laddar…
heisiandiishe
Grön-gul i mitten, blå på nedre vänster (ska jag låta den blå sitta ihop med grå precis som den levererades?).

Sedan delar jag på svart och brun och matchar de mot vägguttaget svart och brun.

Är det rätt uppfattat?

Tack för all hjälp, intressant.

Att det ser ut som det gör på nya hällen jämfört med gamla beror, vad jag förstår, på att nya induktionshällen driver två separata enheter. Dvs drivdonen till de fyra plattorna är uppdelade på två olika enheter?

(Fastigheten byggdes 2005 så det är relativt nydragen el. Apropå olika standarder).
 
  • Gilla
Toneey
  • Laddar…
Ja, det är rätt uppfattat. De blå/grå ska sitta ihop och kopplas till nolla nere till vänster, men om den fabriksmonterade ändhylsan skulle vara ett problem så får du klippa ned ledarna lite kortare för att de ska få plats i stickproppen. Bara du kopplar både blå och grå till nollan.
 
  • Gilla
heisiandiishe
  • Laddar…
heisiandiishe
Tack Bo och andra som hjälpt till.

Skönt att ha en induktionshäll igen.

God Jul!!



spishäll.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.